مروری بر وضعیت بازار کامودیتی در مهر ماه 1398

مروری بر وضعیت بازار کامودیتی در مهر ماه 1398
خلاصه اخبار

در گزارش پیش رو وضعیت بازار کامودیتی در مهر ماه 1398 توسط وب سایت سیگنال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مهر ماه ماهی کم حاشیه برای کامودیتی‌ها بود، اوایل مهر ماه آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد سرمایه گذاری شرکت های چینی را محدود نماید، این  موضوع منجر به تحت فشار قراردادن یوآن شد. در ادامه شاهد خروج شرکت‌های چینی از بورس نیویورک و محدود کردن صندوق‌های سرمایه گذاری آمریکا در ورود سرمایه به چین بودیم. اواسط مهر ماه خبر مذاکره تجاری چین و آمریکا امیدواری را به اقتصاد تزریق کرد.

20 مهرماه مذاکره شروع شد و روز 21 م ترامپ بیان داشت که روند مذاکرات مثبت بوده و نیازی به تایید گنگره ندارد. چینی‌ها شرط مشارکت در تولید خودرو در این  کشور را لغو کرده و به آمریکا پیشنهاد دادند که آماده حذف شرط JV برای ارائه کنندگات خدمات مالی آمریکا هستند. پس از پایان مذاکرات رئیس جمهور آمریکا خبر توافق تجاری را اعلام کرد.

 23 مهر ماه رئیس جمهور آمریکا خبر از توافق تجاری با چین داد. وی اعلام کرد زمان خوبی برای خرید زمین کشاورزی برای کشاورزان است، چین قول داد بین 40 تا 50 میلیارد دلار محصولات کشاورزی را خریداری و سایر اختلافات از جمله موارد بانکی، بازکردن سیستم مالی چین برای شرکت های آمریکایی و … برطرف نماید. قرار بر این شد تا توافق نهایی طی 3 الی 4 هفته آتی در اجلاس مشترک دو کشور امضاء شود این توافق به عنوان فاز 1 نام برده شد و در ادامه مذاکرات فازهای بعدی شروع خواهد شد.

درصد تغییر    قیمت ماه قبل قیمت ( دلار/تن ) کامودیتی
7.43-93.30 86.36 سنگ آهن
12- 425.0 370 فولاد ( بیلت )
1- 5770.0 5712 مس
2.6- 1765.0 1718 آلومینیوم
7.4 2309.0 2481 روی

سنگ آهن

هفته اول مهر به دلیل افزایش موجودی انبار قیمت سنگ آهن از 127 دلار به 90 دلار رسید.

هشتم مهر ماه اعلام شد صادرات سنگ آهن در کشور طی 5 ماه گذشته جهش 43 درصدی داشته است. این در حالی است که در مرداد ماه به تنهایی 1.7 میلیون تن سنگ آهن صادر شده که جهش 96 درصدی سالانه را نشان می دهد. لازم به ذکر است که محصول صادراتی سنگ آهن در حال تغییر از کنسانتره به گندله بود. 42 درصد وزن صادرات مرداد ماه مربوط به گندله است.

نیمه مهر ماه یعنی 15 مهرماه پس از تعطیلات یک هفته ای چین شاخص بازار دالیان DCE وارد محدوده صعودی شد. تقاضا بالا رفت و فولادسازان چینی اقدام به انبار کردن سنگ آهن کردند که خود محرک افزایش قیمت سنگ آهن بود.

22 مهرماه تغییر در موجودی انبارها منجر شد تا قیمت کنسانتره سنگ آهن با رشد 3.6 درصدی رو به رو شود. این رویه تا اواخر مهر ماه  ادامه یافت تا اینکه بار دیگر قیمت سنگ آهن در 24 مهر ماه به اندازه 4 دلار کم شد.

هفته پایان مهرماه تداوم رشد موجودی انبارهای سنگ آهن در بنادر چین منجر به افت ارزش سنگ آهن به اندازه 7 درصد شد. آلایندگی تانگشان چین و محدودیت تولید نیز از عوامل افت تقاضا و قیمت‌های هفته آخر بودند.

کاهش قیمت این کالای جهانی با توجه به عوارض صادرات  25 درصد ایران بر روی سنگ آهن، می‌تواند صادرات ایران را محدودتر از گذشته کند. همچنین قدرت چانه زنی فولادسازان داخلی در خرید و تامین سنگ آهن مورد نیاز خود را افزایش دهد.

قیمت کنسانتره و گندله آهن داخلی طبق فرمول ابلاغی معادل 16 درصد و 23.5 درصد شمش فولاد خوزستان است.

فولاد

اوایل مهرماه گزارش انجمن جهانی فولاد ( WordSteel ) از عمکلرد تولید 64 کشور عضو به شرح زیر بود:

کل تولید فولاد دنیا به اندازه 3.5 درصد افزایش پیدا کرد (معادل 156 میلیون تن). در این گزارش ایران با افزایش 6.7 درصدی ( معادل 2.2 میلیون تن ) ثبت فعالیت کرد.

در 10 مهر ماه خبر خوبی از صنعت فولاد کشور منتشر شد. صادرات زنجیره فولاد ایران در مرداد ماه با جهش 96 درصدی به 1.04 میلیون تن رسیده است. در مجموع 5 ماهه ابتدای سال، رشد صادرات 13 درصد بود. فولاد سازان از هفته اول مهر ماه در حال دریافت سفارشات سال 2020 بودند و عملا سه ماه آتی را پیش فروش کردند.

