مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

رانت، نتیجه قیمت گذاری دستوری/ اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم/ سرکوب قیمت فولاد، عامل تضییع حقوق سهامداران

به گفته دکتر حسن قالیباف اصل، تصمیم اخیر در مورد فرآیند قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا، نتیجه ای جز توزیع رانت و تضییع حقوق پنجاه میلیون سهامداران نخواهد داشت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با توجه به تاثیر قابل توجه سهام شرکت های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق 50 میلیون سهامدار به شمار می رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می کند.

مشاهده کل خبر

قیمت گذاری محصولات پذیرفته شده در بورس مغایر قانون و منطق اقتصادی است

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، هرگونه دخالت در قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا را فاقد منطق اقتصادی و  مغابر با قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید دانست. محسن خدابخش اظهار داشت: بر اساس ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید که مصوب 25 آذر 88 مجلس شورای اسلامی است، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند و تنها استثنایی که این قانون قایل شده بحث دارو بوده است ؛ بنابراین هر کالایی که در بورس پذیرفته شده، از دایره قیمت گذاری خارج است.

مشاهده کل خبر

سینگال دهی سهام غیرقانونی است/ راهنمایی گرفتارشدگان در دام کلاهبرداران

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس با تاکید بر غیرقانونی بودن کانال های خرید و فروش سینگال، گفت: سهامداران گرفتار در دام کلاهبرداران از طریق پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای، پیگیر باشند. سیاوش وکیلی با اشاره به اینکه سازمان بورس از منظر اطلاع رسانی و فرهنگسازی، سهامداران را از حضور در کانال‌های سینگال‌دهی خرید و فروش سهام نهی کرده به رادار اقتصاد، گفت: فعالیت مراجع سیگنال خرید و فروش غیرقانونی بوده و اعتماد به این گروه که دنبال منافع شخصی هستند، منطقی نیست و تبعات منفی آن به عهده سهامداران است.

مشاهده کل خبر

فرهنگ سازی بورس به تلویزیون می رود

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام داشت: محافظت از سرمایه گذاران یکی از مهم ترین سرفصل های نهاد ناظر در بازارهای سرمایه در دنیا قلمداد می شود چرا که همه سرمایه گذاران در بازارها با دانش کافی معامله نمی کنند و امکان معامله در قیمت های بالا و به اصطلاح over value همواره برای آن ها به شکل بالقوه وجود دارد. سیاوش وکیلی اظهار داشت: یکی از مسیرها و ابزارهای توسعه دانش مالی، استفاده از قابلیت های صدا و سیما است. اکنون حتی با توسعه شبکه اینترنت، دربرگیری هیچ رسانه ای به اندازه صدا و سیما نیست. به همین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه آموزشی بورسانه را با شعار “رسانه اختصاصی بازار سرمایه” در شبکه آموزش در روزهای زوج منتشر می کند.

مشاهده کل خبر

سایت های جعلی سجام مسدود شدند

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی از مسدود شدن 17 سایت جعلی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر داد. ماهیار در خصوص کلاهبرداری با عنوان سامانه سجام از سهامداران بازار سرمایه اظهار داشت: رصد تیم امنیت شرکت سپرده گذاری مرکزی از دو ماه قبل نشان داد که سایت‌های کلاهبرداری تحت عنوان سایت‌های سجام با اصلاح فنی (فیشینگ) راه‌اندازی شده و تحت دامنه‌های غیرمجاز شروع به دریافت اطلاعات از مردم کرده‌اند.

مشاهده کل خبر

عملیاتی شدن توثیقِ گواهی سپرده کالایی

به گفته رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس، در پی اصلاح موادی از دستورالعمل «پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی» در هیئت مدیره سازمان بورس، توثیق گواهی سپرده کالایی به طور قابل ملاحظه‌ای عملیاتی شد. مهدی زمانی سبزی با اشاره به کارکردهای توثیق گواهی سپرده گفت: از این کارکردها، می‌توان به امکان اخذ تسهیلات بانکی به پشتوانه گواهی توثیق‌شده در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نام برد. 

