لزوم واگذاری معادن و پهنه های راکد به افراد اهلیت‌دار

 لزوم واگذاری معادن و پهنه های راکد به افراد اهلیت‌دار

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: واگذاری پهنه‌ها و معادن راکد و غیرفعال به افراد اهلیت‌دار که خاک این کار را خورده و از ریسک سرمایه گذاری لازم برخوردار باشند، نتیجه بخش خواهد بود.

مهرداد اکبریان امروز (شنبه)‌ در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 درخصوص طرح آزادسازی محدوده‌ها و معادن حبس شده، افزود: بخشی از معضل پهنه های بلوکه شده یا معادن راکد و غیرفعال به سازمان های دولتی باز می گردد که به ناحق در این مناطق حضور یافته اند و سبب شدند تا بخش خصوصی، مکتشفان و فعالان واقعی بخش معدن و صنایع معدنی نتوانند فعالیت داشته باشند.
این مقام صنفی در عین حال گفت:‌ بخش دیگری از این معضل به خود مکتشفان و بهره برداران بازمی گردد که نتوانسته اند در سال های گذشته کاری از پیش ببرند.
اکبریان ادامه‌داد: تخصصی بودن حوزه معدن، همچنین نیاز آن به سرمایه‌گذاری سنگین، بخش دیگری از مشکلات در این زمینه را رقم زده است، زیرا این بخش نیازمند سرمایه گذارانی است که قابلیت ریسک‌پذیری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز دولت به دنبال واگذاری این معادن و پهنه ها است، حرکت خوبی است و از آن استقبال می کنیم، اما همواره نحوه اجرای واگذاری ها، ارائه لیست های معدنی و چگونگی کار محل بحث بوده و هست.
رییس انجمن سنگ آهن ایران یادآور شد: در سال های گذشته در برخی موارد شاهد بودیم هرکجا محدوده‌ای از قابلیت لازم برای واگذاری برخوردار بود، به طریق دیگری نصیب سازمان های دولتی و غیره می شد و در این زمینه ها همواره با مسئولان بحث و جدل داشتیم.
وی تاکید کرد: دولت باید در موضوعات اکتشاف و بهره برداری، از افرادی که خاک این کار را خورده و سرمایه گذاری کرده اند، استفاده کند و شرایط به گونه ای باشد که فعالان واقعی به معادن و محدوده های یاد شده دسترسی داشته و مشارکت باشند.
برپایه این گزارش، از حدود 6 هزار معدن و محدوده، تعداد 330 محدوده و معدن متروکه، یک‌هزار و 226 فقره دارای پروانه بهره‌برداری معدن و 480 فقره دارای گواهی کشف است.
آیین طرح آزادسازی 6 هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور 27 اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای سازمان‌های صنعت استانی و تشکل‌های بخش خصوصی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.
پایان خبر////

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.