معدن دالی دارای ذخیره احتمالی ۱۲ میلیون تن مس است

معدن دالی دارای ذخیره احتمالی ۱۲ میلیون تن مس است

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

معاون صمت استان مرکزی در حالی ذخیره احتمالی معدن دالی را 12 میلیون تن اعلام کرد که نماینده مردم دلیجان در مجلس گفت محیط زیست آلودگی این معدن را اعلام کرده است.

راوه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان در استان مرکزی است که در دهستان دودهک قرار دارد که براساس آمار موجود، تعداد جمعیت این روستا در سال 1399 بالغ بر دو هزار نفر است که حدود یک سوم جمعیت روستای شهرستان دلیجان را در خود جای داده و از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان دلیجان است.

معدن «دالی» با مجوز برداشت دو عنصر فلز«طلا» و «مس» ازجمله معادن شهرستان دلیجان به شمار می‌رود که این روزها فعالیت یا عدم فعالیت آن محل مناقشه قرار گرفته به طوری که از یکسو برخی مسئولان دولتی همچون متولیان صنعت و معدن استان مرکزی آن را دارای مجوز دانسته و فعالیت چنین معدنی را قانونی می‌دانند و از سوی دیگر نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس به دلیل مخالفت مردم که آن را یک تهدید زیست‌محیطی می‌دانند با فعالیت معدن دالی در راوه دلیجان مخالف است.

سید کمال فدائی فروتن، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی با اشاره به فعالیت معدن دالی در راوه شهرستان دلیجان اظهار داشت: یکی از معادن مهم که در گروه 6 قرار دارد معدن دالی واقع در منطقه استان مرکزی، شهرستان دلیجان، در هشت کیلومتری روستای راوه دارای وسعت 5.8 کیلومتر مربع و با اکتشاف دو کانی موادمعدنی مس و طلا است، ولی چون وضعیت طلای آن مشخص نیست اما آنچه در وضعیت ظرفیت پروانه سالیانه معدن درج شده «مس» با ذخیره قطعی پنج میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 12 میلیون تن است.

وی افزود: این معدن یک مجوز بهره‌برداری دارد که مجوز بهره‌برداری آن سالیانه حدود 480 هزارتن در سال است که با توجه به عیار و ذخیره مناسب معدن می‌تواند با فعال شدن آن و با توجه به نرخ مس در دنیا، در حوزه ارزی موثر خواهد بود. معادن مس ما در سه شهر ساوه، زرندیه و دلیجان قرار گرفته است که در دلیجان یک معدن دیگر به جز این معدن «دالی» فعال است ولی در ساوه و زرندیه درحال کار اکتشافی است و در ساوه سه معدن فعال مس داریم که واحد فرآوری در آن‌ها فعال است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی با اشاره به روند صدور پروانه‌های این معدن بیان کرد: پروانه اکتشاف این معدن سال 1384 صادر شده که ثبت محدوده آن حداقل مربوط به دو سال قبل یعنی سال 1382 بوده که درواقع یک معدن قدیمی است که کار اکتشاف تکمیل و گزارش پایان اکتشاف صادر و باتوجه به اینکه معدن مس و طلا بوده پرونده آن به تهران ارسال و به شورای عالی معادن کشور به عنوان عالی‌ترین رکن در حوزه معادن که اعضایی مانند سازمان‌های منابع طبیعی، محیط زیست، صمت و برخی نمایندگان دارد ارجاع شده است.

فدائی فروتن ادامه داد: گواهی کشف و ذخیره این معدن دالی سال 89 توسط شورای عالی معادن بررسی و تصویب و ابلاغ شده است و استان هم به واسطه این تایید پروانه و گواهی کشف را صادر کرده است و در برج 6 (شهریور) سال 1391 پروانه بهره‌برداری صادر شده است که می‌بینید یک معدن قدیمی داریم که مجوزهای اولیه دهه 80 و در سال 91 مجوز رسمی آن (پروانه بهره‌برداری) صادر شده است.