در اواسط مهر ماه داده های گمرک چین نشان داد که این کشور برای اولین بار طی 20 سال گذشته، هیچ قراضه ای از دنیا وارد نکرده است. این موضوع باعث صعود قیمت قراضه فولاد به محدوده 387 دلار شد.

دولت چین سرسختانه از واردات جلوگیری می‌کند و تنها مجوز واردات 20 هزار تن قراضه را داده است. این موضوع در ادامه برای صادر کنندگان آهن اسفنجی و بریکت ایران ایجاد فرصت صادرات کرد، به گونه ای که از اواسط مهرماه سر و کله چینی ها به منظور خرید DRI تولید ایران پیدا شد.

اواخر مهر ماه آمریکا به بهانه حمله ترکیه به سوریه، تعرفه گمرکی فولاد ترکیه را از 25 درصد به 50 درصد افزایش داد. پیش بینی می‌شود این موضوع همزمان با تضعیف لیر، شرایط را برای ارزانتر شدن قیمت های فولاد صادراتی ترکیه فراهم و قیمت‌های جهانی فولاد شامل شاخصCIS را پایین خواهد آورد.

سیاست چین در کاهش محدودیت‌های زیست محیطی فصل زمستان باعث افزایش عرضه فولاد شده و قیمت‌ها را پایین نگه داشته است. که عامل فشار بر قیمت سنگ آهن در این فصل خواهد بود. البته گزارش فصل سوم مالی شرکت ریوتینتو که در 24 مهر ماه منتشر شد، نشان داد حمل 86.1 میلیون تن سنگ آهن وجود دارد که به معنای افزایش سالانه است و نگرانی از محدودیت عرضه را کاهش داد.

مس

به دلیل جنگ تجاری در اوایل مهر ماه شاهد افت قیمت مس به اندازه 1.1 درصد بودیم. این رویه در ادامه مهر ماه به دلیل رشد ایندکس دلار ادامه داشت و قیمت مس در آستانه 5710 دلار قرار گفت.

23 مهر ماه برنامه تعرفه گمرکی از 25 درصد به 30 درصد بر روی 250 میلیارد دلار کالای چینی منتفی شد که خبر خوبی برای کامودیتی ها محسوب می شد، به همین دلیل انتظار می رود تا در ماه آتی قیمت های خوبی از فلزات اساسی مانند مس، روی و آلومینیوم را شاهد خواهیم بود. این موضوع تاثیر خود را در هفته آخر مهر ماه گذاشت و شاهد افیاش قیمت مس به اندازه 0.5 درصد بودیم. رویه افزایش قیمت مس تا پایان مهر ماه علاوه بر دلیل ذکر شده به دلیل کاهش موجودی انبار ادامه یافت.

موجودی مس در انبارهای آمریکا، بورس و گمرکات چین و بورس LME لندن طی 6 ماه گذشته نزدیک به 30 درصد کاهش داشته و به 733 هزار تن رسیده است که کمترین سطح 5 سال گذشته است. این موضوع می تواند پتانسیل افزایش قیمت برای ماه های آتی باشد.

 آلومینیوم

اوایل شهریور ماه شاهد رشد 5.7 درصدی موجودی انبار LME لندن بودیم. این موضوع منجر به کاهش قیمت آلومینیوم شد. این افزایش در موجودی انبار و افت قیمت تا اواخر مهر ماه ادامه داشت

اواخر مهر ماه و با مذاکرات تجاری چین و آمریکا برنامه رشد تعرفه گمرکی از 25 به 30 درصد بر روی 250 میلیارد دلار کالای چینی منتفی شد و این موضوع خبر خوبی برای کامودیتی ها و فلزات اساسی که آلومینیم نیز جزء آن ها است، به حساب می آید. به همین دلیل شاهد استقبال از آنها ( افزایش تقاضا ) در هفته های آتی خواهیم بود.

در پی این خبر مثبت در پایان مهر ماه موجودی انبار آلومینیم با کاهش 1.1 درصدی رو به رو شد و این موضوع موجبات افزایش قیمت را برای این کالای اساسی فراهم آورد.

روی

در ابتدای مهر ماه قیمت روی تحت تاثیر موجودی انبار کالاهای با کاهش 1.1 درصدی رو به رو شد، پس از آن با سقوط 15.4 درصدی موجودی شانگهای و رشد 7.7 درصدی موجودی LME لندن نوساناتی در قیمت روی جهانی رخ داد.

هشتم مهرماه شاخص PMI موسسه کایشین چین که بنگاه های کوچک و متوسط را رصد می‌کند، منتشر شد و رقم 51.4 را نشان داد. این رقم به معنای شتاب گیری انبساط تولید چین است. این موضوع  منجر به صعود در قیمت محصولات جهانی از جمله روی به اندازه 2.49 درصد شد.

نیمه های مهر ماه با کاهش 3.9 درصدی موجودی LME لندن و 7.6 درصدی شانگهای قیمت روی افزایش یافت. هفته آخر مهر ماه روی، جهش 4.9 درصدی را تجربه کرد که به همراه کنسانتره سنگ آهن و قراضه وارداتی ترکیه برندگان معاملات هفته شدند.

رویه افزایش قیمت های روی ادامه یافت تا اینکه در 26 مهر شاهد کاهش موجودی کالاهای جهانی و تثبیت روند افزایشی بودیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.