ماکرون: پیشنهادات جدیدی به ایرانی‌ها درباره تحریم‌ها ارایه می‌کنم

ماکرون: پیشنهادات جدیدی به ایرانی‌ها درباره تحریم‌ها ارایه می‌کنم
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از اتحادیه طلا، «امانویل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه امروز چهارشنبه گفت قبل از برگزاری نشست گروه ۷ با مقام‌های ایرانی دیدار خواهد کرد و به انها پیشنهادهایی برای کاستن از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ارایه خواهد کرد.  رییس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: «ساعاتی قبل از اغاز نشست گروه ۷ […]

به گزارش سیگنال به نقل از اتحادیه طلا، «امانویل ماکرون»، رییس‌جمهور فرانسه امروز چهارشنبه گفت قبل از برگزاری نشست گروه ۷ با مقام‌های ایرانی دیدار خواهد کرد و به انها پیشنهادهایی برای کاستن از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ارایه خواهد کرد.  رییس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران گفت: «ساعاتی قبل از اغاز نشست گروه ۷ دیدارهایی با ایرانی‌ها خواهم داشت تا به انها چیزهایی پیشنهاد کنم.»

خبرگزاری رویترز نوشته ماکرون گفته پیشنهادهایی برای کمک به کاستن از تنش‌ها میان تهران و واشنگتن به ایران ارایه خواهد کرد.

ماکرون، بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «ما پیشنهادهایی در خصوص کاستن از تحریم‌ها یا یک مکانیسم جبرانی با هدف قادر کردن مردم ایران به زندگی بهتر ارایه کرده‌ایم.»

رویترز نوشته امریکا نشانه‌ای از اقدام برای کاستن از تحریم‌ها نشان نداده و مشخص نیست ماکرون به چه مکانیسم جبرانی اشاره می‌کرد.

ماکرون گفت در ازای این اقدامات انتظار می‌رود ایران کاملاً به توافق هسته‌ای پایبند باشد و وارد مذاکرات جدیدی شود که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.

ماکرون گفت: «در ساعت‌های اتی باید ببینیم پاسخ ایرانی‌ها چه خواهد بود. ضمن انکه باید ببینیم امریکایی‌ها چقدر برای پیش رفتن امادگی دارند.»

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش گفت روز جمعه با ماکرون و «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه دیدار خواهد کرد.

دو دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته‌اند برگزاری دیدار میان طرف‌های ایرانی و فرانسوی روز جمعه محتمل است اما این موضوع به دلیل حساسیت پرونده ایران علنی نشده است.

«جرارد ارود»، سفیر پیشین فرانسه در امریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ماکرون قبل از قبول ریاست نشست گروه هفت، پذیرای یک هییت ایرانی خواهد بود تا روش‌های حفظ برجام و ایجاد گشایش در راه‌کارهای دیپلماتیک در خصوص بحران‌های جاری را بررسی کند.»

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا پیش از این وساطت فرانسه در روابط میان ایران و امریکا را رد کرده است.

ترامپ ۱۷ مردادماه به دنبال انتشار برخی گزارش‌های تاییدنشده رسانه‌ای درباره دعوت ماکرون از رییس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه ۷ ماکرون را به ارسال سیگنال‌های اشتباه به ایران متهم کرد.

او در توییتر نوشت: «ایران گرفتار مشکلات جدی مالی است. انها به شدت خواهان گفت‌وگو با امریکا هستند ولی از طرف همه کسانی که ادعا می‌کنند نماینده ما هستند، از جمله رییس‌جمهور فرانسه، ماکرون به انها علامت‌های اشتباه داده می‌شود.»

وی اضافه کرد: «می‌دانم امانویل همانند بقیه حسن نیت دارد، اما هیچ‌کس غیر از ایالات متحده به نمایندگی از ایالات متحده صحبت نمی‌کند. هیچ‌کس به هیچ شکل، روش یا نوع مجاز به نمایندگی ما نیست.»

ترامپ، مطابق معمول مشخص نکرده بود به چه گزارش یا اظهارنظری واکنش نشان می‌دهد اما یک روز قبل‌تر برخی منابع خبری به نقل از منابع ناشناس ادعا کرده بودند امانویل ماکرون از «حسن روحانی»، رییس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست گروه ۷ و دیدار با ترامپ دعوت کرده است.

یک دیپلمات فرانسوی ساعاتی بعد از انتشار این گزارش‌ها گفته بود که ماکرون در جریان گفت‌وگوی اخیر خود با حسن روحانی پیشنهادی به وی درباره شرکت در نشست گروه ۷ یا دیدار با ترامپ نداده است.

ترامپ در حالی گفته بود تنها امریکا به نمایندگی از امریکا برای دعوت از ایران به مذاکره صحبت می‌کند که در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ ماکرون را واسطه دیدار با روحانی کرده بود.

برچسب‌ها