متن کامل لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ منتشر شد

متن کامل لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ منتشر شد

به گزارش سیگنال به نقل از شانا،

به گزارش خبرنگار شانا، بودجه سال 1400 کل کشور، امروز (چهارشنبه، 12 آذرماه) تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در تبصره یک این لایحه آمده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز 20 درصد تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم 14.5 درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت) و سهم چهارده و نیم درصد شرکت دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم 3 درصد موضوع ردیف درآمدی این قانون اقدام کند.

مبالغ یادشده ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. مابه‌التفاوت سهم 20 درصد تعیین شده تا سهم قانونی 38 درصد صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به نسبت سهم صندوق و دیگر اجزاء در سال به‌عنوان بدهی دولت و وام تلقی می‌شود و بازپراخت آن به صندوق با ساز وکاری است که هیئت امنای صندوق توسعه ملی مشخص می‌کند.

گزارش هزینه کرد وجوه سهم 14.5 درصد مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه می‌شود.

سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز و منابع مربوط به سه درصد مندرج در این قانون معادل یک میلیون نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال تعیین می‌شود.

در این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا نسبت به پیش فروش نفت (ریالی-ارزی) با اولویت پیش فروش داخلی و یا انتشار اوراق مالی اسلامی اقدام کند. سهم شرکت ملی نفت ایران مطابق این قانون از محل پیش فروش نفت به حساب آن شرکت واریز می‌شود. در صورت محقق نشدن منابع به همان میزان به سقف این جزء اضافه می‌شود.

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه (11 آذرماه) در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به محورهای اصلی بودجه سال آینده کشور گفت: لایحه بودجه سال 1400، راه را برای تحرک کشور در مسیر پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها باز می‌کند. متکی نبودن به نفت مبنای اصلی بودجه سال آینده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری، کاهش وابستگی بودجه جاری به نفت را از شاخصه‌های لایحه بودجه 1400 کل کشور عنوان کرد و گفت: هرچه از نفت به دست آید خرج حمایت از توسعه زیرساختی کشور، حمایت اجتماعی و معیشتی از مردم خواهد شد.

ماده واحده، جداول کلان منابع و مصارف بودجه سال 1400 کل کشور را در این لینک مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.