نرخ تورم در مهرماه کاهشی شد

نرخ تورم در مهرماه کاهشی شد
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، جواد حسین‌زاده در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در مرکز آمار ایران برگزار شد با اشاره به آخرین دستاوردهای مرکز آمار ایران در حوزه‌های تقنینی و قانونی گفت: با رشد نظام آماری در جهان صرفا با آمارگیری سنتی نمی‌توان پاسخگوی نیازهای آماری بود. […]

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، جواد حسین‌زاده در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در مرکز آمار ایران برگزار شد با اشاره به آخرین دستاوردهای مرکز آمار ایران در حوزه‌های تقنینی و قانونی گفت: با رشد نظام آماری در جهان صرفا با آمارگیری سنتی نمی‌توان پاسخگوی نیازهای آماری بود. براین اساس روشهای ثبت مبنا کارآیی بیشتری نسبت به روشهای سنتی دارند چرا که مبنای اصلی این روشهای آماری مبتنی بر داده های تولیدی در دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرشماری ثبتی مبنا در دستور کار این مرکز قرار گرفته است گفت: دستگاه‌های اجرایی در خلال ارائه خدمات عمومی مردم ریزداده‌هایی را تولید می‌کنند که بعد از پردازش به آمارهیا رسمی تبدیل می‌شود.

به گفته وی دربرنامه جامعه آماری ایران وظایف دستگاه‌ تولید کننده آمار تا سال 1400 تدوین شده است.

حسین‌زاده ادامه داد قانون آمار باید کلیه دستگاه‌های آماری را پوشش دهد و همچنین ضمانت حقوقی بیشتری را برای مرکز آمار ایران لحاظ کند.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک آمار رسمی از غیررسمی گفت: در برنامه ملی آمار نشان کیفیت طراحی شده تا تنها آمارهای رسمی دارای این نشان قابل انتشار باشند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به آخرین آمار نرخ تورم در مهرماه سالجاری گفت: در ماه گذشته نرخ تورم سالیانه 42 درصد بوده که در قیاس با ماه قبل 7 دهم درصد کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین نرخ تورم نقطه‌ای 28.3 درصد بوده که 6.7 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر نرخ تورم ماهیانه در مهرماه 1.7 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه 1.2 درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها