لیر قدرت گرفت/ تورم ترکیه تک رقمی خواهد شد؟

لیر قدرت گرفت/ تورم ترکیه تک رقمی خواهد شد؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افزایش قیمت‌ها همچنان کانون توجه بازار در ترکیه است، بانک مرکزی ترکیه وعده داده است که گزارش تورم سه ماهه خود را در روز پنجشنبه در ارائه‌ای توسط رئیس کل بانک مرکزی منتشر خواهد کرد.

سال گذشته پس از آن که بانک مرکزی نرخ بهره خود را با 500 واحد کاهش به 14 درصد رساند، ارزش لیر 44 درصد سقوط کرد، اما در این ماه با مدیریت تهاجمی تر FX توسط دولت، لیر ثابت ماند.

نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه روز شنبه با اقتصاددانان دیدار کرد و منابع به نقل از او گفتند که احتمالا 10 میلیارد دلار از سپرده های ارزی به لیر تبدیل شود.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، سخنرانی نباتی بر مدل اقتصادی ترکیه متمرکز بوده است که هدف آن حل مشکل کسری حساب جاری، درآمد متوسط ​​و ارتقای ترکیه در زنجیره ارزش جهانی بوده است.

لیر قدرت گرفت/ تورم ترکیه تک رقمی خواهد شد؟

نباتی به گفته چهار نفر از شرکت کنندگان در جلسه، مهمترین اولویت را کاهش نرخ تورم دانست که در آذرماه به 36 درصد رسید. 

اقتصاددانان پس از بحران ارزی در ماه گذشته، نرخ تورم را در نیمه اول سال 50 درصد پیش بینی کردند.

نباتی گفته است که تورم در سه ماه آینده به حدود 40 درصد افزایش خواهد یافت، قبل از آن که به وضوح کاهش یابد و تا پایان سال به زیر 30 درصد برسد.

او بار دیگر تاکید کرد که نرخ تورم تا زمان انتخاباتی که برای اواسط سال 2023 تعیین شده است تک رقمی خواهد شد.

شرکت کنندگان در این جلسه از قول وی نقل کرده اند که هیچ بازگشتی از سیاست پولی فعلی بانک مرکزی وجود نخواهد داشت و نباید انتظار افزایش نرخ بهره را داشت.

در حال حاضر نرخ برابری لیر با دلار آمریکا به 13.39 رسیده است.

لیر قدرت گرفت/ تورم ترکیه تک رقمی خواهد شد؟