قیمت پسته کاهش یافت

قیمت پسته کاهش یافت

به گزارش سیگنال به نقل از قطره، کریم امین زاده عضو انجمن ملی پسته‌ی ایران در خصوص وضعیت تولید پسته در سال ۹۸ اظهار کرد: از تولیدات سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن پسته در انبارها باقی مانده بود و در سال جاری بالغ بر ۲۰۵ هزار تن پسته در کشور تولید شد که در مجموع امسال حدود ۲۲۵ هزار تن پسته در انبارها ذخیره شده است.

امین زاده مطرح کرد: وضعیت تولید پسته در سال ۹۸ بسیار خوب و مساعد بود، اما صادرات این محصول رونق نداشت و برخی از بازارهای هدف را از دست دادیم.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان افزود: میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت که عمده‌ترین دلیل آن، کاهش رغبت صادرکنندگان به دلیل مشکلات بازگشت ارز و هزنیه‌های صادرات است.

عضو انجمن ملی پسته‌ی ایران گفت: حمل و نقل پسته در ایران اخیراً با مشکلاتی مواجه شده است که این مشکلات در نهایت به افزایش قیمت هر کیلو پسته در بازار تأثیر گذاشته است.

امین زاده ادامه داد: از ابتدای سال تا اوایل بهمن ماه حدود ۵۲ هزار تن پسته به کشورهای مختلف صادر کردیم که این رقم نسبت به سال گذشته و میزان تولیدات امسال مورد قبول نیست و باید زمینه صادرات پسته بهبود یابد.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود که از ابتدای بهمن تا آخر امسال حدود ۸ هزار تن صاردات در آمار گمرک ثبت شود و آمار نهایی صادرات پسته در سال ۹۸ به ۶۰ هزار تن برسد.

عضو انجمن ملی پسته‌ی ایران تصریح کرد: با توجه به کاهش میزان صادرات، پسته در انبارهای کشور بیشتر از نیاز داخل است و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود.

امین زاده با اشاره به کاهش مصرف پسته در کشور افزود: در دو سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، مصرف پسته در کشور کاهش یافته بود، اما امسال با توجه به مازاد تولید پسته در بازار و کاهش نسبی قیمت‌ها پیش بینی می‌شود مصرف این محصول نسبت به دو سال گذشته وضعیت مطلوبی داشته باشد.

وی با ذکر این مطلب که سال آینده سال پر باری خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولیدات امسال و وضعیت مطلوب آب و هوایی، سال آینده از لحاظ تأمین پسته سال پر باری خواهد بود.

عضو انجمن ملی پسته‌ی ایران تصریح کرد: دولت باید به دنبال راهکارهای باشد تا امور صادرات را برای صادرکنندگان امن‌تر و آسان‌تر کند و موانع صادرات را از پیش روی این افراد بردارد تا در سال‌های آینده شاهد افزایش درآمدهای دولت از این طریق باشیم.

برچسب‌ها