معاون توانیر: نصف برق تهران صرف ماینینگ می‌شود!

معاون توانیر: نصف برق تهران صرف ماینینگ می‌شود!

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

در پی قطعی برق گسترده از ابتدای تابستان سال جاری، همواره گمانه‌زنی‌هایی در مورد نقش استخراج کنندگان رمزارز در این بحران به گوش می‌رسید که بخشی از این گمانه‌زنی‌های نیز توسط برخی مسئولان تایید شده بود. در همین راستا، معاون هماهنگی شرکت توانیر در اظهار نظری اعلام کرد که رمزارزها نصف برق تهران بزرگ را مصرف می‌کنند.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از شهر سخت‌افزار، این در حالی است که برخی از فعالان حوزه ارز دیجیتال اعتقاد دارند مصرف ماینرها در حدی نیست که موجب خاموشی‌های مکرر برق باشد و بیشترین و عمده‌ترین دلیل قطعی مکرر برق، نبود سوخت مناسب برای نیروگاه‌های تولید برق است. آن‌ها خاموشی‌های زمستانی سال گذشته تهران را نیز دلیلی بر تایید این ادعای خود می‌دانند.

رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اما اعتقاد دیگری دارد؛ او در گفتگویی که روز گذشته با شبکه خبر ترتیب داده شده بود، رمزارز را مقصر اصلی خاموشی دانست و گفت که تولیدکنندگان رمزارز، به اندازه نصف مصرف تهران بزرگ، برق مصرف می‌کنند. وی سپس افزود که برای جلوگیری از این هدر رفت انرژی، هفته گذشته بیش از 3 هزار دستگاه ماینر جمع‌آوری شده است.

او در ادامه صحبت‌هایش کمبود نزولات جوی را موجب کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی دانست و ضمن تاکید بر لزوم انتقال مصرف از زمان پیک مصرف به ساعات دیگر گفت:

دو بخش از تولید را در اختیار داریم؛ یک بخش تولید حرارتی است که بیشترین ظرفیت تولید حرارتی حدود 50 هزار مگاوات است و بخش دوم نیز مربوط به نیروگاه‌های برق آبی می‌شود که محدودیت‌های نزولات آسمانی و بارش کم را داشتیم و تنها درصدی از این‌ها در اختیار ما است؛ بنابراین، به لحاظ توان، بیشتر از 6 تا 7 هزار مگاوات قابلیت تولید ندارد. در مجموع حدود 56 تا 57 هزار مگاوات ظرفیت تولید داریم.

رخشانی مهر سپس اعلام کرد که کشور سالانه حدود 450 ساعت در پیک مصرف قرار دارد و برای نبود مشکل در این ساعات باید 7 تا 8 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی وجود داشته باشد تا در سال 450 مگاوات تولید کنند.

او سپس اضافه کرد:

میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی این ظرفیت نیروگاهی 5 میلیارد یورو است. به همین دلیل، در تمام دنیا با این شیوه صورت می‌گیرد که ساعت بار را به ساعت دیگری جابجا می‌کنند؛ با این شیوه هم بهره‌وری سرمایه را داریم هم مدیریت دارایی انجام و نیاز به سرمایه گذاری عظیم در بخش نیروگاه‌ها و توزیع برق مرتفع می‌شود.

او سپس کاهش بارش را نیز مشکلی بزرگ برای زنجیره تامین برق در کشور دانست و گفت که با توجه به کاهش 50 درصدی ذخیره آب پشت سدها نسبت به سال گذشته، 4 هزار مگاوات توان تولید نیروگاه‌های برق آبی در ساعات اوج بار را عملاً از دست داده‌ایم.

او سپس به چند روش برای جبران این کمبود اشاره کرد:

این موضوع باید با روش‌هایی جبران شود که در ساعات اوج بار بتوانیم کار کنیم که این مسئله بیشتر به اشتراک‌های خانگی و بخش‌های تجاری مربوط می‌شود زیرا بسیاری از مصارف خود را می‌توانند در عمل نداشته باشند؛ مانند روشنایی معابر یا اینکه به طور مثال چراغ‌های خانه را روشن می‌کنیم، اما پرده‌ها را می‌کشیم.

او از انتقال مصرف مشترکان بزرگ صنعتی و کشاورزی به ساعاتی که نیروگاه‌های مصرف زیادی ندارند را دیگر روش صرفه‌جویی در این دوره حساس و دانست و گفت که فعالیت‌های پر مصرف خانگی مانند اتو زدن، جارو برقی کشیدن یا استفاده از ماشین لباسشویی نیز باید به ساعات اولیه صبح یا بعد از ساعت 9 شب منتقل شوند.

او سپس استفاده از انرژی خورشیدی را یکی از نیازهای اصلی کشور در سال‌های پیش رو دانست و ضمن اشاره به این که وام‌هایی برای علاقه مندان به فعالیت در این حوزه در نظر گرفته شده است گفت:

امسال و سال گذشته از زمانی که طرح برق و امید آغاز شد این آمادگی از سمت وزارت نیرو به تمام مشترکان محترم اعلام شد که حداقل به اندازه 300 تا 400 وات در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و سود تسهیلات را نیز وزارت نیرو پرداخت می‌کند. اکنون نیز هر کدام از مشترکان تسهیلاتی در این زمینه دریافت کند وزارت نیرو سود تسهیلات را می‌پردازد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.