لزوم ریل محور شدن حمل و نقل شهری

لزوم ریل محور شدن حمل و نقل شهری
خلاصه اخبار

مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر و عضو انجمن صنفی ریلی با بیان اینکه تا کنون ظرفیت‌های راه‌آهن نادیده گرفته‌ شده است، گفتند: علی‌ رغم تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص توجه به راه‌آهن، متاسفانه هنوز عزم جدی برای توسعه این نوع از حمل‌ونقل در کشور ایجاد نشده و دولت تنها در حد شعار به این مقوله ورود کرده است.

به گزارش سیگنال به نقل از TSEpress فرهنگ طلوعی بابیان مطلب فوق افزود: تا زمانی که راه‌آهن یدک‌کش عنوان «شرکت» است، شاهد ضعف از دونقطه بودجه‌ای و قدرت نفوذ در بدنه این حوزه هستیم. درحالی‌که قد و قامت راه‌آهن در حد یک وزارت خانه است. این حوزه به‌واسطه داشتن بخش‌های زیادی مثل زیرساخت شبکه، واگن و لکوموتیو می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی و اشتغالی را حل‌وفصل کند .
ایشان با بیان اینکه سهم حمل‌ونقل ریلی در شبکه حمل‌ونقل کشور بسیار اندک و ناچیز است، فزودند: در حال حاضر ریل قابلیت زیادی در حمل‌ونقل بار و مسافر دارد، اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری در این حوزه وظیفه دولت است دچار اجحاف شده است .
عضو انجمن صنفی ریلی گفت: سهم بودجه‌ای ریل نسبت به جاده بسیار اندک است درحالی‌که راه‌آهن به دلیل گستردگی و پهناوری کشور می‌تواند انتخاب برگزیده‌تری در دو حوزه مسافر و بار تلقی شود. هم‌اکنون سهم جاده از توزیع شبکه حمل‌ونقل ۹۵ درصد است. درحالی‌که سهم ریل در مسیرهای بالای ۳۰۰ کیلومتر ۱۰ درصد و در باقی مسیرها فقط ۵‌درصد است. مسئولان دغدغه این ۵ درصد را در برابر ۹۵ درصد نداشته باشد و حتی در برخی مواقع با برنامه‌ها و طرح‌های غیر مطالعاتی به دنبال نابودی همین ۵ درصد هستند.
به گفته طلوعی شبکه حمل‌ونقل کشور ما برخلاف کشورهای توسعه‌یافته خودرو محور است و متأسفانه در درون و برون شهرها توجهی به ریل محوری نمی‌شود. نباید فراموش شود توسعه ریل یک بحث زیرساختی است و عملاً برای دولت هزینه‌بر است. نگرش همه دولت‌های قبلی نیز به این مسئله به‌صورت کوتاه‌مدت بوده اما آن‌ها غافل‌اند که این راهکارهای کوتا‌ه‌مدت، به زیان اقتصاد کشور تمام می‌شود.
طلوعی بابیان اینکه باید حوزه ریلی به یک دغدغه در کشور مبدل شود. گفت: در حال حاضر همگان ژست حمایتی نسبت به راه‌آهن دارند اما در زمان عمل این ژست حمایتی به شعار مبدل می‌شود.
عضو انجمن صنفی ریلی گفت: راه‌آهن شعار نمی‌خواهد و محتاج مدیران عمل‌گرا و پیگیری اهداف است؛ و باید این عقب‌افتادگی ریلی را هر چه سریع‌تر جبران کنیم.
وی گفت: متأسفانه گاهی دیده می‌شود که برای جلب نظر مردم نیز دولت در صنایع سنگین که به منابع مالی بیشتری نیز نیاز دارند سرمایه‌گذاری نمی‌کند و به‌جای آن پروژه‌هایی که در معرض دید بیشتر هستند انجام می‌شوند.
تخصیص بودجه سال ۹۸ به راه‌آهن در حد رؤیا است
طلوعی در ادامه با انتقاد از میزان بودجه ۹۸ گفت: بودجه سال جاری کاملاً رؤیایی بوده و این میزان بودجه به دلیل مشکلات درونی و برونی دولت امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه حجم سنگین بدنه دولت و افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت نیز ایجاب می‌کند که از همین حالا هم که لایحه بودجه ارائه‌شده این هزینه از محلی تأمین شود؛ بنابراین کوتاه‌ترین دیوار، دیوار بودجه عمرانی برای جبران هزینه‌های دولت است.
عضو انجمن صنفی ریلی  بابیان اینکه مجلس باید به‌صورت مستقیم در مسئله ریل ورود پیدا کند گفت: انتظار داریم که مجلس شورای اسلامی با نگاه کارشناسی خود و با بهره‌گیری از تحقیقات مرکز پژوهش‌ها تعدیلاتی و تغییراتی در این بودجه رؤیایی دولت به نفع اقتصاد کل کشور صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر گفت: توسعه این صنعت در سال‌های اخیر نیز بیشتر متأثر از فشارهای سیاسی بوده تا واقعیت و چون مجلس در کشور ما شکل درست خود را ندارند و سیستم حزبی هم حاکم نیست بنابراین یک نماینده مجلس موقع انتخابات قول افتتاح راه‌آهن در شهر خود را می‌دهد و به مسئولان راه‌آهن نیز برای تحقق قول خود فشار می‌آورد و مردم نیز پس از انتخابات مطالبه گری‌شان شروع می‌شود.
این عضو انجمن ریلی، توسعه خطوط ریلی در برخی از مناطق را ازنظر جابه‌جایی بار و مسافر بدون توجیه اقتصادی دانست و افزود: شاهد مثال نیز این است که دوخطه کردن پروژه خواف – بافق می‌توانست به‌جای تهران-همدان در اولویت ساخت خط قرار گیرد تا راندمان وضعیت موجود را افزایش داده و به افزایش حمل بار ریلی در این منطقه نیز کمک کند.
وی درنهایت گفت: اما این اتفاق در عمل رخ نداد و خطی با میزان کم تردد مسافری توسعه یافت؛ بنابراین چنین بودجه‌ریزی در ادامه سیاست‌های قبلی می‌تواند شکل بگیرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها