مسکن ملی به کجا رسید؟ | 2 دی 1399

مسکن ملی به کجا رسید؟ | 2 دی 1399
خلاصه اخبار

فهرست عناویندر حالی که پایان آذرماه به عنوان آخرین مهلت برای تکمیل و پرداخت آورده نقدی در طرح مسکن ملی اعلام شده بود؛ این مهلت یکبار دیگر تا 5 دیماه تمدید شد. به گفته معاون وزیر راه و شهر سازی، کلیه افراد پذیرفته شده که مدارک خود را تکمیل کرده اند اما در زمینه تامین […]

در حالی که پایان آذرماه به عنوان آخرین مهلت برای تکمیل و پرداخت آورده نقدی در طرح مسکن ملی اعلام شده بود؛ این مهلت یکبار دیگر تا 5 دیماه تمدید شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهر سازی، کلیه افراد پذیرفته شده که مدارک خود را تکمیل کرده اند اما در زمینه تامین نقدینگی برای پرداخت آورده مشکل داشتند می‌توانند حداکثر تا پایان روز 5 دی ماه برای این کار اقدام کنند. به گفته‌ی محمود محمود زاده افرادی که پول را واریز کرده اند اما پیامک تایید را دریافت نکرده اند می توانند با مراجعه به سایت ثبت نام و وارد کردن کد رهگیری از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند. وی در ادامه اعلام کرد که “پس از تعیین تکلیف متقاضیان مرحله نخست، نام نویسی جدیدی را برای مسکن ملی خواهیم داشت

این خبر بهانه ای شد تا یک بار دیگر به بررسی طرح مسکن ملی بپردازیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با بررسی این طرح همراه ما باشید.

طرح اقدام ملی مسکن، مسکن ملی یا مسکن مهر؟

همانطور که اکثرا به خاطر داریم در سالهای گذشته طرح مسکن مهر با هدف تهیه مسکن برای اقشار نیازمند و دهک های پایین درآمدی توسط دولت های نهم و دهم اجرا شد. در ادامه اما با هدف اصلاح مشکلات موجود در این طرح، برنامه های مختلفی توسط دولت اجرا شد که طرح اقدام ملی مسکن یا همان مسکن ملی یکی از این موارد است. اهداف و برنامه های مربوط به این طرح از حدود 7 سال قبل در حال شکل گیری بوده است اما فرآیند اجرایی آن از اواسط سال 1398 شروع شده است.

مسکن ملی با هدف ارائه مسکن به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه به قیمت تمام شده و شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد از آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. این طرح تفاوت های قابل توجهی با مسکن مهر دارد که یکی از مهمترین موارد، هدف قرار دادن دهک های متوسط درآمدی است. در ادامه این تفاوت ها به صورت موردی ذکر شده اند:

-مسکن ملی در محدوده شهرهای موجود ساخته می شود و مثل مسکن مهر در خارج از شهرها نخواهد بود

-خانه های ساخته شده در مسکن ملی حداکثر 7 طبقه خواهند بود

-مسکن ملی با مشارکت دولت (ارائه زمین و مجوز ساخت) و بخش خصوصی( مشارکت از طریق ساخت) احداث می شود و سازنده به عنوان حق مشارکت بخشی از منازل ساخته شده را دریافت خواهد کرد.

-اقساط تسهیلات این طرح، بین 1.3 میلیون تا 2.1 میلیون تومان و بر اساس نوع وام و اقساط آن متغیر خواهد بود(این احتمال وجود دارد که شرایط تا زمان دریافت وام تغییر کند)

-آورده اولیه متقاضیان 30 درصد از هزینه برآورد شده برای ساختمان در زمان انعقاد قرار داد خواهد بود.

چه کسانی می توانند در مسکن ملی ثبت نام کنند

متقاضیان برای ثبت نام در این طرح باید برخی شرایط را داشته باشند که لیست این شرایط در ادامه ذکر شده است:

متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمين مسكوني يا واحد مسكوني (از 1384/01/01 به بعد) بوده و از تاريخ 1357/11/22 از هيچ يك از امكانات نهادهاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين، واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن)

-متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار

-زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن

-دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

-در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جديد مورد تقاضا .و يا در شهر مادر ملاك است

-نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

-توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكي)

-امکان سپرده‌گذاری حداقل سي درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه

-توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

-دقت داشته باشید که هر زمان كه واجد شرايط نبودن متقاضي براي دستگاه‌ و نهاد متولي اجراي طرح محرز گردد، متقاضي از طرح جاري حذف شده و حق هيچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

آورده نقدی و مبلغ وام چقدر است؟

متقاضیان این طرح پس از تایید مدارک و دریافت دعوت نامه ؛ برای تکمیل مدارک و پرداخت اولین قسط از آورده نقدی، اقدام می‌کنند. این آورده نقدی معادل 30 درصد از قیمت نهایی واحد مسکونی و بین 30 تا 40 میلیون تومان (بر اساس متراژ و قیمت هر متر مربع در شهر مورد نظر) برآورد شده است. در ادامه هر متقاضی باقی مانده تعهد خود را بر اساس میزان پیشرفت پروژه طی 5 قسط و در این مراحل پرداخت خواهد کرد: 15 درصد بعد از پایان فوندانسیون، 25 درصد در پایان مرحله اسکلت، 25 درصد در پایان مرحله سفت کاری، 20 درصد در پایان نازک کاری و 15 درصد باقیمانده در پایان پروژه

میزان تعهد هر متقاضی بسته به شهر محل تقاضا و برآورد قیمت در زمان شروع پروژه تعیین می شود. در حال حاضر بر اساس آخرین برآوردها در تابستان 99؛ میانگین قیمت ساخت هر متر مربع در کشور به حدود 2.7 میلیون تومان رسیده است. متقاضیان با توجه به اینکه از ظرفیت بافت فرسوده استفاده کرده اند، به صورت آزاد ثبت نام کرده اند یا از سهمیه وام صندوق پس انداز یکم استفاده می‌کنند؛ امکان دریافت مبالغ متفاوتی را به عنوان تسهیلات مسکن خواهند داشت که در نتیجه این موضوع نیز بر میزان تعهدات آنها اثر گذار خواهد بود.

مدت بازپرداخت تسهیلات

بر اساس اطلاعیه منتشر شده تسهیلات ارائه شده به این طرح مستقیما در اختیار مجری طرح قرار خواهد گرفت. این تسهیلات بین 75 تا 100 میلیون تومان، با نرخ سود 18% سالیانه ارائه می شود و بعد از دوره تنفس 2 ساله، در قالب فروش اقساطی طی حداکثر 12 سال بازپرداخت می شود.

روش ثبت نام

در حال حاضر آخرین محله ثبت نام در این طرح به اتمام رسیده است اما با توجه تکمیل نکردن فرآیند ثبت نام و پرداخت اولین قسط توسط بخشی از متقاضیان این احتمال وجود دارد که یکبار دیگر امکان ثبت نام در این طرح فراهم شود. بر این اساس متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آدرسtem.mrud.ir  از آخرین وضعیت ثبت نام و اطلاعیه های مربوط به این فرآیند مطلع شوند. در ادامه لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و فرآیند پایش اطلاعات در این سامانه ارائه شده است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام:

-ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر( گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و….)

-ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل

-ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر

-ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت

-ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

تذکر: مدارك فوق پس از اعلام می بایست در سامانه بارگذاری و در زمان مراجعه به اداره كل يا ديگر نهادها و دستگاه‌هاي مربوطه به صورت فيزيكي ارائه گردد.

پایش و اطلاع‌رسانی:

متقاضی پس از ثبت نام نهایی و می‌تواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق سامانه طرح اقدام ملي به آدرس tem.mrud.ir پیگیری نماید.

اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت احوال کنترل می‌شود.

بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد.

بررسي سابقه مالكيت از طريق سيستم ثبت اسناد و سامانه تسهيلات شبكه بانكي صورت مي‌پذيرد.

کلام آخر

این طرح که با هدف ارائه مسکن با قیمت تمام شده به اقشار متوسط جامعه طراحی شده است از اواسط سال 1398 اجرائی شده است و در حال حاضر با نزدیک شدن به ماه های پایانی دولت در حال تکمیل است. اینکه آیا دولت بعدی همچنان به این طرح متعهد بماند و با جدیت آن را پیگیری کند یکی از مهمترین سوالاتی است که در ذهن برخی از متقاضیان این طرح شکل گرفته. البته در این بین مسکن ملی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و در اولین گام 1568 واحد از آن اوایل آبان ماه توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

برچسب‌ها