مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست

در جلسه دویست و شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گزارش تحلیلی نوسانات بازار سرمایه ارائه و راهکارهای بهبود شرایط این بازار مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور پس از ارائه این گزارش، با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه تقویت می‌شود؛ بازار ارز در مسیر تعادل

دژپسند در پاسخ به این پرسش که چرا شاخص‌های بورس به صورت ناگهانی ریزش پیدا می‌کند، گفت: زیرا جهت حرف‌های اطمینان‌زا به سوی دیگری است و هر فردی با عبارتی درخصوص آن اظهارنظر می‌کند؛ یک روز عده‌ای می‌گویند که عده‌ای برنده هستند و روز دیگر نیز از بازخواست حقوقی‌ها می‌گویند. این اظهارات، اثر منفی خودش را در بورس می‌گذارد؛ در صورتیکه بازار سهام نباید وضعیت فعلی را داشته باشد.

مشاهده کل خبر

تزریق 24 هزار میلیارد تومان به بازار

جلسه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار و مقرر شد طی 48 ساعت آینده موافقت اصولی با انتشار اوراق صادر شود. از همین رو شاهد ورود هوشمندانه هلدینگ ها و خرید سهام در بازار از سوی آنها خواهیم بود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان کانال اصلی برای تامین سرمایه گذاری و تولید در کشور مطرح است، ابراز داشت: هم اکنون بیش از 57 میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند و از همین رو حرکت این بازار برای آنها مهم است و بازار سرمایه به امری ملی تبدیل شده است.

مشاهده کل خبر

راهی جز تقویت بازار سرمایه وجود ندارد

علی ربیعی روز سه شنبه، 24 فروردین ماه، در نشست خبریِ ویدئوکنفرانسی و در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم گفت: بورس جایی نیست که دولت برای آن کیسه‌ای دوخته باشد؛ بورس جایی است که در آن سرمایه گذاری اتفاق می‌افتد. سخنگوی دولت با بیان اینکه بازار سرمایه و سیاست‌های مربوط به آن، برای رشد دارایی و سرمایه، یک اصل اساسی برای دولت بوده است، اظهار کرد: رسوب سرمایه در بازار دارایی‏‌های فیزیکی آفت جدی برای اقتصاد کشور است که موجب تمرکز ثروت نزد سرمایه‏‌داران، کاهش سطح رفاه دهک‏‌های پایین جامعه، تمرکز ثروت نزد دهک‏‌های بالا و افزایش جمعیت فقیر و حرکت در خلاف جهت اقتصاد سالم می شود.

مشاهده کل خبر

فراخوان ارسال نظرات کارشناسی در مورد مصادیق ماده 19 آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار

به گفته جعفر جمالی عضو هیات مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس تکلیف مندرج در ماده 19 آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، تعیین مصادیق اقداماتی که نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات در بورس‌ها یا ایجاد قیمتهای کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار می‌شوند، وظیفه سازمان است.

مشاهده کل خبر

انتخابات ریاست جمهوری 1400 و تاثیر آن بر بازار سرمایه

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرات انتخابات در بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به صورت بلندمدت بر این بازار تاثیر نداشته است. علی صالح آبادی با تاکید بر اینکه روند بازار وابسته به متغیرهای مختلف است، اظهار داشت: برای ارائه پیش‌بینی دقیق بازار باید مسایل مختلف تاثیرگذار بر معاملات مانند شرایط اقتصادی، قیمت‌های جهانی، قیمت ارز و سایر موضوعات را که تعیین‌کننده روند بازار هستند، مورد ارزیابی قرار داد و هیچ‌گاه ارائه پیش بینی بازار بدون در نظر گرفتن این مسایل دقیق نبوده است.

مشاهده کل خبر

راه اندازی مرکز ارتباط نهادهای مالی

به گفته مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، نهادهای مالی تابلوی راهنمای اتوبان بازار سرمایه هستند و یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت و کنترل ریسک محسوب می شوند. با توجه به اهمیت موضوع سال جدید توسعه، تسهیل فرآیندها و افزایش شفافیت نهادهای مالی در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفته و در گام اول این ماموریت مرکز ارتباط نهادهای مالی راه اندازی شد. فدایی افزود: طبیعتا در این مسیر پاسخگویی صحیح و راهنمایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه راه اندازی یک مرکز ارتباطی قوی در دستور کار قرار گرفت تا ضمن پاسخگویی لازم امور مربوط به نهادهای مالی با سرعت رسیدگی شود. این پاسخگویی سریع و دقیق می تواند سرمنشا تحولی بزرگ در زمینه توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی و سرعت بخشی به فرآیندهای تخصصی بازار سرمایه باشد.

