نارضایتی خریداران به علت توقف شماره‌گذاری تیبا و سمند و ابهام در موعد تحویل خودرو

نارضایتی خریداران به علت توقف شماره‌گذاری تیبا و سمند و ابهام در موعد تحویل خودرو
خلاصه اخبار

ضرورت ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل که انتظاری جز این از خودروسازان داخلی نمی‌رود و از حقوق اولیه مصرف کنندگان این خودروها به شمار می‌رود، موجب کاهش اعتبار گواهی COP (تاییدیه ایمنی) برای انواع خودروهای سواری و تجاری از یک سال به یک ماه شد.اوایل خرداد ماه سال جاری بود که دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع…

به گزارش سیگنال به نقل از خودرو

ضرورت ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل که انتظاری جز این از خودروسازان داخلی نمی‌رود و از حقوق اولیه مصرف کنندگان این خودروها به شمار می‌رود، موجب کاهش اعتبار گواهی COP (تاییدیه ایمنی) برای انواع خودروهای سواری و تجاری از یک سال به یک ماه شد.

اوایل خرداد ماه سال جاری بود که دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد از حذف خودروهای تیبا ، تیبا 2 و سمند از فهرست تمدید اعتبار به دلیل نقص مکرر در ایمنی عملکرد از جمله عدم رعایت استاندارد تصادف با عابر پیاده، ضعف در قدرت موتور، بدنه، رنگ، سیستم فرمان و چراغ خودرو خبر داد.

در هفته پایانی تیر ماه نیز رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به ابلاغیه سازمان ملی استاندارد در این رابطه، توقف شماره‌گذاری این خودروها را تکلیف قانونی این نهاد اعلام کرد و پس از آن خبر توقف تولید این خودروها به تایید وزیر صمت رسید و بر اساس اعلام این وزارتخانه ابتدای مرداد ماه موعد خروج خودروهای مذکور از خطوط تولید خودروسازان عنوان شد.

بیشتر بخوانید: کرمان موتور از پلتفرم اختصاصی PS1 رونمایی می‌کند

 

توقف شماره‌گذاری خودروهای تیبا و تیبا 2 و سمند که از لحاظ قیمتی با توان مالی بخشی از متقاضیان هدف برابری می‌کرد، در حالی است که در دور اول فروش یکپارچه خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری، نام این خودروها در سبد محصولات عرضه شده توسط خودروسازی سایپا به چشم می‌خورد. یکی از موضوعاتی که همواره پس از توقف شماره‌گذاری یک نوع خودرو مطرح می‌شود، وضعیت ایفای تعهدات گذشته خودروسازان است.

حال توقف شماره‌گذاری این محصولات، موجبات نارضایتی خریداران و فروشندگان این خودروها را فراهم کرده زیرا بیش از یک ماه از موعد تسلیم این خودروها به برندگان قرعه‌کشی گذشته و متقاضیان این خودروها در ابهام ناشی از نوع خودروی تحویلی به آنها، زمان تحویل و یا احتمالا مشکلات آتی آن به سر می‌برند.

البته مشکلات صرفا محدود به خریداران نمی‎شود، زیرا انباشت خودروهای فاقد پلاک در پارکینگ‌ خودروسازان و کمبود فضای مناسب برای نگهداری این خودروها، این شرکت‌ها را با چالش اساسی مواجه کرده است.

خودروهای تولیدی به محض خروج از خطوط تولید می‌بایست طبق یک برنامه‌ریزی مشخص و منظم شماره‌گذاری شده و از پارکینگ‎ها خارج شوند تا ضمن اینکه از تاثیرات مخرب ناشی از آفتاب و سایر عوامل محیطی و در نتیجه افت کیفیت محفوظ می‌مانند، فضای کافی برای ورود خودروهای جدید فراهم شود و از این رهگذر بار مالی بیشتری بر خودروسازان تحمیل نشود.

بنابراین انتظار می‌رود که به منظور رفع ابهامات و نگرانی مشتریانی که با اعتماد به خودروسازان داخلی، محصولات این شرکت‌ها را به عنوان خودروی مصرفی خود انتخاب کرده‌اند و همچنین رهایی خودروسازان از مشکلات پیش رو هر چه سریع‌تر با اتخاذ تدابیر ویژه ، مجوز شماره‌گذاری خودروهای تعهد شده در زمان قبل از آغاز توقف شماره‌گذاری از سوی ارگان‌های مسئول صادر شود.