ماینرهای غیرمجاز ۴ برابر ماینرهای دارای مجوز برق مصرف می‌کنند

ماینرهای غیرمجاز ۴ برابر ماینرهای دارای مجوز برق مصرف می‌کنند

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

شرکت برق با فعالیت ماینرهای خانگی مقابله می‌کند

مصطفی رجبی مشهدی؛ سخنگوی صنعت برق کشور در مصاحبه‌ی اخیر خود بار دیگر توجه رسانه‌ها را به سوی فعالیت ماینرهای خُردی جلب کرد که مجوز استخراج رمزارز را از وزارت صمت دریافت نکرده‌اند. وی تاکید کرد که ماینرهای خانگی رمزارز بدلیل خسارتی که به شبکه‌ی برق وارد می‌کنند باید علاوه بر جریمه خسارت شبکه را نیز پرداخت کنند.

وی کاهش بارش‌ و استخراج خانگی رمزارزها را به عنوان چالش‌های پیش‌روی صنعت برق کشور عنوان کرده و اظهار داشت که تلاش می‌شود با جایگزین ساختن نیروگاه‌های حرارتی و سایر روش‌ها کمبود انرژی الکتریکی تولیدی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی جبران شود.

سخنگوی صنعت برق کشور در راستای اظهارات پیشین خود ادعا کرد که فعالیت ماینرهای غیرمجاز خانگی به شبکه‌ی برق و ترانس‌های محلی آسیب می‌رساند. وی افزود: «بدون شَک فعالیت ماینرها فرآیند توزیع برق را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد و به دلیل خسارتی که فعالیت آن‌ها به شبکه وارد می‌کند، احتمال خاموشی افزایش خواهد یافت.»

برآورد برق مصرفی ماینرها 4 برابر افزایش یافت

بر اساس گزارش کوینیت رجبی مشهدی در فصل زمستان سال 1399 میزان برق مصرفی ماینرها را مجموعاً 600 مگاوات برآورد کرده بود. بر اساس این برآورد 300 مگاوات به فعالیت ماینرهای مجاز و 300 مگاوات باقی مانده نیز به فعالیت ماینرهای غیرمجاز اختصاص داشت.

وی در گزارش جدید خود بدون اشاره به آمار پیشین سهم برق مصرفی صنعت استخراج رمزارز کشور را 1500 مگاوات برآورد کرد. و در این براورد سهم ماینرهای غیرمجاز با افزایش 4 برابری 1200 مگاوات عنوان شده است. سهم ماینرهای دارای مجوز فعالیت نیز بدون تغییر 300 مگاوات برآورد شده است.

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت که به دلیل تعداد زیاد مشترکان خانگی، شناسایی ماینرهای خانگی زمان‌بر است. اما در صورت شناسایی علاوه بر اخذ جریمه به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. وی به ماینرهای خانگی توصیه کرد تا برای جلوگیری از بروز خاموشی فعالیتشان را متوقف کرده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.

با این وجود، وزارت نیرو اخیراً اصلاحیه‌ی جدیدی را برای آیین‌نامه‌ی تامین برق مزارع استخراج رمزارز منتشر کرده و در آن نرخ برق صنعت ماینینگ را بیش از 70 درصد افزایش داده است. در نتیجه ماینرهای مجاز برای ادامه‌ی فعالیت مجبور خواهند بود تا نیروگاه‌های تجدید‌پذیر نیز احداث کنند. اما با توجه به شرط حداقل توان خریداری شده برای احداث مزارع استخراج رمزارز و نرخ برق 16,574 ریالی امکان فعالیت ماینرهای خُرد در این صنعت وجود ندارد.

نظر شما نسبت به اظهارات جدید سخنگوی صنعت برق کشور نسبت به فعالیت ماینرهای خانگی چیست؟ آیا ماینرهایی که مجوز فعالیت در حوزه‌ی استخراج رمزارز را در اختیار ندارند 1200 مگاوات برق مصرف می‌کنند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.