مدیر ابزارهای نوین مالی تشریح کرد: تغییر نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق اختیار فروش تبعی

مدیر ابزارهای نوین مالی تشریح کرد: تغییر نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق اختیار فروش تبعی

به گزارش سیگنال به نقل از بورس اوراق بهادار تهران،

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بورس تهران، نگار نظری مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی ضمن بیان مظلب فوق با اشاره به کارکرد این ابزار در تامین مالی بنگاه­ ها، اذعان داشت: شرکت ­ها و بنگاه ­های اقتصادی می ­توانند با بهره­ گیری از ابزار اختیار فروش تبعی، فرایند تامین مالی خود را در مقایسه با سایر ابزارهای تامین مالی، در زمان کوتاه ­تری به انجام برسانند. در این روش عرضه­ کننده از طریق عرضه سهام در بازار نقد، اقدام به تامین ­مالی کرده و تضمینی در قالب اوراق اختیار فروش تبعی به خریداران می­ دهد. به عبارتی تامین مالی به پشتوانه سهام صورت می­ گیرد.

نظری در خصوص مصوبه فوق افزود: پیش از این صندوق­ ها مجاز به سرمایه­ گذاری حداکثر به میزان 15 درصد از کل اوراق منتشره بودند که این موضوع فرایند تامین مالی را برای عرضه­ کننده با مشکلاتی مواجه می ­ساخت. به عبارتی در هر تامین مالی حداقل 7 صندوق باید مشارکت می­ کردند. لذا با پیگیری­ های به عمل آمده، پیشنهاد افزایش سهم مشارکت صندوق ­ها و لحاظ درصد مربوطه از کل ارزش دارایی ­های تحت مدیریت صندوق به سازمان محترم بورس ارائه شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عمده خریداران این اوراق، صندوق­ های سرمایه­ گذاری بوده و سهام پایه خریداری شده از محل خرید اوراق اختیار فروش تبعی که با هدف تامین مالی منتشر شده ­اند، در امیدنامه صندوق­ های سرمایه­ گذاری در طبقه اوراق با درآمد ثابت قرار می­ گیرد، لذا تغییر نصاب سرمایه­ گذاری و افزایش سقف خرید اوراق تبعی برای این گروه از خریداران، حائز اهمیت بوده و فرایند بازاریابی و فروش را برای متقاضیان تامین مالی تسهیل می­ کند.

وی در پایان افزود: ارزش تامین مالی صورت گرفته از محل انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در سال گذشته(سال1399) به بیش از 15600 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با سایر روش­ های تامین مالی در بورس (اوراق بدهی و افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی) سهم حدود 10 درصدی را به خود اختصاص داده است. همچنین در سال جاری نیز انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی با استقبال قابل توجهی همراه شده و با توجه به ابلاغیه جدید سازمان محترم بورس انتظار می ­رود سهم تامین مالی از طریق این ابزار افزایش یابد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.