مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته

مروری بر خبرهای اختصاصی “سنا” در هفته گذشته

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

انتفاع عادلانه سهامداران، کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان با عرضه سیمان در بورس کالا

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت‌گذاری که روی محصولات سیمان انجام می‌شد به هیچ وجه مطلوب کارخانه‌های سیمان نبود. سیمان توسط عوامل معدودی توزیع می‌شد و رانت قابل توجهی نصیب دلالان می‌کرد. عرضه سیمان در بورس کالا، نه تنها سهامداران کارخانه‌های سیمان را از سودآوری قابل قبولی منتفع می‌کند، بلکه برای مصرف‌کننده نیز دریافت سیمان با نرخ پایین‌تر امکان‌پذیر می‌کند. از طرف دیگر، قیمت‌گذاری بر محصولات سیمانی در بورس کالا، امکان سرمایه‌گذاری مجدد برای این کارخانه‌ها میسر می شود. همچنین، دکتر محمدعلی دهقان دهنوی به قطعی بودن تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار که البته موضوع جدیدی نیز نیست، افزایش دامنه نوسان است. این موضوع کاملا قطعی و شیوه و روش اجرای آن در دست بررسی است.

مشاهده کل خبر

رشد و تداوم عرضه‌ها در بورس کالا یاری‌رسان بخش تولید

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت، ارزیابی وزارت صمت از عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالا را مثبت اعلام کرد و گفت: حمایت از واحدهای تولیدی مستلزم فراهم آوردن رشد و تدام عرضه مواد در بورس کالا است تا از این طریق مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید به طور مناسب‌تری تامین شود. محسن صالحی‌نیا در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا گفت: از سال ها پیش محصولاتی مانند پتروشیمی و فولاد وارد بورس کالا شد، اکنون انواع این محصولات دارای ساختار و مکانیزمی هستند که به طور منظم و مطلوب در بورس کالا عرضه می شوند. 

مشاهده کل خبر

هفتمین صندوق سرمایه­‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجوز گرفت

به گفته رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، مجوز فعالیت هفتمین صندوق سرمایه­‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با شرایط اعلامی جدید و کسب حداقل سرمایه لازم در پذیره نویسی، صادر شد. رضا نوحی اظهار داشت: شرایط مربوط به صدور موافقت اصولی برای تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری که در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند و کالای انتخابی آنها سکه طلا است، مورد بازبینی قرار گرفته و طی ابلاغیه شماره 12020181 در تاریخ 14 بهمن 1399 به ذی نفعان اعلام شد. از زمان اعلام شرایط جدید درخواست ­های متعددی ارسال و بر این اساس، مجوز فعالیت هفتمین صندوق سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در چارچوب جدید اعلامی صادر شد.

مشاهده کل خبر

شفافیت معاملات سیمان از کانال بورس کالا امکان پذیر است

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: 70 درصد ظرفیت تولید سیمان، مجوز عرضه در بورس کالا را دریافت کرده است، که تا هفته آینده 30 درصد باقی مانده نیز مجوز عرضه محصول به بورس کالا را دریافت می کند. رضا جمارانیان درباره وضعیت قیمت سیمان در بورس کالا توضیح داد: قیمت ها باید براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، تا مانع رانت برای دلالان شود. بورس کالا مسیری شفاف‌ و عادلانه‌ برای رسیدن به یک ساختار سالم اقتصادی مبتنی برای عرضه و تقاضا است. قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد جز اینکه منافع هزاران سهامدار به جیب چند ده دلال روانه شود. بورس کالا با از بین بردن رانت قیمت ها را به تعادل می رساند. برای رسیدن به این مهم مسیری امن تر و مطمئن تر از بورس کالا وجود ندارد.

مشاهده کل خبر

برق و دلالی، تنها عاملان گرانی سیمان

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه گرانی‌ اخیر سیمان علاوه بر قطعی برق واحدها و کاهش تولید، نشات گرفته از زیاده‌خواهی دلالان حوزه سیمان است، گفت: بازار ساختمان، حال ‌وروز خوبی ندارد و رشد قیمت‌هایی که در بخش سیمان اتفاق افتاده، ساخت‌وساز را نیز تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شده است. به گفته محمدعلی پورشیرازی، دلالانی که سال های سال به واسطه فاصله زیاد بین نرخ دولتی سیمان با قیمت آزاد، رانت‌های کلانی نصیبشان می‌شده، اکنون با سوء استفاده از کاهش تولید ناش از قطعی برق با ورود سیمان به بورس کالا که مظهر شفاف سازی مبادلات است، مقابله می کنند.

مشاهده کل خبر

دلالان و رانت خواران آدرس اشتباهی می دهند

مدیر عامل سیمان تهران به حاشیه های ایجاد شده در زمینه بازار سیمان و خروج این محصول از بورس کالا اشاره کرد و گفت: مشکل گرانی سیمان در بازار ارتباطی به عرضه محصولات در بورس کالا ندارد، اکنون مشکل پیش آمده در این صنعت ناشی از عوامل دیگر است که باید اقدامات لازم برای رفع آنها در دستور کار قرار بگیرد. به گفته عباس حسینی، افزایش قیمت سیمان در بازار ناشی از قطعی برق است. معامله این محصول در بورس کالا تا 12 تیر ماه که هنوز این صنعت با محدودیت مصرف برق مواجه نبود بدون مشکل و تاثیر منفی انجام می گرفت.

