قیمت جهانی نفت امروز 1398/02/30

قیمت جهانی نفت امروز 1398/02/30
خلاصه اخبار

قیمت نفت روز دوشنبه پس از اعلام اوپک پلاس مبنی بر احتمال تمدید توافق کاهش تولید و تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش سیگنال، قیمت نفت برنت با 1.38 درصد معادل 1 دلار افزایش نسبت به جلسه معاملاتی قبل، در قیمت 73 دلار و 21 سنت معامله می شود. این شاخص امروز قیمت 73 دلار و 40 سنت را نیز دیده بود که بالاترین قیمت از 26 آوریل است.

قیمت نفت وست تگزاس امریکا نیز با 1.30 درصد معادل 82 سنت افزایش، در سطح 63 دلار و 74 سنت جایگاه خود را تثبیت نمود. نفت وست تگزاس امروز تا 63  دلار و 81 سنت نیز پیش رفت که بالاترین میزان از یکم ماه می بوده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، روز یکشنبه اشاره کرد میان اوپک و متحدانش بر سر کاهش “آرام” ذخایر نفت، اتفاق نظر وجود دارد با اینحال این سازمان در برابر تقاضای یک “بازار شکننده” پاسخگو خواهد بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، نیز عنوان کرد تولید کنندگان توانایی جایگزین کردن هر شکافی را در سمت عرضه بازار نفت دارند و تعدیل کاهش تولید، تصمیم درستی نبود.

دونالد ترامپ روز یکشنبه در توییتی خطاب به ایران اشاره کرد که بروز درگیری، “پایان رسمی” ایران خواهد بود. همزمان عربستان سعودی نیز عنوان کرد آماده است با “تمام قدرت” پاسخ ایران را بدهد و این به ایران بستگی دارد تا از وقوع جنگ جلوگیری کند.

این دو مقام سیاسی به حمله هفته گذشته به دارایی های نفتی عربستان –شامل کشتی های نفت کش سعودی در بندر الفجیره و پایانه های پمپاژ نفت آرامکو- و همچنین حمله ی روز یکشنبه که در نزدیکی سفارت امریکا در عراق حادث شد، اشاره دارند که بنظر می رسد بخشی از جامعه جهانی، ایران را مقصر مستقیم یا غیر مستقیم این حوادث می داند.

گرگ مک کنا، استراتژیست شرکت McKenna macro، عنوان کرد: “خالد الفالح و امارات متحده عربی به گمانه زنی ها در خصوص افزایش تولید نفت خاتمه دادند و در این بین اقدام ترامپ مبنی بر مورد خطاب قرار دادن ایران یک طوفان کوتاه مدت بی نقص برای بازار نفت بود.”

سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش شامل روسیه، گروهی که با نام اوپک پلاس خوانده می شود، ابتدای ژانویه طی یک توافق برای جلوگیری از افزایش ذخایر نفت و کاهش قیمت ها، 1.2 میلیون بشکه در روز از تولیدات خود کاستند.

مک کنا با اشاره به ثبت قیمت های بالاتر در سال جاری، عنوان کرد با توجه به عوامل تکنیکالی نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، شانس زیادی برای دیدن یک رالی صعودی قبل از پایان یافتن این روند داریم.

بالاترین قیمت نفت برنت در سال 2019، 66 دلار و 60 سنت بوده که در 25 آوریل به ثبت رسیده است در حالی که نفت وست تگزاس، 66 دلار و 60 سنت را بعنوان بالاترین قیمت خود در سال جاری دیده است. شاخص نفت برنت با 35 و وست تگزاس با 40 درصد افزایش نسبت به قیمت های سال گذشته معامله می شوند. یکی دیگر از سیگنال های صعودی، کاهش فعالیت های حفاری امریکا برای دومین هفته متوالی همزمان با کاهش تعداد سکو های حفاری و رسیدن به پایین ترین تعداد از مارس 2018 بود. شرکت خدمات انرژی Baker Hughes –از شرکت های تابعه General Electric- روز جمعه اعلام کرد تعداد سکوهای حفاری (که یک نشانگر زودهنگام از میزان تولید آینده است) با کاهشی 3 عددی، به 802 عدد رسیده است.