قیمت جهانی مواد غذایی پس از کرونا چه تغییری کرد؟

قیمت جهانی مواد غذایی پس از کرونا چه تغییری کرد؟

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ پس از اینکه قیمت عمده‌فروشی مواد غذایی در طول شیوع ویروس کرونا کاهش یافت، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی فائو (FAO) رشد چشمگیری را در ماه نوامبر نشان داد. قیمت مواد غذایی در سراسر جهان، 5درصد گران‌تر از میزان متوسط آن در سال‌های 2014 تا 2016 بود. ارقام ماه نوامبر، بالاترین میزان آن را از دسامبر 2014 نشان می‌دهد.

به گفته فائو، کاهش موجودی روغن پالم سبب افزایش قیمت محصول شده بود که به دنبال آن شاخص قیمت روغن نباتی نیز 14.5درصد بیشتر شد و در نتیجه رشد کلی شاخص قیمت مواد غذایی را به بار آورد.

خشکی هوا و اختلالات تولید به دلیل کووید-19، همراه با تقاضای بالا از سوی جشنواره داوالی هند و چین منجر به اتمام موجودی کالا شد.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه اختلال ناشی از بحران ویروس کرونا سبب افزایش قیمت مواد غذایی شده، زیاد بوده، اما به دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده توسط کووید-19، اختلالات زنجیره تامین و تقاضای خارج از خانه از ابتدای سال 2020 شروع به کاهش کرد و در ماه مه به پایین‌ترین حد خود رسید.

به گفته سازمان ملل متحد، کاهش قیمت روغن‌های معدنی نیز سبب کاهش قیمت مواد غذایی شد، زیرا بسیاری از سوخت‌های جایگزین از ذخایر مواد غذایی تولید می‌شود. با ادامه بحران و بازگشایی تعدادی از کشورها، تقاضای جهانی و قیمت‌ها در تابستان دوباره افزایش یافت.

همانطور که نمونه موجودی روغن پالم نشان می‌دهد، اختلالات مرتبط با کووید-19، این قدرت را دارند که در شرایط فعلی بازار، قیمت‌ها را در روند صعودی قرار دهند.

در نمودار ارائه شده، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی ارائه شده توسط فائو را مشاهده می‌کنید؛

قیمت مواد غذایی