نرسیدن بخش معدن به جایگاه واقعی در اقتصاد

نرسیدن بخش معدن به جایگاه واقعی در اقتصاد

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: بخش معدن به جایگاه واقعی خود در اقتصاد نرسیده است و برای بهره‌مندی از ظرفیت معادن در شکوفایی اقتصادی ازجمله اشتغال، باید بستر و حمایت لازم از سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

تقی نبئی در جلسه‌ای که به منظور رفع مشکلات بخش معدن در سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجان غربی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت بالای معدنی کشور در دنیا اظهار داشت: در حال حاضر نقش معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است.

وی افزود: برای بهره‌مندی از ظرفیت معادن در شکوفایی اقتصادی ازجمله اشتغال باید بستر و حمایت لازم از سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و قوانین و مقررات موجود باید در حوزه معدن به نحوی تغییر کند که سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد در این حوزه، سرمایه‌گذاری کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه تاکنون 11 هزار پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده است، بیان کرد: از این تعداد پنج هزار و 600 فعال و نیمه‌فعال بوده و مابقی غیرفعال هستند.

نبئی دلیل فعال نبودن برخی معادن کشور را ناشی از عوامل مختلفی همچون کمبود نقدینگی برای دارنده مجوز معدن و عدم تامین مالی برای سرمایه‌گذاری، نبود بازار مناسب برای برخی از مواد معدنی در مقاطع خاص، معارضین محلی مانند محیط ‌زیست، منابع طبیعی، اوقاف و دستگاه‌هایی که بر روی فعالیت معدن نظارت دارند، عنوان کرد و ادامه داد: استراتژی مدونی برای بخش معدن نداریم و به صورت جزیره‌ای و سلیقه‌ای در بخش معدن فعالیت می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه معادن کشور، علاوه بر معارضان محلی و دولتی، با مشکل تامین مالی و نبود سرمایه‌گذار برای فعال‌سازی و بهره‌برداری، روبه‌رو هستند، تصریح کرد: ضعف در نظارت، تحریم‌های بین‌المللی به همراه تحریم‌های داخلی برای ورود ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن موجب بروز مشکلات اساسی در این بخش شده که باید برطرف شود.

رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های این سازمان ضعف نظارت بر فعالیت‌های معدنی است، ابراز کرد: دلیل ضعف این نظارت را محدودیت تعداد پرسنل و پراکندگی معادن می‌توان عنوان کرد که با تفویض اختیار به سازمان نظام مهندسی بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

نبئی اضافه کرد: بیش از یک هزار و 200 گواهی کشف معدن به پروانه بهره‌برداری تبدیل نشده که دلایل آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

پریسا اسماعیل‌زاده، رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان ‌غربی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نظام مهندسی معدن استان بر لزوم رسیدگی به مشکلات بیمه و حقوق مسئولین فنی تاکید کرد و افزود: دو هزار و 142 نفر از متخصصان رشته‌های مهندسی معدن، زمین‌شناسی، متالوژی، نقشه‌برداری عضو این سازمان هستند که از این تعداد یک هزار و 408 نفر زمین‌‌شناس، 568 نفر مهندس معدن، 129 نفر نقشه‌‌بردار و 19 نفر در رشته متالورژی فعالیت دارند.

وی یادآور شد: در طی سال جاری با وجود شرایط کرونایی 9 دوره آموزشی از جمله دو دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار شده است.

رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان ‌غربی افزود: طی سال جاری هفت مورد حادثه معدنی را در استان شاهد بودیم که از این تعداد دو مورد منجر به فوت، چهار مورد مصدومیت و یک مورد منجر به قطع عضو شده است.

بر اساس گزارشی از ایسنا، همچنین جمال کسیانی رئیس خانه معدن آذربایجان غربی با بیان اینکه مسئول فنی معادن، نقش مهم و اساسی در معدن و انجام عملیات معدنکاری بر اساس اصول ایمنی در معادن برعهده دارد و باید به تمامی امور معدنی مسلط باشد، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و کاربردی اهتمام ورزد.

انتهای پیام//

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.