مالیات بر عایدی سرمایه قرار نیست تورم مسکن را کنترل کند

مالیات بر عایدی سرمایه قرار نیست تورم مسکن را کنترل کند

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، درباره بازدارندگی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن اظهار داشت: این نوع مالیات طبق آنچه در طرح پیش بینی شده برای بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سوداگری در بازار مسکن افزود: یکی از مشکلاتی که بازار مسکن طی سال های گذشته با آن مواجه شده است وجود دلالان و واسطه ها هستند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه در این راستا می تواند به عنوان یک ابزار بازدارنده موثر واقع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه قرار نیست بازار مسکن و تورم را کنترل کند، تاکید کرد: آنچه که از اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه انتظار می رود این است که بتواند سوداگری را کنترل کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه بیش از اینکه ابزاری به عنوان افزایش درآمد مالیاتی برای دولت باشد، مالیاتی برای نگرفتن است به طوریکه با این ابزار واسطه ها و دلالان بازار مسکن انگیزه ای برای واسطه گری و سودجویی در این بازار پیدا نمی کنند و به این ترتیب این نوع مالیات قرار نیست بازار مسکن یا تورم را ساماندهی کند بلکه قرار است انگیزه سودجویان برای ورود و سرمایه گذاری در این بازار را تا حد زیادی کاهش دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تجربه برخی کشورها در زمینه مدیریت واسطه گری در بازار مسکن با بکارگیری مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: حدود180 کشور در دنیا این مالیات را اجرا میکنند که موثر هم بوده است و توانسته موفق عمل کند.

وی با اشاره به انتقاداتی در خصوص اینکه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط تورمی قابل اجرا نیست گفت: حتی این طرح در کشورهایی که در شرایط تورمی نیز به سر می بردند هم اجرا شده و تجربه موفقی هم در این کشورها برای جلوگیری از واسطه گری در بازار مسکن داشته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از تاثیر آن در بازارهای مختلف به شکل و نحوه اجرای آن بستگی دارد گفت: علاوه بر عامل مهم نحوه اجرای قانون، عواملی چون نظام جمع آوری اطلاعات هم در توفیق اجرای طرح موثر بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: این نوع مالیات فقط قرار است سوداگری را کاهش دهد و قرار نیست انتظاری فراتر از آن داشت که این انتظار تصوری غلط است.

طغیانی با اشاره به اینکه تورم در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز بیش از تورم عمومی کشور است گفت: این بازارها حداقل طی سال های اخیر حدود 30 درصد بالاتر از تورم عمومی، رشد داشتند که این تورم افسارگسیخته شرایط را برای سودجویان و سوداگران تسهیل و در مقابل برای مردم و مصرف کنندگان واقعی سخت می کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از عواملی که در سوداگری در این بازارها نقش داشتند این است که این بازارها سرمایه ای شدند و خاصیت مصرفی خود را تا حدودی از دست دادند بنابراین باید با ابزارهایی مثل مالیات بر عایدی سرمایه بتوان سوداگری را در این بازارها ریشه کن کرد.