نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث + مدارک مورد نیاز

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث + مدارک مورد نیاز
خلاصه اخبار

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث همه ساله و پس از مشخص شدن نرخ دیه نفس در نخستین ماه سال بدل به یکی از دغدغه های رانندگان و صاحبان خودروهای شخصی و تجاری می شود. امسال هم پس از اینکه نرخ دیه در ماه گذشته اعلام شد و با توجه به تغییر قیمت ها، بسیاری از صاحبان اتومبیل های سواری و باری در پی محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث خود برآمده و روش هایی غیررسمی و نامطمئن را امتحان کردند اما در این گزارش سعی شده تا با توجه به اطلاعات دقیق و موثق شیوه محاسبه دقیق این بیمه را تشریح کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هرچند نرخ دیه نفس مهمترین فاکتور موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است اما موارد دیگری نیز وجود دارد که بر نحوه محاسبه این بیمه تاثیر گذار است. در ادامه به شیوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث پرداخته شده است.  مدارک خسارت مالی به شرح زیر است:

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین

  • محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث 1401
  • عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هرچند نرخ دیه نفس مهمترین فاکتور موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث است اما موارد دیگری نیز وجود دارد که بر نحوه محاسبه این بیمه تاثیر گذار است. در ادامه به شیوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث پرداخته شده است. 

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث 1401

همانطور که گفته شد نرخ دیه نفس در هر سال مهمترین عاملی است که روی قیمت نهایی بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است، از همین رو به این موضوع اشاره می شود؛ دیه کامل یک فرد مسلمان در ماه‌های حرام از مبنای اصلی محاسبه نرخ حق بیمه ثالث است. دیه در ابتدای هرسال و از سوی قوه قضاییه اعلام و برای بیمه مرکزی ابلاغ می‌شود. بیمه مرکزی هم با توجه به شرایط موجود مبلغ اعلام شده از سوی قوه قضاییه را به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کرده و مجوز تعیین سقف تعهدات را صادر می‌کند. 
طبق اعلام قوه قضاییه و ابلاغیه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای، مبلغ دیه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه حرام و 600 میلیون تومان برای ماه عادی در نظر گرفته شده است. همچنین حداقل نرخ بیمه شخص ثالث ماشین، یک چهارم از دیه اعلام شده است. با توجه به این موضوع، راننده‌ها و بیمه‌گزار‌ها باید حداقل بیمه شخص ثالث که با نرخ مبلغ 20 میلیون تومان را انتخاب کنند. 

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث

همانطور که گفته شد علاوه بر مبلغ دیه، درصد تخفیف بیمه نامه راننده به مواردی مانند میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه، تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی، میزان تعهدات در پوشش‌ها، تخفیف عدم خسارت در بیمه ثالث و موارد دیگر بستگی دارد که در ادامه به هریک از این موارد اشاره شده و توضیحات لازم درباره آنها داده شده است. 
• درصد تخفیف بیمه نامه راننده: راننده‌ها با توجه به نوع رانندگی کم خطری که انجام می‌دهند، به طور میانگین درصدی از تخفیف بیمه شخص ثالث را به خود اختصاص خواهند داد.
• میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه: اگر بیمه نامه خود را تمدید نکنید، به صورت روزانه جریمه دیرکرد به بیمه نامه شما تعلق می‌گیرد و به مبلغ اصلی حق بیمه اضافه خواهد شد.
• تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی: با توجه به اجباری بودن بیمه ثالث، در صورت اتمام انقضای بیمه نامه و عدم تمدید آن، دچار تخلف شده و جریمه خواهید شد.
• میزان تعهدات در پوشش‌ها: هر بیمه نامه‌ای با توجه به میزان پوشش‌ها و میزان ریسک انتخاب شده از سوی بیمه‌گزار، شامل دریافت حق بیمه است.
• تخفیف عدم خسارت در بیمه ثالث: اگر از کوپن‌های بیمه نامه خود استفاده نکنید شامل تخفیف بیمه نامه خواهید شد.
• سایر موارد: سال تولید، سال ساخت ماشین، تعداد سیلندر و کاربری خودرو نیز جزو مواردی هستند که در نرخ محاسبه بیمه شخص ثالث تاثیرگزار است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت

شرکت‌های بیمه‌ای برای پرداخت خسارت‌های ناشی از حادثه به یکسری مدارک احتیاج دارند تا بتوانند میزان هزینه‌ها را بررسی کرده و جبران خسارت کنند. این مدارک برای پوشش مالی و جانی متفاوت بوده که به شرح زیر است.

مدارک خسارت مالی به شرح زیر است:

1. بیمه ‌نامه شخص ثالث راننده مقصر حادثه
2. اصل بیمه ‌نامه شخص ثالث راننده زیان‌دیده
3. گواهی ‌نامه رانندگی راننده مقصر و زیان‌دیده
4. کارت ماشین راننده مقصر حادثه
5. اصل سند مالکیت خودرو زیان‌دیده
6. اصل کروکی
7. ارائه گزارش مقامات انتظامی‌‌
8. گزارش کارشناس رسمی‌‌دادگستری در صورت وجود
9. ارائه برگه‌های بازجویی راننده مقصر و زیان ‌دیده در صورت وجود
مدارک خسارت جانی به شرح زیر است:
1. بیمه ‌نامه شخص ثالث راننده مقصر حادثه
2. اصل گواهی ‌نامه راننده مقصر حادثه
3. اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
4. کروکی تصادف
5. گزارش‌های نیروی انتظامی‌و برگه بازجویی
6. ارایه گزارش کارشناس رسمی‌دادگستری در صورت لزوم
7. نظرات پزشکی قانونی در مورد نوع آسیب
8. مدارک بالینی و اصل صورت‌حساب بیمارستان
9. رای نهایی دادگاه
10. ارایه کپی شناسنامه و مشخصات کامل افراد آسیب ‌دیده
برچسب‌ها