معرفی مقاوم ترین صندوق‌ های سرمایه گذاری سهامی (هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه 1398)

معرفی مقاوم ترین صندوق‌ های سرمایه گذاری سهامی (هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه 1398)
خلاصه اخبار

منظور از مقاوم‌ترین صندوق‌ها، صندوق های سرمایه گذاری هستند که در روند نزولی کمترین تاثیر را از بازار داشته باشند.

صندوق ” فیروزه موفقیت” در این هفته با منفی 0.7 درصد بازدهی توانست در صدر صندوق‌های سهامی بنشیند. این صندوق در سال گذشته بازده مثبت 113.1 درصدی را ثبت کرده است. صندوق ” مشترک نقش جهان” با ثبت بازده  منفی 0.9 درصد دومین صندوق و صندوق ” مشترک ارزش کاوان آینده” با منفی 1.3 درصد بازدهی سومین صندوق بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی بوده است. در هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه 1398 میانگین بازدهی صندوق‌های سهامی فعال در بازار سرمایه منفی 3.7 درصد بوده است.

تاثیرپذیری اندک صندوق‌های سهامی از شاخص‌های بورس و فرابورس ناشی از ترکیب دارایی‌ این صندوق‌ها است. ترکیب دارایی اغلب این صندوق‌ها به نسبت سایر صندوق‌های سهامی، به گونه‌ای است که سهام درصد کمتر و سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت درصد بیشتری از درایی‌های آن‌‌ها را تشکیل می‌دهد. البته ممکن است در برخی از آن‌ها سهام همچنان سهم بالایی از دارایی‌ها را داشته باشد و تاثیرپذیری اندک از شاخص‌های بورس و فرابورس ناشی از سهم صنایع در پرتفوی آن‌ها باشد.

در جدول زیر پنج مورد از مقاوم ترین صندوق‌‌های سرمایه گذاری سهامی هفته منتهی به 1398/02/17 آورده شده است: (برگرفته از سامانه رسام؛ صفر تا صد صندوق‌های سرمایه‌گذاری)

ردیف نام صندوق بازده هفته گذشته
 (درصد)
بازده سال گذشته
(درصد)
خالص ارزش دارایی
(میلیارد ریال)
مدیر
1 فیروزه موفقیت -0.7% 113.1% 615 کارگزاری فیروزه آسیا
2 مشترک نقش جهان -0.9% 138.3% 199 سبدگردان سرآمد بازار
3 مشترک ارزش کاوان آینده -0.9% 160.7% 289 سبدگردان آسال
4 مشترک بانک اقتصاد نوین -1.3% 70.7% 46 کارگزاری بانک اقتصاد نوین
5 مشترک نوین پایدار -1.7% 143.1% 218 کارگزاری تامین سرمایه نوین

در نمودار زیر بازده این صندوق‌ها با هم و با بازده بورس و فرابورس مقایسه شده‌اند:

معرفی مقاوم ترین صندوق‌ های سرمایه گذاری سهامی (هفته منتهی به هفدهم اردیبهشت ماه 1398)

صندوق‌های سهامی وجوه دریافت شده از سرمایه‌گذاران را در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق ‌بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند. بر اساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، این نوع صندوق‌ها باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های تحت تملک خود را در سهام و حق تقدم سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سهامداری ‌باشند، خرید واحدهای این نوع از صندوق‌ها جذاب‌تر است. میزان ریسک این نوع از صندوق‌ها از صندوق‌های دیگر بیشتر است و سرمایه‌گذاران بازده بالاتری را نیز انتظار دارند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.