لیر در پایین‌ترین سطح ۸ ماه اخیر

لیر در پایین‌ترین سطح ۸ ماه اخیر

به گزارش سیگنال به نقل از ایسنا، با وجود تلاش‌های گسترده بانک مرکزی و دیگر بانک‌های دولتی ترکیه برای شکسته نشدن کانال شش لیر، نرخ دلار در آخرین دور از معاملات هفتگی بورس استانبول به 6.0482 لیر رسید که این نرخ، کمترین نرخ برابری ثبت شده برای لیر از ماه می سال گذشته تاکنون است. شکسته شدن این کانال مقاومتی مهم باعث ایجاد نگرانی در بین معامله گران از ریزش‌های بیشتر لیر شده است.

با وجود قرار گرفتن لیر در کمترین سطح هشت ماه اخیر، این ارز هنوز فاصله با نرخ برابری 7.2 به ازای هر دلار دارد که در ماه اوت 2018 به ثبت رسیده بود. معامله‌گران بازارهای ارزی ترکیه احتمال رسیدن لیر به سطوح ثبت شده در ماه اوت را بسیار بعید می دانند. در برابر دیگر ارزهای مهم، هر پوند به ازای 7.781 لیر و هر یورو به ازای 6.582 لیر مبادله شد.

ارزش لیر در سال گذشته در برابر دلار 11 درصد و در سال 2018 نیز 28 درصد کاهش پیدا کرده بود هر چند انتظار می‌رود با توجه به رشد مثبت احتمالی و کاهش تورم، لیر امسال عملکرد بهتری در برابر اسکناس سبز داشته باشد.

از سوی دیگر، ریزش در بازارهای ارزی به بازار بورس نیز کشیده شد تا جایی که شاخص “بیست 100” بورس استانبول در آخرین دور از معاملات هفتگی با ریزش 1.04 درصدی به 121 هزار و 15.14 واحد رسید. اکنون ارزش کل نمادهای مورد معامله در این بورس به 837.2 میلیارد لیر ( 140 میلیارد دلار) رسیده و حجم روزانه مبادلات نیز به طور متوسط حدود 2 میلیارد دلار است.

با این حال برات آلبایراک، وزیر خزانه داری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که اقتصاد ترکیه توانایی دستیابی به رشد پنج درصدی در سه ماهه نخست امسال را دارد و شرایط این کشور در حوزه رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ ارز بهتر از سال گذشته خواهد بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.