مشاهده کل خبر

تاثیر مثبت بورس کالا بر سهام شرکت های سیمانی

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان گفت: به محض اینکه برق صنعت سیمان وصل شود و نامه نگاری رییس سازمان بورس و وزیر صمت مبنی بر عرضه سیمان کل کشور به بورس کالا به مرحله اجرا برسد، می توان شاهد بهبود وضعیت صنعت سیمان بود. حامد اصل روستا با بیان اینکه با معامله محصولات سیمانی ها در بورس کالا شاهد تاثیر مستقیم آن در سهام سیمانی و روند مثبت آنها در بازار سهام بودیم، گفت: سهام سیمانی ها در دو روزاخیر و به دلیل حاشیه های ایجاد شده در بازار سیمان و بورس کالا در روند منفی قرار گرفتند و ضرر و زیان هایی به سهامداران تحمیل کردند.

مشاهده کل خبر

ترس دلالان سیمان از حذف بساط رانتخواری

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی، گفت: عده‌ای برای آنکه عرضه سیمان در بورس متوقف شود بهانه‌تراشی می‌کنند و تلاطم قیمت سیمان را به بورس کالا نسبت می دهند تا بتوانند با هجمه سازماندهی‌شده و هدفمند علیه بورس کالا، عرضه بورسی سیمان را متوقف کنند. این اقلیت از برچیده شدن بساط رانت‌خواری هایشان در پرتو شفافیت معاملات بورسی می هراسند، درحالی‌که یگانه دلیل گرانی و کمبود سیمان، قطعی برق و دلال بازی در این بازار است. به گفته خوانساری، قطع برق و کاهش تولید کارخانجات سیمان، از سویی و افزایش قیمت خودسرانه سیمان توسط برخی تولیدکنندگان و واسطه های بازار موجب شده تا سیمان به‌قدری گران یا کمیاب شود که کارخانجات تولید بتن، نتوانند سیمان مورد نیازشان را خریداری کنند.

مشاهده کل خبر

نرخ گذاری دستوری، بالاترین ریسک تهدیدکننده معاملات بازار است

کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: ورود شاخص بورس به مدار صعودی ناشی از چند عامل بود که توانست تاثیرات مثبتی بر معاملات بازار ایجاد و زمینه ورود سهامداران را برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار فراهم کند. به گفته نوید خاندوزی، در کنار رفع ابهامات موجود در بازار، مسایلی مانند جذابیت قیمت سهام شرکت ها بعد از نزول ایجاد شده و نیز ارائه گزارش‌های مثبت شرکت ها در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی بی تاثیر نبودند و توانستند کمک زیادی در ایجاد روند معقول معاملات بازار کنند.

مشاهده کل خبر

پیشتازی سهام شرکت های کوچک در نخستین ماه تابستان

یک کارشناس بازار سرمایه به خلاصه ای از روند معاملات بورس در تیر ماه اشاره کرد و گفت: پس از رشد پرشتاب بازار سهام در ابتدای سال 99 و ثبت قله تاریخی شاخص بورس در امرداد ماه همان سال، شاهد ریزش پیاپی بازار سرمایه و افت یکپارچه قیمت نمادهای مختلف در بازار بودیم که این وضعیت نیز تا خرداد ماه سال جاری تداوم پیدا کرد. نیما میرزایی با بیان اینکه سهام شرکت های برتر در بازار از جمله نمادهایی هستند که برای مدت ها قفل در صف فروش بودند، گفت: غالباً سهام برخی از شرکت ها ریزش شدیدی را در بازار به دلیل وجود فروشنده‌های هیجانی تجربه کردند که در نهایت بعد از مدت‌ها ریزش و ارزندگی در قیمت آنها، فرصت‌های مغتنمی برای سرمایه گذاری در این سهام ایجاد شد.

مشاهده کل خبر

صندوق‌های اهرمی؛فرصتی مناسب برای سهامداران حرفه ای

مدیر صندوق «سرمایه‌گذاری دماسنج» به مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی در مقایسه با سرمایه گذاری در بازار سهام اشاره کرد و گفت: صندوق های اهرمی، از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترکند که مخاطب آن ها ریسک پذیرتر از صندوق های سهام و سایر صندوق ها است. سجاد امیری اظهار داشت: صندوق های اهرمی، از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترکند که مخاطب آن ها ریسک پذیرتر از صندوق های سهام و سایر صندوق ها است.صندوق های اهرمی برای سهامداران حرفه‌ای که فرصت‌ها را به خوبی می‌سنجند و با دقت نظر بیشتری احتمالات را محاسبه می‌کنند، موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مشاهده کل خبر

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.