ماینرهای فایل کوین فعالیت خود را متوقف کردند؛ طرح پاداش‌دهی مشکل دارد!

ماینرهای فایل کوین فعالیت خود را متوقف کردند؛ طرح پاداش‌دهی مشکل دارد!
به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

تنها یک روز پس از راه‌اندازی پرهیاهوی شبکه اصلی فایل کوین در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر)، برخی از بزرگ‌ترین ماینرهای این شبکه فعالیت خود را متوقف کردند. به‌گفته آنها، وثیقه لازم برای سهام‌گذاری در شبکه فایل کوین بالاست و ماینرها مجبور هستند توکن‌های موردنیاز برای سهام‌گذاری را با خرید از صرافی‌ها تامین کنند. از سوی دیگر، پاداش استخراج ماینرها در بازه‌های شش‌ماهه پرداخت می‌شود و این مسئله هم چالش دیگری را در بحث درآمدزایی آنها ایجاد کرده است.

به گزارش کوین دسک و به‌نقل از وب‌سایت چینی «8btc»، پنج ماینر بزرگ شبکه فایل کوین، دستگاه‌های خود را در اعتراض به مدل اقتصادی «ناعادلانه» این پروژه خاموش کرده‌اند. این مدل اقتصادی برای شروع عملیات استخراج به میزان قابل‌توجهی توکن فایل کوین (FIL) نیاز دارد.

در روز شنبه، تنها ۲۷۶ دستگاه استخراج شرکت ژیهو کلود (Zhihu Cloud) روی شبکه فعالیت می‌کرد، در حالی که ژیهو کلود یکی از پنج ماینر اصلی شبکه فایل کوین است و ۸,۰۰۰ دستگاه استخراج فایل سیستم بین سیاره‌ای (IPFS) در فارم استخراج خود دارد. در همین زمان، چهار ماینر اصلی دیگر، از جمله شرکت استخراج ۱۴۵۷، قدرت استخراج ذخیره‌سازی به‌مراتب کمتری در اختیار شبکه فایل کوین قرار دادند.

هدف پروژه فایل کوین ارائه خدمات انتقال و ذخیره‌سازی داده‌های غیرمتمرکز به کاربران از طریق سِرورهایی است که ماینرها با سخت‌افزارهای معمول خود در اختیار شبکه قرار می‌دهند. با این حال، ماینرها برای شروع به عملیات استخراج، باید تعداد زیادی توکن فایل کوین به‌عنوان «وثیقه ضمانتی اولیه» در شبکه فایل کوین سهام‌گذاری کنند.

فایل کوین از این میزان وثیقه به‌عنوان وجه ضمانت استفاده می‌کند تا مطمئن شود که خدمات ماینرها به‌طور کامل و مطابق با قراردادهایی که با کاربران دارند، ارائه می‌شود. با این حال، این شرایط کار را برای ماینرها دشوار کرده است؛ زیرا، آنها به‌اندازه کافی توکن برای شروع عملیات استخراج خود ندارند.

دو روش برای کسب توکن بیشتر وجود دارد، اما هیچ‌کدام آن چنان که باید نزد ماینرها مقبولیت ندارند. ماینرها می‌توانند پاداش بلاک دریافت و سپس آنها را به‌عنوان وثیقه سهام‌گذاری کنند. این در حالی است که فایل کوین طی شش ماه پس از ایجاد بلاک، پاداش آن را به ماینرها می‌پردازد. در نتیجه، ماینرها در آغاز کار، توکن بسیار کمی دریافت می‌کنند.

در روش دوم، ماینرها می‌توانند توکن‌ها را از صرافی‌ها خریداری کنند. با این حال، این کار می‌تواند بسیار پرهزینه و پرخطر باشد، زیرا بسیاری بر این باورند که در حال حاضر، قیمت توکن‌های فایل کوین بیش از اندازه بالاست و ممکن است کارمزد تراکنش سنگینی را به خریدار تحمیل کند.

در روز راه‌اندازی، قیمت فایل کوین شاهد نوسانات شدیدی بود و تا ۱۰۰ دلار پیش رفت. اما در نهایت، هنگامی‌که قیمت این توکن به نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران بیش‌ازاندازه ارزیابی شد، بهای فیل تا ۴۰ دلار سقوط کرد.

چوهانگ لای (Chuhang Lai)، مدیرعامل شرکت ماینینگ اس‌تی کلود (ST Cloud)، در گزارشی اظهار داشت:

از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی تاکنون، تمام ماینرها خاموش هستند. این اقدام نباید تعبیر به اعتراض شود؛ بلکه، ما ماینرها را صرفاً به این دلیل که توکن کافی برای وثیقه‌ نداریم، خاموش کرده‌ایم.      

شیائومینگ ژان (Xiaoming Zhan)، مدیرعامل شرکت آی‌پی‌اس‌اف‌مین (IPSFMain) توضیح داد که فایل کوین، در واکنش به نگرانی ماینرها، تصمیم‌ گرفته است ۲۵ درصد از پاداش توکن را هنگامی‌ پرداخت کند که ماینر اولین بلاک را روی شبکه ایجاد کند. او گفت:

این بازنگری می‌تواند ۸۰ درصد از ظرفیت استخراج ما را تامین کند.

مدت‌ها پیش از راه‌اندازی شبکه اصلی فایل کوین، ماینرها نارضایتی خود را در مورد مدل اقتصادی استخراج فایل کوین ابراز کرده و پیشنهاد داده بودند که یک فورک برای فایل کوین عرضه شود.

یکی از دلایلی که چین را تبدیل به یکی از داغ‌ترین بازارهای فایل کوین کرده است، منحصربه‌فردبودن سازوکار استخراج در آن است. این پروژه، در طول سه سال عرضه اولیه کوین (ICO) خود، ۲۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

شرکت‌های چینی استخراج ارزهای دیجیتال، میلیون‌ها دلار روی دستگاه‌های استخراج «فایل سیستم بین سیاره‌ای» سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این دستگاه‌ها برای ایجاد قدرت محاسباتی لازم و فضای گسترده ذخیره‌سازی داده برای «مهر و موم» و انتقال داده‌ها طراحی شده‌اند.