قیمت جهانی بازار نفت در 1 خرداد 98

قیمت جهانی بازار نفت در 1 خرداد 98
خلاصه اخبار

قیمت نفت روز چهارشنبه با انتشار داده های صنایع از افزایش ذخایر نفت امریکا و تعهد عربستان سعودی به نگهداری تعادل در بازار کاهش یافت.

به گزارش سیگنال، با اینحال تحلیلگران می گویند بازار نفت به واسطه ی توافق کاهش تولید به رهبری اوپک و تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه همچنان انقباضی باقی خواهد ماند.

قرارداد آتی نفت برنت با 0.79 درصد معادل 57 سنت کاهش، به 71 دلار و 61 سنت رسید. آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت تحویل جولای نیز با 1.05 درصد معادل 66 سنت کاهش، 62 دلار و 47 سنت معامله شد. قرارداد آتی این شاخص با تاریخ اعمال ژوئن روز سه شنبه و با قیمت 62 دلار و 99 سنت منقضی شد.

موسسه نفت امریکا (API) روز سه شنبه با انتشار آماری، خبر از افزایش 2.4 میلیون بشکه ای ذخایر نفت امریکا داد. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش 599 هزار بشکه ای ذخایر را داشتند. با این اوصاف مجموع ذخایر نفت امریکا به 480.2 میلیون بشکه رسید.

گزارش رسمی ذخایر نفت امریکا اواخر امروز توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر خواهد شد. خارج از ایالات متحده اما عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد به ایجاد یک بازار نفت متعادل و پایدار متعهد شده است.

عربستان سعودی رهبر توافق کاهش تولید سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) بوده است. توافقی که ژانویه امسال و با هدف کاهش مازاد عرضه نفت میان اعضای این سازمان و برخی از متحدانش از جمله روسیه امضا شده بود.

عربستان سعودی رهبر توافق کاهش تولید
مخازن ذخیره سازی متعلق به شرکت اکوپترول، شهر کاستیلا لا نیووا، کلمبیا
عکاس: لوئیزا گونزالس

شرکت خدمات مالی مریل لینچ وابسته به بانک امریکا عنوان کرد تولید اوپک و متحدانش در بازه ی زمانی نوامبر 2018 تا آوریل 2019، 2.3 میلیون بشکه کاهش داشته است. این موضوع سبب افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نفت برنت در سال جاری شده است.

بانک امریکا همچنین اشاره کرد کاهش رشد اقتصاد جهانی به دلیل جنگ تجاری، قدری از اثرات کاهش تولید کاسته است. به طوری که رشد تقاضای جهانی نفت در سه ماهه ی چهارم 2018 و سه ماهه اول 2019، 700 هزار بشکه بوده است. این عدد در پنج سال اخیر به صورت میانگین 1.5 میلیون بشکه بوده است.

علی رغم کاهش رشد اقتصادی، بانک مورگان اسنلی پیش بینی کرده است با توجه به شرایط بنیادی تقاضا و کاهش عرضه، نفت در نیمه ی دوم سال در بازه ی 75 تا 80 دلار معامله شود. در کنار مسائل بنیادی بازار، معامله گران به وضعیت تنش های بین ایران و امریکا چشم دوخته اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، روز دوشنبه ایران را در صورت حمله به منافع این کشور در خاورمیانه، تهدید به اعمال “نیروی بزرگ” کرد.

روز سه شنبه نیز پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا، گفت تهدید ها از جانب ایران همچنان بالاست. تنش ها همزمان با تحمیل دوباره تحریم ها علیه صادرات نفت ایران به منظور ضربه به اقتصاد ایران و اجبار به توقف برنامه هسته ای، افزایش یافته است.