قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/20 + تحلیل تکنیکال قیمت نفت | پایبندی تولید کنندگان به کاهش تولید عامل افزایش قیمت ها

قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/20 + تحلیل تکنیکال قیمت نفت | پایبندی تولید کنندگان به کاهش تولید عامل افزایش قیمت ها
خلاصه اخبار

قیمت نفت روز دوشنبه با اعلام عربستان سعودی مبنی بر لزوم پایبندی اوپک و روسیه به توافق کاهش تولید و عقب نشینی ایالات متحده از اعمال تعرفه علیه کالاهای مکزیکی افزایش یافت.

علیرغم افزایش قیمت های روز دوشنبه، معامله گران همچنان معتقدند نگرانی ها از سلامت اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر تقاضای سوخت بر جو بازار نفت سنگینی می کند.

قیمت نفت برنت (19 آگوست) با 0.32 درصد معادل 20 سنت افزایش، 63 دلار و 49 سنت معامله شد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (19 جولای) نیز با 0.43 درصد معادل 21 سنت افزایش، 54 دلار و 22 سنت معامله شد. به گفته معامله گران، قیمت ها پس از اینکه بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، عربستان سعودی، روز جمعه اعلام کرد این گروه به دستیابی به توافق ادامه کاهش عرضه نفت نزدیک بود، روند افزایشی به خود گرفت.

قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/20
یک نفت کش در پایانه شهر گوانژو، استان شاندونگ، چین | عکاس: جیسون لی

هن تن، تحلیلگر کارگزاری آتی FXTM اشاره کرد: “قرارداد آتی نفت برنت با ابراز اطمینان وزیر انرژی عربستان سعودی از ادامه توافق کاهش تولید نفت توسط گروه اوپک پلاس در نیمه دوم سال 2019، روند افزایشی به خود گرفته است.”

سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و برخی از کشور های غیر عضو، از جمله روسیه، که با نام “اوپک پلاس” شناخته می شوند از ابتدای امسال به بهانه افزایش قیمت ها، تولیدات خود را محدود کرده اند.

استیفن اینز، شریک مدیریتی در شرکت Vanguard Markets، عنوان کرد:

قدرت نمایی بازار های سهام نیز به افزایش قیمت قرارداد های آتی نفت کمک کرده است. با وجود بن بست بر سر راه جنگ تجاری امریکا و مکزیک و در صورتی که خبر غیر منتظره ای از نشست سران G-20 در آخر هفته مخابره نشود، نفت برنت و وست تگزاس می توانند در دامنه ریسک بیشتری معامله شوند. (که این موضوع سبب نوسان بیشتر و افزایش احتمالی قیمت ها خواهد شد)

بازار های سهام روز دوشنبه پس از توافق هفته ی گذشته ی امریکا و مکزیک بر سر مبارزه با مهاجران غیر قانونی که از امریکای مرکزی به ایالات متحده مهاجرات می کنند، صعودی بود و تهدید اعمال تعرفه بر روی کالاهای وارداتی مکزیکی از سوی امریکا را ملغی کرد.

با این حال معامله گران با توجه به ادامه جنگ تجاری میان چین و امریکا، نگرانی هایی از سلامت آینده اقتصاد جهانی دارند.

هن تن همچنین به کاهش تقاضای جهانی همزمان با تشدید تنش های تجاری و تاثیر قابل توجه آن بر ذهنیت جمعی بازار ها اشاره می کند. او اضافه کرد: “پایداری صعود اخیر نفت می تواند با اعلام چشم انداز چند نهاد صنعتی کلیدی که در همین هفته معلوم خواهد شد، مشخص شود که در صورت پیشبینی های ضعیف از تقاضای جهانی می تواند معامله گران را به فروش و کاهش قیمت ها سوق دهد.”

بر اساس داده های گمرکی روز دوشنبه، واردات نفت خام چین به 40 میلیون و 230 هزار بشکه در ماه می رسیده است که کاهشی 9 میلیون و 470 هزار بشکه ای را نسبت به سقف تاریخی 43 میلیون و 730 هزار بشکه ای ماه آوریل نشان می دهد. همچنین چین به عنوان بزرگترین واردکننده کامودیتی در جهانی، واردات خود از ایران را با در نظر گرفتن تحریم های امریکا کاهش داده است. قرار است داده های بیشتری در ادامه این هفته منتشر شود.

شرکت (BP (The British Petroleum Company روز سه شنبه بررسی آماری خود از بازار های انرژی جهانی را منتشر می کند. در حالی که چین برنامه دارد داده های ماهانه کامودیتی خود را روز جمعه انتشار دهد.

تحلیل تکنیکال نفت برنت

قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/20
نمودار نفت برنت | تایم فریم هفتگی

در تایم فریم هفتگی، نفت با وجود ریزش های اخیر، همچنان کانال صعودی خود را که از ژانویه 2016 با تشکیل کف 27.13 ایجاد شده بود، حفظ کرده است. در ریزش هفته گذشته نفت با برخورد به سطح 61.8 درصد فیبوناچی اصلاحی موج قبل، در 59.46 سنت حمایت شد. در تایم فریم هفتگی دو سناریو را مد نظر قرار می دهیم:

سناریوی خوش بینانه قیمت نفت

شاخص برنت در صورت تثبیت در سطح 63.26، می تواند با 5.18 درصد رشد به 66.52 سنت افزایش یابد. از دلایل بنیادی جنین فرضیه می توان به بن بست جنگ تجاری امریکا و مکزیک، نشست اوپک پلاس و تصمیم گیری در خصوص آینده توافق 1.2 میلیون بشکه ای کاهش تولید در پایان ماه ژوئن (که به احتمال قوی برای نیمه دوم 2019 تمدید خواهد شد) و همچنین کاهش تنش های منطقه خاورمیانه با حضور نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، و میانجی گری در خصوص روابط سیاسی تهران با واشنگتن اشاره کرد.

سناریوی بد بینانه قیمت نفت

شاخص برنت در صورت از دست دادن سطح حمایتی 63.26، پتانسیل کاهش تا کف حمایتی قبلی در محدوده 59.46 تا 59.95 را دارد. دلایل بنیادی چنین کاهشی می تواند سایه ابر سیاه جنگ تجاری چین و امریکا بر آینده اقتصاد جهانی باشد. داده های آمار گمرک چین نشان از کاهش واردات نفت می دهند و هفته گذشته انتشار داده های ناامید کننده از شاخص ایجاد شغل (Job Creation Index) امریکا جرقه ای بر انبار باروت کاهش قیمت نفت بود. ذخایر نفت امریکا همچنان در حال افزایش است و به نظر می رسد شروع فعالیت پالایشگاه ها پس از گذشت 10 روز از تابستان و آغاز مسافرت های جاده ای، تاثیر چندانی بر افزایش قیمت نفت نداشته است.

قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/20
نمودار نفت برنت در مقایسه با شاخص دلار امریکا | تایم فریم هفتگی

در ادامه باید به واکنش فدرال رزرو به کاهش شاخص ایجاد شغل توجه داشت. در صورتی که بانک مرکزی امریکا به اعمال سیاست های انبساطی بر روی دلار روی آورد، شاهد کاهش شاخص دلار در برابر کامودیتی ها خواهیم شد که این خود سبب رشد قیمت ها خواهد شد. (با توجه به اینکه کامودیتی ها از جمله نفت با دلار ارزش گذاری می شوند) اما در صورتی که این نهاد قصدی برای کاهش نرخ بهره اوراق خزانه (Treasury Bonds) نداشته باشد، باید همچنان شاهد کاهش قیمت نفت و دیگر کامودیتی ها باشیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.