قوانین حوزه‌ی رمزارز در آمریکا با شفافیت بیشتری اجرا خواهد شد

قوانین حوزه‌ی رمزارز در آمریکا با شفافیت بیشتری اجرا خواهد شد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

یک کارگروه مشترک

مجلس نمایندگان ایالات متحده قانونی را پیشنهاد داده است که در صورت تصویب نهایی توسط مجلس سنا و دریافت امضاء رئیس جمهور بایدن، منجر به افزایش شفافیت چهارچوب مقرراتی پیرامون دارایی‌های رمزارزی خواهد شد، مقررات فعلی که باعث طبقه‌بندی این دارایی‌ها براساس کلاس اوراق بهادار یا کالا می‌شوند.

برای رفع موانع موجود جهت تحقق قانون نوآوری که توسط پاتریک مک‌هنری(Patrick McHenry) نماینده‌ی خمهوری‌خواه کارولینای شمالی ارائه شد، کمیسیون مبادلات آتی کالا(CFTC) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) باید یک کارگروه مشترک در زمینه‌ی دارایی‌های دیجیتال ایجاد کنند.

این کارگروه باید متشکل از کارمندان هر دو کمیسیون یاد شده بوده و همچنین از شرکت‌های فعال حوزه‌ی فناوری مالی که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال نیز حضور دارند، دعوت به عمل آید. ان درحالیست که شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک‌تر فعال در حوزه‌ی فناوری‌های مالی که از مشاغل کوچک حمایت می‌کنند نیز باید نمایندگانی در این کارگروه حضور به عمل آورد.

کنگره‌ی آمریکا ایالات متحده قانون‌گذاری نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار SEC

به این کارگروه یک سال فرصت داده خواهد شد تا قوانین و مقررات فعلی کشور در زمینه‌ی دارایی‌ّای دیجیتال را تجزیه و تحلیل کند.

پاسخ به پرسش‌های موجود

کنگره‌ی آمریکا می‌خواهید که این کارگروه به چندین پرسش اساسی پاسخ دهد، از جمله اینکه قوانین چه تاثیری بر وضعیت بازار رمزارزها و قیمت دارایی‌های رمزارزی خواهد داشت، و اینکه چگونه این بازارها می‌توانند منصفانه‌تر، کارآمدتر و شفاف‌تر باشند. سوالات کلی‌تری نیز مطرح شده که این کارگروه باید در مدت زمان فعالیت خود به بررسی و تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازد، از جمله اینکه آیا قوانین فعلی ایالات متحده باعث شده این کشور در زمینه‌ی فناوری مالی کمی و بیش رقابت کند؟ و چه استاندارد‌های امنیتی برای متولیان حوزه‌ی رمزارز و سایر واسطه‌ها باید وجود داشته باشد؟

کنگره‌ی آمریکا ایالات متحده قانون‌گذاری نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار SEC

موارد دیگری نیز وجود دارد که در اولویت دوم قرار گرفته و کارگروه مشترک کمیسیون CFTC و SEC باید در مرحله‌ی بعدی به آن‌ها بپردازند؛ از جمله ارائه‌ی راهکارهایی در رابطه با چگونگی کاهش تقلب و دستکاری قیمت‌ها در بازار رمزارز، حمایت از سرمایه‌گذاران و همچنین چگونگی تطابق فعالیت شرکت‌های حوزه‌ی رمزارز با مجموع قوانین «رازداری بانکی». چهارچوب قانونی رازداری بانکی تمامی موسسات مالی را ملزم به مبارزه با پولشویی و جلوگیری از هرگونه تامین مالی تروریسم می‌کند.

پاتریک مک‌هنری در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود همچنین توضیح داد که «این اولین قدم برای گشودن ارتباطات بین قانون‌گذاران ما و فعالان بازار و حرکت به سمت شفاف‌سازی بیشتر است».

فضای فعلی امن نیست

طبق اعلام چندین شرکت فعال در حوزه‌ی رمزارز، شفافیت یکی از موارد ضروری به شمار می‌آید، حتی در صورتی که نسبت به چگونگی تعیین مقررات مرتبط با دارایی‌های رمزارزی نیز بین این دو کمیسیون اختلاف نظر ایجاد گردد، مبحث شفافیت همچنان باید دنبال شود.

