مقایسه سود صندوق های سرمایه گذاری و ارز دیجیتال در سال 1400

مقایسه سود صندوق های سرمایه گذاری و ارز دیجیتال در سال 1400
خلاصه اخبار

فهرست عناوینسال ۱۴۰۰ دوره‌ای پرتلاطم برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاران داخل کشور بود. بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های پیشین رشد غیرقابل باوری داشت و به همین دلیل در سال ۱۴۰۰ شاهد هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار بودیم. از طرفی سال ۱۳۹۹ یکی از عجیب‌ترین سال‌های بورس ایران بود. فراز و فرودهای شدید باعث سود و […]

سال ۱۴۰۰ دوره‌ای پرتلاطم برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاران داخل کشور بود. بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های پیشین رشد غیرقابل باوری داشت و به همین دلیل در سال ۱۴۰۰ شاهد هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار بودیم. از طرفی سال ۱۳۹۹ یکی از عجیب‌ترین سال‌های بورس ایران بود. فراز و فرودهای شدید باعث سود و زیان‌های بسیار زیادی شد. با این حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال ۱۴۰۰ رشدی مثبت و قابل اعتنا را ثبت کردند و در طرف مقابل بازار ارز دیجیتال سال را با اعداد قرمز به پایان رساند. در سال ۱۳۹۹ نیز صندوق‌ها ریزش کمتر (کنترل شده‌تری) نسبت به شاخص کل بورس داشتند.


در این مطلب قصد داریم رشد ارزش صندوق‌ سرمایه‌گذاری را با بازار ارز دیجیتال مقایسه کنیم. برای اندازه‌گیری رشد بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های بیت کوین را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. جهت بررسی وضعیت صندوق‌ها نیز میانگین نوسان قیمت ارزش صندوق‌های شناخته شده و معتبر مورد سنجش قرار گرفته است.

بازار ارزهای دیجیتال؛ دنیایی پر از ابهام و نوسان

سود بازار ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰


شاید شما هم تصور کنید سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ داشته است. ارزهای دیجیتال سال ۱۴۰۰ را با رکوردهای عجیبی شروع کردند. بهار ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت شدید بیت کوین و سایر رمزارزها بودیم. پرواز بی‌وقفه نمودار‌ شیبا دنیا را مبهوت کرده بود و قیمت برخی آلت کوین‌ها چند برابر شد.

با این که تابستان قیمت‌ها دچار افت شدیدی شد اما پاییز فصل خوبی برای کریپتو بود. در حالی که نمودار قیمت بیت کوین رکورد جدیدی در آبان ۱۴۰۰ ثبت کرد و پیش‌بینی می‌شد سال را در نزدیکی مرز ۱۰۰ هزار دلار به پایان برساند، اما دوباره واچ‌لیست صرافی‌ها قرمز شد و بیت کوین سقوط تدریجی را آغاز کرد. سقوطی که تا اواخر بهار ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرده است.


اگر بیت کوین را به عنوان معیار تشخیص سود و زیان بازار ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم، باید گفت بخش زیادی از سرمایه‌گذاران دچار خسارت‌های قابل توجهی شدند. گرچه برخی از ارزهای دیجیتال در برهه‌‌هایی از سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشته‌اند اما افت‌های شدیدی هم در تابستان و زمستان رخ داده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ آرام، منطقی و در رقابت با تورم

سود صندوق های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰


در آن سمت بازار بورس ایران و به تبع آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند آرام و رو به رشدی را پشت سرگذاشتند. سال ۹۹ صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت 30 درصد، مختلط 92 درصد و سهامی 145 درصد رشد کرده بود. در پایان سال ۱۴۰۰ نیز آمارها امیدوارکننده‌ بود. صندوق‌های سهامی رشدی ۱۰.۷ درصدی را در این سال ثبت کردند و مختلط‌ها نیز با ۱۱ درصد سود درآمد قابل توجهی داشتند.


شاخص کل بورس نیز در سال ۱۴۰۰ حدود 4.5 درصد رشد کرد. با وجود این که درآمد حاصل از مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریالی است اما کاملا با بازارهای دلاری در حال رقابت بوده است. به همین دلیل می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک گزینه منطقی و پرسود برای سرمایه‌گذارانی است که نمی‌خواهند ریسک زیادی متحمل شوند. علاوه بر این صندوق‌ها دارای انواع مختلفی هستند. در نتیجه هر فرد با هر نوع شرایط مالی و هر میزان قدرت ریسک می‌تواند صندوق مناسبش را انتخاب کند.

مقایسه ارزهای دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ کنار گذاشتن باورهای غلط

مقایسه بازار ارز دیجیتال و صندوق سرمایه گذاری


حال برگردیم به ارز دیجیتال و بیت کوین که سال را با قیمت حدود ۶۰ هزار دلار شروع کرده بود در پایان اسفند تنها ۴۲ دلار قیمت‌گذاری شد. سقوطی ۳۰ درصدی درصدی برای مهمترین پدیده اقتصاد دیجیتال آمار چندان جالبی به نظر نمی‌رسد. حتی بازدهی ۶ درصدی دلار نیز نتوانست سقوط قیمت بیت کوین را برای سرمایه‌گذاران جبران کند. درنهایت باید گفت ارزش ریالی بیت کوین در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد افت داشت که ضرر بسیار زیادی محسوب می‌شود. بازدهی دلار نیز با توجه به محدوده قیمتی ابتدایی و انتهای سال ۱۴۰۰ (24500 و 25900 تومان) محاسبه شده است.

 بازدهی سال ۹۹بازدهی سال ۱۴۰۰
بورس (شاخص کل بورس)88 درصد4.5 درصد
صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت30 درصد15 درصد
صندوق سرمایه‌گذاری سهامی145 درصد10.7 درصد
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط92 درصد11 درصد
ارزهای دیجیتال (بیت کوین)750 درصد25 – درصد
دلار49 درصد6 درصد

لازم به ذکر است اعداد ذکر شده به صورت تقریبی محاسبه شده است. قطعا روش‌های مختلفی برای سنجش بازار در دوره‌های زمانی مختلف وجود دارد اما آمار ارائه شده نمایی کلی از اتفاقات بازارهای مالی در سال ۱۴۰۰ است.


با وجود این که افراد زیادی تصور می‌کنند بازارهای دلاری مثل ارزهای دیجیتال همیشه سودآوری بیشتری نسبت به بازارهای ریالی دارند اما سال ۱۴۰۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد سرمایه، حفظ ارزش دارایی و جانماندن از تورم بود. از طرفی سال ۱۴۰۰ خبری از رشد خارق‌العاده ارزهای دیجیتال نبود و اتفاقات سال ۱۳۹۹ تکرار نشد. گرچه بازارهای پرریسک ممکن است در مقاطع زمانی خاصی سود زیادی را به جیب سرمایه‌گذاران تزریق کند اما با بررسی آمارها در بلندمدت می‌توان متوجه شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارهای پایدار گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری امن است.