مذاکرات صلح روسیه و اوکراین این هفته در ترکیه

مذاکرات صلح روسیه و اوکراین این هفته در ترکیه

در حالی که مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین قرار است این هفته در ترکیه برگزار شود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام آمادگی برای مذاکرات بر تمامیت ارضی کشورش تاکید کرده است.

زلنسکی اواخر روز یکشنبه در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مردم اوکراین گفت که در مذاکراتی که قرار است در استانبول برگزار شود، دولت او تمامیت ارضی اوکراین را در اولویت قرار خواهد داد.

اما در اظهاراتی که در اوایل روز برای خبرنگاران روسی انجام شد، زلنسکی لحن متفاوتی اتخاذ کرد و گفت که اوکراین مایل است به عنوان بخشی از یک توافق صلح، وضعیت بی‌طرف و مصالحه بر سر وضعیت منطقه شرقی دونباس داشته باشد.  

زلنسکی گفت: هرگونه توافق باید توسط طرف‌های ثالث تضمین شود و به همه‌پرسی گذاشته شود.

کایریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قصد دارد بخش شرقی اوکراین را تصرف کند.

وی با اشاره به تقسیم کره پس از جنگ جهانی دوم گفت: در واقع تلاش برای ایجاد کره شمالی و جنوبی در اوکراین است. زلنسکی از غرب خواسته است تا به اوکراین تانک، هواپیما و موشک بدهد.

دفتر وی اعلام کرد، طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در تماسی با پوتین با میزبانی این مذاکرات موافقت کرد و خواستار آتش بس و شرایط انسانی بهتر شد. مذاکره کنندگان اوکراینی و روسیه تایید کردند که مذاکرات حضوری انجام خواهد شد.

پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پایان سخنرانی روز شنبه در لهستان گفت که پوتین نمی تواند در قدرت بماند، مقامات ارشد آمریکایی روز یکشنبه به دنبال شفاف سازی این بودند که ایالات متحده سیاست تغییر رژیم در روسیه را ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت سخنان بایدن صرفاً به این معنا بوده است که پوتین نمی‌تواند اختیار جنگ علیه اوکراین یا هر جای دیگری را به دست بگیرد.

پس از چهار هفته درگیری، روسیه نتوانست هیچ شهر مهم اوکراین را تصرف کند و روز جمعه اعلام کرد که از جاه طلبی های خود برای تمرکز بر تامین امنیت منطقه دونباس کاهش می‌‌دهد.

یک رهبر محلی لوهانسک روز یکشنبه گفت که منطقه می تواند به زودی همه پرسی برای پیوستن به روسیه برگزار کند، همانطور که در کریمه پس از تصرف شبه جزیره اوکراین در سال 2014 توسط روسیه اتفاق افتاد.

کریمه‌ها با اکثریت قاطع به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند. رأیی که بسیاری از جهان از به رسمیت شناختن آن خودداری کردند.

بودانوف پیش‌بینی کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسی را با انجام یک حمله جنگی چریکی دفع خواهد کرد. او گفت: سپس یک سناریوی مرتبط برای روس‌ها باقی خواهد ماند که چگونه زنده بمانند. سخنگوی وزارت خارجه اوکراین همچنین صحبت درباره برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین را رد کرد.

اوکراین مذاکرات قبلی را که برخی از آنها در بلاروس انجام شده است، بسیار دشوار توصیف کرده است. این تهاجم چندین شهر اوکراین را ویران کرده، یک بحران انسانی بزرگ ایجاد کرده و حدود 10 میلیون نفر، تقریبا یک چهارم جمعیت اوکراین را آواره کرده است.

پاپ فرانسیس در دعای یکشنبه خود خواستار پایان دادن به درگیری بی رحمانه و بی معنی شد. ارتش اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد، روسیه به انتقال واحدهای نظامی اضافی به مرز اوکراین ادامه داده و حملات موشکی و هوایی علیه نیروها و زیرساخت‌های نظامی اوکراین از جمله در شهر خارکف انجام می‌دهد. ستاد کل اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای دفاعی کی‌یف نیروهای روسی را که تلاش می‌کنند از شمال شرق و شمال غرب نفوذ کرده و راه‌ها و شهرک‌های کلیدی را تصرف کنند، مهار می‌کنند. در جنوب این کشور، نیروهای اوکراینی بر دفاع از کریوی ریه، زاپوریژژیا و میکولایف متمرکز شدند. در این بیانیه آمده است که اوکراین در 24 ساعت گذشته چهار هواپیمای روسی، یک هلیکوپتر، دو پهپاد و دو موشک کروز را سرنگون کرده است.

اوکراین در مورد ایمنی نیروگاه های هسته ای منحل شده و تحت اشغال روسیه در چرنوبیل ابراز نگرانی کرد. ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین از سازمان ملل خواست تا مأمورانی را برای ارزیابی خطرات نیروگاه هسته ای اعزام کند.

سازمان ملل متحد کشته شدن 1119 غیرنظامی و 1790 زخمی در سراسر اوکراین را تایید کرده است، اما می گوید که تلفات واقعی احتمالاً بیشتر خواهد بود. اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که تاکنون 139 کودک در این درگیری کشته و بیش از 205 زخمی شده اند.

برای مشاهده آخرین اخبار روز ایران و جهان می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را نصب نمایید.