محورهای رایزنی الکاظمی با رئیس پارلمان عراق

محورهای رایزنی الکاظمی با رئیس پارلمان عراق
خلاصه اخبار

نخست وزیر و رئیس مجلس عراق درباره آخرین رخدادهای سیاسی این کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق درباره راه های خروج از بن بست کنونی عراق و بررسی راه حل های آن رایزنی کردند.

دو طرف درباره اوضاع سیاسی کنونی و آخرین تحولات آن و وضعیت پارلمان عراق، راه‌های بهبود تفاهم ها در سطح نیروهای سیاسی ملی در چارچوب طرح الکاظمی برای خروج از بن بست کنونی و راه حل های آن رایزنی کردند.

الحلبوسی و الکاظمی همچنین بر تقویت روند قانون اساسی و قانون و اولویت دادن به منافع شهروندان عراقی تاکید کردند، با در نظر گرفتن اینکه نتایج آن بیان کننده حقیقی اراده ملت عراق و آرمان های آن در تداوم امنیت و ثبات است.

موضع گیری اتحادیه میهنی درباره تحولات سیاسی عراق

«سعدی احمد بیره» عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق افزود: آخرین دیدار بین «مسعود بارزانی» ، رهبر حزب دموکرات کردستان و «بافل طالبانی» ، رئیس اتحادیه میهنی کردستان ، دیدار مهمی بود و بررسی مسائل باقی مانده بین طرفین به طور علنی و نه با اکراه و بدون واکنش‌های منفی در این دیدار ضروری به نظر می‌رسید. تحولات کنونی در عرصه سیاسی عراق، دو حزب کُرد را بر آن داشت تا محورهای گفتگوهای خود را تغییر دهند، زیرا آنها اغلب بر موضوع ریاست‌جمهوری عراق تمرکز می‌کردند، اما اکنون بحث در مورد اوضاع کنونی عراق به موضوعی اصلی و مهم و مسئله ای حیاتی تبدیل شده است.

وی در خصوص انحلال مجلس عراق نیز گفت: برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی به بودجه هنگفتی نیاز دارد و مردم عراق اکنون باید اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشند و فرصت های شغلی را فراهم کنند ، لذا اگر نتایج این انتخابات مورد قبول احزاب سیاسی در کشور قرار نگیرد، برگزاری این انتخابات بی اهمیت خواهد بود.

«احمد هرکی» دیگر عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق هم بیان کرد: اکنون اکثر نیروهای سیاسی از جمله اتحادیه میهنی کردستان منتظر نتایج گفتگوهای سیاسی بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای اعلام موضع خود در برابر برگزاری انتخابات زود هنگام هستند.

وی افزود: اگر همه احزاب سیاسی موافق باشند که به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام بروند، اتحادیه میهنی نیز با این اقدام موافقت خواهد کرد، زیرا آنرا یک راه حل دمکراتیک توافقی برای بحران کنونی در کشور می‌داند.

هرکی خاطرنشان کرد: مسئله اساسی و مهم اکنون در نحوه تعیین موعد برگزاری انتخابات زودهنگام در سایه وجود دولت موقت است، زیرا برخی اصرار دارند که ابتدا باید به سمت انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید عراق گام برداشته شود و سپس موعد برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین شود و این در حالی است که برخی دیگر بر لزوم برگزاری این انتخابات از سوی دولت موقت کنونی تاکید می‌کنند.

یادآور می‌شود که پس از گذشت 9 ماه از برگزاری انتخابات در عراق ، قانونگذارانی که وظیفه انتخاب رئیس جمهور یا دولت داشتند به توافق نرسیده‌اند و عراق رکورد بیش از 290 روز بدون رئیس جمهور یا دولت را به ثبت رساند. طولانی ترین دوره قبلی در عراق در سال 2010 بود که 289 روز بدون دولت گذشت تا اینکه «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق، دور دوم ریاست جمهوری را بر عهده گرفت.

دو روز قبل مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق با اشاره به اینکه پاسخ‌های مثبتی در خصوص انحلال پارلمان عراق دریافت کرده است؛ از طرفداران خود خواست تا تحقق مطالبات خود و انحلال پارلمان به تحصن و اعتراضات خود ادامه دهند.