مشاهده کل خبر

“مالیات بر عایدی سرمایه”؛ طرحی برای هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازار سهام

مدیر مشاوره خدمات مالی شرکت تامین‌سرمایه امید در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه مطابق اظهارات مدافعان آن با هدف افزایش منابع عمومی دولت، ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و تنظیم فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی در بودجه سالانه قرار گرفته است. به گفته محمد محمدی،‌ طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی مطرح و در دستور کار مجلس یازدهم برای تایید و تصویب و ابلاغ آن به عنوان قانون قرار گرفته و یکی از منابع پایه مالیاتی خواهد بود. این طرح، فارغ از توانایی آن برای افزایش منابع عمومی دولت در بودجه سالانه، دارای یک کارکرد اصلی است که همان تنظیم بازار و ممانعت از ایجاد سوداگری در بخش‌های غیر مولد اقتصادی و کالاهای مصرفی از جمله خودرو خواهد بود.

مشاهده کل خبر

عوامل موثر بر بورس 1400 / پیش‌بینی فضای متفاوت در بازارسرمایه

به گفته امیر تقی خان تجریشی، انتظار می‌رود در سال 1400 با برطرف شدن برخی از ابهامات، گشایش‌های سیاسی و اقتصادی که سبب کاهش ریسک سیستماتیک بازار می‌شود، همچنین توجه بیشتر بر متغیرهای بنیادی اقتصاد و شرکت‌ها، شاخص بازارسرمایه روندی متعادل و رو به جلو داشته باشد و در مجموع بورس برخلاف سال 1399 از فضای هیجانی به دور باشد. مدیرعامل گروه توسعه ملی ضمن اشاره به افت و خیزهای روند معاملات بورس در سال گذشته گفت: طی سال 99 شاخص بورس با بازدهی بیش از 156 درصدی، صدرنشین بازدهی در بین بازارهای مختلف بود؛ این مهم درحالی رخ داد که طی 5 ماه اول سال 1399، هجوم نقدینگی و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور باعث جهش شاخص و ورود به کانال 2 میلیون واحدی شد.

مشاهده کل خبر

صدور موافقت اصولی عرضه اوراق مرابحه به ارزش 5 هزار میلیارد ریال

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک از صدور موافقت اصولی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار جهت انتشار اوراق مرابحه به ارزش 5 هزار میلیارد ریال با هدف خرید مواد اولیه به منظور استفاده در تولید انواع یخچال و فریزر خبر داد. محمد حسین فهیمی گفت: گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با راهبرد توسعه مبتنی بر بازار سرمایه و با رویکرد ایجاد فرصت مشارکت برای آحاد جامعه از طریق معرفی ابزارهای تامین مالی بدهی و سرمایه‌ای جهت بهره‌مندی از فرصت‌های سودآور صنعت لوازم خانگی، برنامه‌های متنوعی از قبیل انتشار اوراق بدهی و عرضه سهام شرکت‌های این مجموعه در بازار سرمایه را در دستور کار دارد.

مشاهده کل خبر

رعایت نکردن نرخ‌های شورای پول و اعتبار به زیان بانک‌هاست

به گفته سید فرهنگ حسینی، مازاد سود پرداختی نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و مازاد سود دریافتی تسهیلات نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از قانون بودجه سال 1392 از هزینه‌های قابل قبول مالیاتی خارج شده است و بانک‌ها باید بابت آن مالیات بپردازند. به گفته مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر، کاهش نرخ بهره به محدوده 15-16 درصد می تواند همزمان به کاهش جذابیت سپرده گذاری در بانک‌ها و حرکت سرمایه ها به سمت بورس منجر شود. در عمل بازده نقدی بسیاری از سهام ها به بیش از سطح سود بانکی رسیده است، در عین حال که پتانسیل های رشد تولید و حفظ ارزش و سرمایه سهامداران در شرایط رشد قیمت دلار را نیز دارا هستند.

