مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد تصویب شد

دکتر محمد علی دهقان دهنوی، سخنگوی شورای عالی بورس، روز 12 اسفند ماه در دویست و ششمین جلسه شورای عالی بورس یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه را تصویب پیشنهادی عنوان کرد که حاصل ارزیابی و پیشنهاد سازمان بورس در قالب فعالیت صندوق توسعه بازار است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار رسالت و هدف صندوق توسعه بازار را کمک به پایداری و ثبات بازار عنوان کرد و گفت: پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها10 میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

مشاهده کل خبر

4.5 میلیون سهامدار، زیر چتر حمایتی

محسن خدابخش اظهار داشت: تاکید طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلند مدت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه و در راستای حمایت از سهامداران خردی است که امسال وارد بازار شده اند. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس جامعه آماری این طرح را حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از بین افرادی که از ابتدای سال 99 اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به 6 میلیون و 100 هزار نفرمی رسد ، حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر دارای پرتفوی کمتر از 10 میلیون تومان هستند که در راستای رفع نگرانی ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه، مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت 1401 برای این افراد منتشر شود .

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه با متغیرهای فعلی ارزنده است

علی صحرایی گفت: فلزات اساسی، فولادی ها و پتروشیمی ها به لحاظ ارزندگی مشکل بنیادی ندارند و قاطبه بازار از جمله 36 شرکت سهام عدالتی را همین ها تشکیل می دهند. مدیر عامل بورس تهران، ابهام و عدم اطمینان را مساله اصلی بازار در وضعیت فعلی دانست و افزود: در کنار این مساله نرخ ارز و برخی اخبار منتشره درمورد آن دایم به بازار پیام کاهش می دهد و این مساله در خروج یا عدم خروج سهامداران در بازار نقش دارد.

مشاهده کل خبر

شفاف‌سازی نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری

محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری گفت: مقررات ناظر بر فعالیت شرکت‌های کارگزاری در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار شامل الزامات دستورالعمل های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال و نه در پایان سال و به طور مستمر و یکسان اعمال شده و مورد نظارت قرار می‌گیرند. به گفته محمد عطایی، مراجع نظارتی الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌های فعال در بازارسرمایه در پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری ندارند.

مشاهده کل خبر

جزییات بازنگری حدنصاب سرمایه گذاری صندوق ها

مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مدیریت عرضه و تقاضای سهام در بازار به واسطه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری از مهمترین مسایل امروز بازار سرمایه است، گفت: در جلساتی که با حضور ریاست و اعضای محترم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برگزار شد، دغدغه ای با موضوع بازنگری حد نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مطرح شد. راضیه صباغیان افزود: بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بهبود فرآیند داد و ستد سهام و تسهیل تزریق بخشی از سپرده‌های بانکی به معاملات سهام مقرر کرد، سرمایه گذاری در سهام برای صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجدداً الزامی شود.

مشاهده کل خبر

نهادهای اقتصادی همراه با شورایعالی بورس از سهامداران حمایت کنند

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در خصوص مصوبه شورای عالی بورس و حمایت از سهامداران حقیقیگفت: تصمیم شورای عالی بورس برای حمایت از سرمایه گذاران حقیقی در واقع این امر را منعکس می کند که بازار در بلند مدت سودده خواهد بود و این مسئله ای است که نهاد ناظر نیز بر آن صحه می گذارد. جواد عشقی نژاد بیان داشت: این تصمیم بسیار درستی است اما مطلوبیت آن وقتی نمایان می شود که سایر نهادهای تصمیم گیر کلان اقتصادی نیز همراه با تصمیمات شورای عالی بورس مبنی بر حمایت از سهامداران حقیقی همراه باشند. لازم است سایر سیاست گذاری های پولی و اقتصادی نیز همراه با شورای عالی بورس در هر تصمیم گیری و اجرای آن، منافع سهامداران خرد را در نظر بگیرند.

مشاهده کل خبر

توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی همگانی شد

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه گفت: مجوز استفاده از امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی، پیش از این تنها برای مشمولان سهام عدالت راه اندازی شده بود و به تازگی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ، مجوز استفاده از این امکان را برای سایر سهامداران نیز صادر کرد. حسین فهیمی توضیح داد: تمامی بانک ها و موسسات مالی اعتباری قادر خواهند بود با استفاده از زیرساخت توثیق مکانیزه سهام در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، امکان وثیقه سهام بدون مراجعه حضوری و مدارک کاغذی را برای مشتریان خود فراهم کرده و نسبت به ارائه کارت اعتباری یا تسهیلات به مشتریان خود اقدام کنند.