مشاهده کل خبر

هدایت نقدینگی سرگردان به بورس، گامی مهم در افزایش تولید است

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه را مسیری دیگر برای افزایش تولید در کشور دانست و افزود: “راه‌اندازی شرکت ‌بورسی جدید” یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند پول‌های سرگردان در بازار را جمع کرده تا منتج به تولید شوند، لذا باید با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها، ماحصل فروش سهام آن‌ها را در بورس به حوزه‌های تولیدی تزریق کرد. علیزداه با بیان اینکه بهتر است پتروپالایشگاه‌ها و صنایع تبدیلی در بورس به‌عنوان شرکت‌های جدید تعریف شوند، گفت: هدایت نقدینگی‌های سرگردان در بازار به سمت بورس مسیری مهم برای افزایش تولید در کشور است.

مشاهده کل خبر

قیمت‌گذاری دستوری محکوم به شکست/ بورس حافظ منافع سهامدارانِ فولاد

امیرمسعود پرور، مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری شمش و محصولات فولادی در بورس کالا را با منافع سهامداران و مصرف‌کنندگان در تضاد دانست. پرور ادامه داد: لازم به ذکر است، شرایط حاکم در اقتصاد کلان در شکل‌گیری فرصت‌های آربیتراژ و سرمایه‌گذاری فعالان اثر غیر قابل انکاری دارد. این موضوع می تواند در بازارهای مختلف به شکل فعالیت‌های واسطه‌گری نمود پیدا کند. از مهمترین دستاوردهای بورس کالا ایجاد شفافیت در معاملات است. در فضای شفاف نهادهای ناظر، مسئولین و کارشناسان می‌توانند نسبت به تدوین خط مشی، برنامه های استراتژیک و پایش بازارها  به طور موثرتر و کاراتری اقدام کنند.  

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه گزینه اول سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سعدی، گزینه اول و جذاب سرمایه گذاری در کشور را علیرغم نوسانات و فراز و فرود قیمت ها همچنان بازارسرمایه دانست. عامریان با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی عنوان کرد: باتوجه به پایداری کرونا در کل کشورهای جهان از جمله ایران، نمی شود پیش‌بینی دقیقی از آینده داشت. همچنین در حالت خوش‌بینانه، پیش‌بینی ها حکایت از آن دارد که اقتصاد حدود 1.6% رشد منفی ، در حالت بد بینانه حدود 3.1% رشد منفی و در حالت میانی حدود 2.5% رشد منفی داشته باشد .

مشاهده کل خبر

روش کار صندوق های اختصاصی بازارگردانی

رضا نوحی در خصوص فرآیند کاری صندوق های اختصاصی بازارگردانی گفت: این صندوق ها در محدوده موضوع فعالیت مشخص تعریف شده مجاز به فعالیت هستند. یعنی وظیفه بازارگردانی نمادهای تعیین شده را با رعایت مقررات موجود بر عهده دارند. بنابراین باید ابتدا توسط این صندوق ها نمادهای موضوع عملیات بازارگردانی تعیین شود. سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در تشریح وظایف و تعهدات بازارگردانان گفت: بازارگردانان ملزم هستند همواره تا زمان ایفای تعهدات حداقل معامله روزانه، سفارش های خرید و فروش اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی در دامنه مظنه را در سامانه معاملات حفظ کنند. بدین معنی که در صورت اجرا شدن هر طرف از سفارش ها، سفارش های سمت دیگر را تامین کنند. وجود پارامتر دامنه مظنه، باعث اثر بخشی بیشتر عملیات بازارگردانی می شود. دامنه مظنه محدوده ای است متغیر که حاصل تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش صندوق است.

مشاهده کل خبر

امکان احراز هویت غیرحضوری نابینایان در بازار سرمایه فراهم شد

به گفته مدیرعامل پارت، خدمات احراز هویت غیرحضوری سجام از طریق اپلیکیشن سیگنال هم‌زمان با روز عصای سفید برای استفاده جامعه نابینایان و کم‌بینایان فراهم شد تا این افراد نیز بتوانند مانند سایرین وارد حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند. علی رسولی‌زاده افزود: الزاماتی که به بخش تصویربرداری مربوط هستند، با استفاده از هوش مصنوعی بررسی و در صورت نیاز، اخطارهای لازم به صورت صوتی اعلام می‌شوند. اخطارهایی مانند «از گوشی فاصله بگیرید»، «چهره خود را به سمت راست یا چپ بچرخانید» و مشابه آن‌ها از جمله این پیام هاست.

مشاهده کل خبر