مشاهده کل خبر

چرا بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست؟

ولید هلالات، رئیس هیئت‌مدیره سبد گردان اقتصاد بیدار امروز به بررسی معاملات بازار بدهی و اینکه آیا معاملات این بازار درروند قیمت سهام اثرگذار است یا خیر، پرداخت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا عامل ریزش بازار سهام سیاست‌گذاری بانک مرکزی و تغییر نرخ‌های بهره در بازار بدهی است یا خیر، گفت: همیشه سناریوهای مختلفی برای بازارها وجود دارد اما در برخی زمان‌ها سیاست‌گذار عمداً یا سهواً سیاست‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که در بازارها اثر منفی می‌گذارد، تغییرات نرخ بهره در بازار بین‌بانکی نیز که طی سال گذشته رخ داد ازجمله این سیاست‌ها بود.

مشاهده کل خبر

چه عواملی بر بازارسرمایه سال جدید موثرند؟

پیمان حدادی با اینکه بازار سرمایه در نیمه دوم سال 1400 مسیر جدیدی را آغاز می کند، گفت: من خوشبین هستم که در سال 1400 شاخص کل، رشد خوبی تجربه کند. این موضوع از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و پتانسیل‌ مناسبشان قابل تشخیص است. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در سال 1400 اظهار کرد: می توان ابعاد مختلفی را در عوامل موثر بر بازارسرمایه برشمرد. سیاست داخلی (مانند انتخابات ریاست جمهوری) و سیاست خارجی از مهمترین عوامل پیش روی بازار سرمایه هستند. اینکه چه فردی و با چه نگاهی به مسایل اقتصادی انتخاب شود، می تواند روی بازار سهام تاثیر بگذارد.

مشاهده کل خبر

تصمیم جدید وزیر اقتصاد، موثرترین اقدام حمایتی از بازارسرمایه در شرایط کنونی

مهدی آسیما در اشاره به نامه اخیر وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها گفت: در این نامه آمده است که سود پرداختی به سپرده های بالاتر از 16 درصد، هزینه قابل قبول مالیاتی نیست؛ این خبر را می‌توان یکی از مؤثرترین اقدامات وزارت اقتصاد در راستای حمایت از بازار سرمایه در شرایط کنونی دانست. این کارشناس بازارسرمایه افزود: هر چند که نرخ سود سپرده بانک‌ها (مصوب شورای پول و اعتبار) بر روی کاغذ تغییری نکرده است، اما در عمل با توجه به اینکه نرخ‌های پیشنهادی توسط بانک ها در ماه های اخیر، نرخ های بالاتر از نرخ های مصوب بوده است، این مصوبه انضباط بانکی را بیش از پیش ایجاد خواهد کرد.

مشاهده کل خبر

بازار در محدوده ارزندگی است/ حرکت به سوی تعادل

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فراز و فرودهای بازار سرمایه گفت: از آنجا که در سال گذشته اصلی ترین پارامترهای تاثیرگذار بر وضعیت بازار مخصوصا پارامترهای کلان همچون نرخ ارز با نوسانات قابل توجهی مواجه بودند، تحلیلگران نتوانستند دید صحیح و مناسبی از آینده شرکت ها و صنایع داشته باشند. از طرف دیگر، دولت و زیرمجموعه های آن، به عنوان بخشی از بازیگران اصلی بازار سرمایه، نقش مهمی در روند بازار داشتند. به گفته یاسر شریعت، تغییرات جدید در بازار سرمایه، به شدت به تغییرات قیمتی ارز -به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی – حساسیت نشان می دهد ولی در مجموع بازار خوبی را در سال جاری پیش بینی می کنیم.

مشاهده کل خبر

پاسخ روابط عمومی سازمان به انتشار یک شایعه

پیرو برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر “دستور وزیر اقتصاد برای جلوگیری از خرید سهام توسط حقوقی‌ها ” یا انتساب برخی نظرات جعلی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تکذیب مطلب منتشر شده ، انتشار این قبیل شایعات به شیوه ناشیانه و ادبیات غیررسانه ای را اقدامی واهی توسط افرادی دانسته که اهداف غیرفنی و غرض ورزانه را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند و این سازمان حق خود را برای پیگیری موضوع محفوظ می‌داند.

مشاهده کل خبر

معرفی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ابتدای 1400

سامانه هوشمند رتبه­‌بندی صندوق­‌های سرمایه‌گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت، بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به پایان اسفندماه 1399، برترین صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را معرفی کرده است. سامانه هوشمند رتبه­‌بندی صندوق­‌های سرمایه‌گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت، بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به پایان اسفندماه 1399، برترین صندوق­‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کرده است.

مشاهده کل خبر

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.