پاییز سال گذشته آقای کریس لارسن(Chris Larsen) مدیر اجرایی آزمایشگاه‌های ریپل با رویکردی باعث نسبت به خروج این شرکت از حوزه‌ی قضائی ایالات متحده خبر داد. وی در ماه اکتبر 2020 اعلام کرد که:

فضای قانونی آمریکا همچنان ناامید کننده است، زیرا هیچگونه شفافیت یا رویکرد مثبتی در رابطه با صنعت دارایی‌های رمزارزی در ایالات متحده وجود ندارد. Chris Larsen

این درحالیست که شرکت‌های فعال حوزه‌ی رمزارز به منظور رعایت دقیق قوانین موجود به دنبال استفاده از قانون‌گذاران و ناظران سابق بوده‌اند. به عنوان مثال هفته‌ی گذشته شعبه‌ی آمریکایی بایننس اعلام کرد که برایان بروکز(Brian Brooks) یکی از مقامات ارشد دفتر کنترل ارز ایالات متحده را به عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد.

سوالات اساسی

در این میان چندین سوال اساسی نیز بی‌جواب باقی مانده است، به عنوان مثال اینکه چه زمانی دارایی‌های دیجیتال به عنوان اوراق بهادار(مانند قرارداد‌های سرمایه‌گذاری) و یا کالا(کالا‌های قابل مبادله) و یا چیز دیگر طبقه‌بندی خواهند شد.

قانون‌گذاری دارایی‌های رمزارزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده SEC
قانون‌گذاری در راه است

خانم هستر پیرس(Hester Peirce) کمیسیونر فعال در SEC چندی قبل ایجاد یک چهارچوب امن برای دارایی‌های دیجیتال را مطرح کرد، که طی آن به دارایی‌های رمزارزی طبقه‌بندی شده به عنوان اوراق بهادار یک دوره‌ی سه ساله فرصت داده خواهد شد تا به «تمرکززدایی» کافی برسند(البته معنای تمرکززدایی کافی همچنان به صورت دقیق و شفاف اعلام نشده است). در پایان این دوره‌ی سه ساله، در صورت لزوم می‌توان این دارایی‌های را مجدداً تحت طبقه‌بندی اوراق بهادار به ثبت رساند.

کارگروه رمزارزی ایجاد شده توسط کمیسیون CFTC و کمیسیون SEC باید در بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل ذکر شده را بررسی و در صورت امکان رفع کند، زیرا این دو نهاد نظارتی تا به امروز توانسته از طریق درگاه‌های قانونی حق مالکیت و پروژه‌های رمزارزی مختلف را تصاحب کند.

رویکرد نهادهای نظارتی!

به عنوان مثال کمیسیون CFTC براین باور است که می‌تواند بر روند تجارت ومبادله‌ی محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت کوین از جمله قرارداد‌های آتی و مشتقات نظارت داشته باشد، درحالیکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ادعا می‌کند در مورد اکثر توکن‌های مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم که توسط شرکت‌ها و موسسات مختلف در راستای جمع‌آوری سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرند، حق اظهار نظر داشته و اختیارات قانونی دارد. شایان ذکر است که از نظر کمیسیون SEC رمزارز ریپل(XRP) یک نوع اوراق بهادار است، موضوعی که باعث تشکیل پرونده علیه شرکت ریپل و ضرر مالی هنگفت به سرمایه‌گذاران این شبکه شد. هر کدام از آژانس‌های نظارتی ذکر شده تحت قوانین خاص خود عمل کرده و همین موضوع باعث شده که هماهنگی به یک امر حیاتی بدل شود.

برای رفع موانع موجود در مسیر چهارچوب قانونی نوآوری، نسخه‌ی پیش‌نویس و اولیه‌ی آن با موفقیت توسط کمیسته‌ی خدمات مالی مجلس آمریکا تصویب شد. این چهارچوب توسط استفن لینچ(Stephen Lynch نماینده‌ی دموکرات و رئیس کمیته‌ی فعالیت در حوزه‌ی فناوری‌های مالی) و همچنین وارن دیویدسون(Warren Davidson)، تد باد(Ted Budd) و گلن تامسون(Glenn Thompson) نمایندگان جمهوری‌خواه مورد حمایت قرار گرفته است.

نظر شما در رابطه با ایجاد یک کارگروه ایجاد شفافیت توسط نهادهای نظارتی ایالات متحده چیست؟ آیا در آینده‌ی نزدیک شاهد قانونمند شدن صنعت رمزارزها در آمریکا و تصویب هرچه بیشتر آن‌ها در میان مردم خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید. 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.