مجمع اقتصاد جهانی: لیبرا جایگاه دلار آمریکا را تضعیف خواهد کرد

مجمع اقتصاد جهانی: لیبرا جایگاه دلار آمریکا را تضعیف خواهد کرد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

مقامات رسمی و کارشناسان اقتصاد با حضور در یکی از پنل‌های مجمع جهانی اقتصاد(WEF) در زمینه‌ی یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های سیستم مالی جهان یعنی دلار آمریکا(که به ارز ذخیره‌ی جهانی تبدیل شده است) و تاثیر لیبرا بر جایگاه دلار آمریکا بحث و گفتگو کرده‌اند.

پائولو گودس(Paulo Guedes) وزیر اقتصاد برزیل، ماریو سنتنو(Mario Centeno) وزیر اقتصاد پرتقال، گیتا گوپیناث(Gita Gopinath) اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول برخی از افراد برجسته‌ی شرکت کننده در پنل را تشکیل می‌دهند. پنل چالش‌های تسلط دلار توسط آدام توز(Adam Tooze) مدیر انستیتوی اروپایی دانشگاه کلمبیا میزبانی شده است.

تاثیر لیبرا بر جایگاه دلار آمریکا

پنل «چالش‌های تسلط دلار(Challenging the Dominance of the Dollar)» بر روی عواملی که دلار آمریکا را به یک سیستم پرداخت و ارز ذخیره‌ی غالب جهان تبدیل می‌کند و همچنین تلاش کشور‌های برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا متمرکز شده است.

گوپیناث که مدیریت بخش تحقیقات صندوق بین المللی پول را نیز بر عهده دارد، پنل چالش‌های تسلط دلار را با اشاره به نو‌آوری رمزارزی شرکت فیسبوک(لیبرا) به عنوان عامل تجدیدنظر نسبت به جایگاه و تسلط دلار آمریکا توسط تمامی افراد فعال در تجارت جهانی آغاز کرد.

وزیر اقتصاد برزیل با پشتیبانی از دیدگاه گوپیناث افزود که تکنولوژی‌های جدید همانند بلاکچین مسیر را برای ارزهای دیجیتالی آینده هموار می‌کند:

هم‌اکنون فن‌آوری‌های جدیدی همانند بلاکچین، ارزهای دیجیتال و… معرفی شده است. لیبرا تنها مسیر را برای ارزهای دیجیتالی آینده هموار می‌کند. Paulo Guedes

دلار آمریکا همچنان جذاب است

گوپیناث اظهار داشت که دلار آمریکا همچنان جذاب است. وی همچنین «اطمینان» و «پایداری» را به عنوان دلایل جذابیت استفاده از دلار آمریکا در اقتصاد جهانی عنوان کرد:

دلیل تسلط دلار در اقتصاد جهانی چیست؟ دلار ایالات متحده‌ی آمریکا ارزی است که ویژگی‌های امنیت و پایداری را دارا است. به همین دلیل کشور‌ها دارایی‌شان را با استفاده از دلار آمریکا ذخیره می‌کنند تا در صورت تغییر شرایط ارزش دارایی‌های ذخیره شده ثابت باقی بماند. Gita Gopinath

نو‌آوری‌ در صنعت رمزارزها موجب تحول اقتصاد جهانی می‌شود

اقتصاددان‌های شرکت کننده در مجمع جهانی اقتصاد معتقدند که پروژه‌ی رمزارزی فیسبوک مقامات کشور‌های مختلف را به تجدید نظر در رویکرد انتخاب ارز ذخیره‌ی جهان وادار کرده است. در حقیقت، لیبرا موقعیت تکنولوژی‌های ارائه شده در حوزه‌ی فن‌آوری مالی و بلاکچین را تقویت می‌کند.

برخی از مقامات هشدار داده‌اند که پروژه‌های رمزارزی مشابه لیبرا می‌تواند به شدت بر جایگاه دلار آمریکا تاثیر‌ بگذارد. مارک کارنی(Mark Carney)، مدیر کل بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که ارزهای دیجیتالی مشابه لیبرا می‌توانند جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره‌ی جهان گردند. کارنی معتقد است که جایگزین ساختن دلار با ارز دیجیتالی(بر پایه‌ی دلار) نسبت به جایگزین ساختن آن با ارزهای دیگر کشور‌ها همانند رمزارز ملی چین گزینه‌ی بهتری است.

بر اساس گزارش کوینیت، لیبرا احتمالا توسط سبدی از ارزهای کشور‌های مختلف همانند دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و دلار سنگاپور پشتیبانی خواهد شد.

نظر شما نسبت به دیدگاه‌های مطرح شده در پنل چالش‌های تسلط دلار و نقش لیبرا در تضعیف و یا تقویت جایگاه دلار آمریکا چیست؟ آیا لیبرا مسیر پذیرش تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها را هموار خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.