میزبانی فرابورس از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری

میزبانی فرابورس از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران آخرین وضعیت پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس را تشریح و از افزایش تعداد این صندوق‌ها به 50 عدد خبر داد.

عارف علیقلی پور با اشاره به اینکه تعداد صندوق‌های حاضر در فرابورس به 50 عدد رسیده است، گفت: طی هشت‌ماهه سال جاری 11 صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس پذیرش و پذیره‌نویسی آن‌ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه طی مدت مورد بررسی 9 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و دو صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی از طریق فرابورس پذیرش و پذیره‌نویسی شدند، درباره جزییات این ابزارهای مالی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پذیره‌نویسی شده امسال شامل پنج صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، سه صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نوع دوم هستند.

ورود یک صندوق خصوصی جدید

وی با اعلام خبر پذیره‌نویسی یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ظرف روزهای آینده، افزود: همچنین در این مدت یک صندوق سرمایه‌گذاری‌ جسورانه به نام «پیشرفت» و یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به نام «کمان» پذیره‌نویسی خود را به اتمام رساندند.

علیقلی پور با اشاره به اینکه پذیرش صندوق‌های قابل معامله در فرابورس از سال 1392 آغاز شد، اظهار کرد: صندوق توسعه اندوخته آینده با نماد «اطلس» به‌عنوان اولین صندوق قابل معامله در آذرماه سال 1392 پذیره‌نویسی شد و پس ‌از آن با توسعه نهادهای مالی خدمات دهنده، حضور صندوق‌ها در فرابورس شتاب بیشتری گرفت.

مدیر نهادهای مالی فرابورس با اشاره به اینکه فرابورس امروز میزبان 32 صندوق قابل معامله است، گفت: از این تعداد، پذیرش 9 صندوق در 8 ماه ابتدایی امسال انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش صندوق‌های جسورانه و خصوصی در فرابورس نیز از سال 1395 آغاز شد، ادامه داد: هم‌اکنون 16 صندوق جسورانه و خصوصی در فرابورس حاضر هستند که مجموع سرمایه آنان 20 هزار و 750 میلیارد ریال است.

مزیت صندوق های خصوصی و جسورانه

به گفته وی، صندوق‌های خصوصی و جسورانه با سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت‌های نوپا یا همان استارتاپ‌ها و همچنین با کمک و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار اعم از منابع مالی و حاکمیت شرکتی دارند، کار خود را آغاز می‌کنند و توسعه فعالیت این صندوق‌ها منجر به افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و رونق تولید در اقتصاد کشور می‌شود.

علیقلی پور میزبانی فرابورس از دو صندوق زمین و ساختمان با نمادهای «نسیم» و «صغرب» را هم موردتوجه قرارداد و همچنین گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در بازار سرمایه دارند به‌این‌ترتیب که سرمایه‌گذارانی که آشنایی کاملی با بازار سرمایه ندارند می‌توانند از طریق این صندوق‌ها، بازدهی معقول و مناسبی با درجه ریسک‌پذیری متناسب خود به دست آوردند.

پرریسک ترین و کم ریسک ترین صندوق ها

مدیر نهادهای مالی فرابورس با اشاره به اینکه در میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نوع سهامی آن به‌عنوان پرریسک‌ترین و صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود، می‌توانند انواع مختلف این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی که معتقد است مزیت مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام ریسک بسیار پایین آن‌ها است، گفت: در این صندوق‌ها امکان اینکه اصل سرمایه افراد کاهش یابد یا از بین برود، بسیار کم است چراکه بخش قابل‌توجهی از منابع صندوق‌ها به اوراق با درآمد ثابت تخصیص داده‌شده و همچنین این نهادهای مالی توسط افراد حرفه‌ای و متخصص مدیریت می‌شود.

 

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.