وی با اشاره به برخی انتقادات به فعالیت معدن دالی اضافه کرد: برخی می‌گویند این معدن مجوز نداشته که چنین چیزی صحیح نیست زیرا اگر استان هم اشتباه کند چون موضوع در شورای عالی معادن کشور مورد تایید قرار گرفته هیچ خللی راجع به صدور مجوزهای معدن وجود ندارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی تصریح کرد: نوع روند در این محدوده ماده معدنی کمترین تخریب را دارد، بنابراین سطح تخریب این معدن بسیار کم است یعنی همکاران ما که بررسی کردند شعاع تخریب معدن 400 متر است که کمترین سطح تخریب را دارد. اشاره شده بود شاید فعالیت و تخریب شیمیایی داشته باشد که البته در یک معدن دو کار بیشتر نداریم عملیات استخراج و عملیات حمل و بارگیری به محل دیگری که یعنی هیچ کار شیمیایی نداریم چراکه این ماده به مراکز فرآوری بارگیری و ارسال می‌شود.

فروتن مطرح کرد: درباره آب و مصرف آب منطقه هم طی جلسه‌ای که در سازمان محیط زیست استان تشکیل شد، نماینده آب منطقه ای حضور داشت و درخصوص وضعیت موافقت خود اعلام کرد این شرکت مجوز استخراج هفت لیتر بر ثانیه را گرفته و چون مجوزهای لازم را گرفته دخل و تصرفی در آب منطقه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور اراضی هم اعلام کرده چون در محدوده معدن درختان و گیاهان ممنوع‌القطع وجود ندارد از نظر ما فعالیت معدن بلامانع است، ما به عنوان سازمان صمت 100 درصد موافق هستیم زیرا مجوزدارد و مجوزهایی را دارا است که جای شک و شبهه نیست.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان مرکزی عنوان کرد: درباره مسائل محیط زیستی باید گفت ابتدا این معدن تصویب شده و بعدها آن منطقه جزو مناطق چهارگانه به حساب آمده یعنی پروانه معدن سال 91 صادر شده و سال 92 منطقه جزو مناطق چهارگانه بوده و از سویی گواهی کشف آن سال 84 صادر و تحقیقات و اقدامات در خصوص محدوده خیلی سال‌ها بعد صورت گرفته است.

فروتن توضیح داد: در آن سال روند قانونی درباره معدن صورت گرفته حتی با محیط زیست درباره ابهامات فعالیت معدن انجام شده است و باید بگویم این فعالیت به مردم و کشور با اشتغال‌زایی و درآمد کارها منفعت دارد. در عین حال، ما و محیط زیست و دیگر نهادها بر مسئله نظارت داریم و درصورت خسارت احتمالی تیمی برای بررسی مراجعه خواهد کرد و درصورت وجود خسارت سریعا دستور توقف و اصلاح و جبران لازم را صادر می‌کند.

بر اساس گزارشی از تیسنبم، علیرضا سلیمی، نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس نیز از آلایندگی محیط زیستی معدن دالی انتقاد کرد و اظهار داشت: دو بحث در این باره وجود دارد، یکی اینکه سازمان محیط زیست رسما و به صراحت با ارسال نامه بر موضوع آلاینده بودن این معدن تاکید کرده است.

وی افزود: این درحالی است که مخالفت سازمان محیط زیست هم اخیرا اتفاق افتاده و اعلام شده است که باید آقایان توضیح دهند باتوجه به اینکه متولی اصلی بحث زیست‌محیطی سازمان محیط زیست است آیا با توجه به وجود این آلودگی که سازمان اعلام کرده می‌توان دنبال امر که به اذعان و گفته آن‌ها توسعه پایدار است رفت یا خیر؟

عضو هیئت رئیسه مجلس یادآوری کرد: نکته دوم، پایه نظام ما یک نظام مردمی است و به هر کیفیت امروز مردم به این موضوع اعتراضاتی دارند و هیچ یک از مسئولان تا به امروز با مردم صحبت نکرده و در هر حال وقتی بحث اجتماعی داریم و از سوی دیگر مسئله محیط زیستی مطرح است، باید متولیان توضیح لازم را به مردم و افکار عمومی بدهند.

سلیمی بیان کرد: ما خادم مردم هستیم و امروز مردم معترض هستند و مسئله اعتراض مردم را به عنوان نماینده همین مردم در منطقه به گوش مسئولان رسانده‌ایم، این دو مسئله که بیان شد را باید در ملاحظات تصمیم‌گیران مورد توجه قرار گیرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.