قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/02

قیمت جهانی نفت امروز 1398/03/02
خلاصه اخبار

قیمت نفت روز پنجشنبه در میان افزایش ذخایر نفت امریکا و تقاضای ضعیف پالایشگاه ها، ریزش روز قبل را ادامه داد و در مسیر کاهشی قرار گرفت.

قیمت نفت برنت امروز با 0.92 درصد معادل 65 سنت کاهش، در سطح 70 دلار و 34 سنت معامله شد. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا نیز با 0.88 درصد معادل 54 سنت کاهش، در سطح قیمتی 60 دلار و 88 سنت قرار گرفت. قرارداد های آتی نفت خام روز گذشته نیز نزدیک به 2 درصد کاهش داشتند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد صرافی OANDA، اشاره کرد افزایش ذخایر و کاهش تقاضای کالاهای نیازمند پالایش، می تواند خبر از افزایش بیشتر فشار روی قیمت ها دهد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA)، ذخایر نفت خام به دلیل تقاضای پالایشگاهی ضعیف در بالاترین سطح خود از جولای سال 2017 قرار گرفت.

ذخایر تجاری نفت خام امریکا در هفته منتهی به 17 می، 4.7 میلیون بشکه افزایش یافت و به مجموع 476.8 میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان از تابستان 2017 می باشد.

فراتر از تقاضای ضعیف پالایشگاه ها که از نفت خام به عنوان ماده اولیه خود استفاده می کنند، فروش های برنامه ریزی شده ی ذخایر استراتژیک نفت امریکا (SPR) به بازار های تجاری نیز با افزایش ذخایر نفتی همراه شد.

تولید نفت امریکا با 100 هزار بشکه در روز افزایش، به 12.2 میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به رکورد 12.3 میلیون بشکه ای است که در ماه گذشته به آن دست یافت.

اوله هنسن، مدیر بخش استراتژی کامودیتی در Saxo Bank دانمارک، از نگرانی های کاهش تقاضای نفت خام به واسطه تاثیر منفی جنگ تجاری چین و امریکا بر رشد اقتصاد جهانی بعنوان یکی دیگر از عوامل فشار بر روی قیمت ها سخن گفت.

این عوامل ایجاد کننده بازار خرسی در مقابل تشدید تنش های سیاسی میان ایران و امریکا و توافق کاهش تولید سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) که به دلیل افزایش قیمت ها انجام شده بود، قرار گرفته اند.

بانک مورگان استنلی در نوشته ای با موضوع بازار نفت که این هفته منتشر شد عنوان کرد نیروی های بزرگ اما مخالف هم سبب شده اند نفت برنت در هفته های اخیر در بازه ی 70 تا 75 دلار معامله شود. در حالت تعادل عرضه و تقاضا ما همچنان در نیمه دوم سال 2019 کمبود عرضه خواهیم داشت، بنابراین پیش بینی ما از قیمت نفت در نیمه دوم 2019، 75 تا 80 دلار به ازای هر بشکه است.

بانک ایالات متحده (U.S. Bank) گفت داده های اقتصاد کلان به سرعت تاثیر خود را از دست می دهند که این عامل خود را در تقاضای ضعیف نفت نشان داده است. در همین حال ریسک نزولی عرضه در کشور های کلیدی در حال تحقق است.

بانک فرانسوی BNP Paribas اشاره کرد افزایش ذخایر نفت بدین معناست که اوپک احتمالا تصمیم به حفظ توافق کاهش تولید خود بگیرد. مدیریت عرضه اینجاست که باقی بماند.