مشاهده کل خبر

الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود الزام برای تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری ها تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد که نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری های فعال در بازار سرمایه تا پایان سال مالی وجود ندارد. میرصانعی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: طبیعتا هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، یعنی عملا مشتریان موظف هستند برای بازپس دادن این اعتبارات به فروش سهام خود اقدام کنند. به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد، عرضه سهام تشدید شده و روندی قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مشاهده کل خبر

تامین مالی از بازارسرمایه راهی برای کنترل تورم/ رد فرضیه رشد تورم با صعود بازارسرمایه

پیمان حدادی تصریح کرد: در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه (چه بخش خصوصی و چه دولتی) به طور عمده یا با فروش سهام یا با انتشار اوراق بدهی انجام می شود. در روش انتشار اوراق بدهی، این امکان وجود دارد که میزان نرخ بازدهی یا بهره آن اوراق افزایشی شود که این شرایط هم به کنترل تورم می انجامد. این کارشناس بازارسرمایه در بررسی این موضوع توضیح داد: در چنین فضایی، پول ها بیشتر به سمت اوراقی می روند که بازدهی بالاتری داشته و بدون ریسک هستند، بر این اساس عمدتا با جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و هدایت آنها به سمت اوراق برای تامین مالی تا حدود زیادی از تلاطم و نوسان قیمت بازاراها کاسته می شود.

مشاهده کل خبر

حمایت از سهامداران خرد الگوی رفتاری نهاد ناظر است/ برتری بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در خصوص مصوبات شب گذشته شورای عالی بورس بیان داشت: بر اساس این مصوبه، افراد حقیقی همچنان مانند گذشته مورد حمایت نهاد ناظر قرار گرفته اند. در گذشته نیز، این حمایت ها به شکل های مختلفی صورت می پذیرفت مانند روزهایی که صف های فروش به حمایت بازارگردان ها متعادل می شد یا مثلا در مواردی که بازار منفی بود و اجازه انتشار اوراق تبعی صادر می شد. همایون دارابی ادامه داد: سهامداران حقیقی به عنوان قشر وسیعی از دارندگان اوراق بهادار در بازار سرمایه، به دلیل ترس های به وجود آمده نقدینگی خود را جا به جای می کنند و به بازارهای موازی تمایل پیدا می کنند که بازدهی مناسبی نخواهند داشت و این روند حمایتی می تواند انگیزه برای ثبات آنها در بازار سرمایه شود.

مشاهده کل خبر

شرایط برای سرمایه گذاری در بورس ایده آل است

یک کارشناس بازار سرمایه ، تصمیمات سازمان بورس درخصوص بازنگری حدنصاب سرمایه گذاری صندوق ها را در راستای متعادل سازی بازار ارزیابی کرد. محمد مهدی ناسوتی فرد درباره مصوبات جدید سازمان بورس گفت: مصوبات سازمان به معنی دخالت در روند بازار نیست، از طرف دیگر با توجه رشد نرخ بهره و ارز همچنین قیمت های ارزنده سهام باید گفت که بورس در شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری قرار دارد.

مشاهده کل خبر

تاثیر مثبت کاهش نرخ بهره بین بانکی بر بازارهای موازی

مجید شاکری اظهار داشت: نرخ بهره بین بانکی طبق چارچوب سیاستی بانک مرکزی در حال افت و خیز است و به طور کلی کاهش نرخ سود بین بانکی در کشور اگرچه اثر فوری بر متغیرهای اقتصادی ندارد، ولی قطعا در بلند مدت بر روند بازارهای موازی موثر است. این کارشناس صنعت بانکی با اشاره به اینکه چسبندگی هایی بین اثر نرخ سود بین بانکی و نرخ تسهیلات وجود دارد که ارتباط مستقیمی بر سایر بازارها می گذارد، افزود: نرخ بهره بین بانکی طبق چارچوب های سیاستی در مواقع مختلف تغییر می کند.

مشاهده کل خبر

تامین مالی بدون تولید، تورم زاست / رفتارهای هیجانی بلای جان بازارسرمایه

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد اظهار کرد: پایدارترین تامین مالی روشی است که ما به ازای آن ثروت ملی متناسب با نرخ رشد نقدینگی افزایش پیدا کند. این روش با سرمایه‌گذاری سهام‌داران در بازارسرمایه دست یافتنی است. در مقابل اما تامین مالی بدون افزایش ثروت ملی، قطعا تورم‌زا و افزایش‌دهنده شبه پول خواهد بود. خواجویی در بررسی نداشتن واکنش مثبت بازار با توجه به ارزنده بودن آن، اظهار کرد: بخشی از این موضوع به انتشار اوراق توسط دولت، به منظور تامین کسری بودجه باز می گردد. پیرو این جریان، بانک ها موظف به خرید اوراق شدند و همین موضوع به کمبود نقدینگی در بازارسرمایه منجر شد.

مشاهده کل خبر

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.