قانون پیش گشایش بورس تغییر کرد!

قانون پیش گشایش بورس تغییر کرد!
خلاصه اخبار

بر اساس اطلاعیه های شرکت های بورس و فرابورس، از روز سه شنبه 18 آذرماه، طی 5 دقیقه پایانی از زمان پیش گشایش (از ساعت 08:55 تا 09:00) امکان ویرایش و حذف درخواست های خرید و فروش ثبت شده، وجود نخواهد داشت.

اواخر روز چهارشنبه شرکت های بورس و فرابورس ایران اعلام کردند که قانون سفارش‌گیری در مرحله پیش گشایش از روز سه شنبه 18 آذر ماه یکبار دیگر تغییر خواهد کرد. این تغییرات در حالی اعمال خواهد شد که در آخرین تغییرات از 24 آبان ماه، پیش گشایش از 30 دقیقه به 15 دقیقه تقلیل پیدا کرده بود و به ساعت 08:45 تا 09:00 محدود شده بود.

بر اساس اطلاعیه های شرکت های بورس و فرابورس، از روز سه شنبه 18 آذرماه، طی 5 دقیقه پایانی از زمان پیش گشایش (از ساعت 08:55 تا 09:00) امکان ویرایش و حذف درخواست های خرید و فروش ثبت شده، وجود نخواهد داشت و سهامداران در این بازه تنها می توانند سفارش های جدید خود را ثبت کنند.

البته محمود گودرزی؛ معاون بازار  شرکت بورس؛ قبلا طی مصاحبه ای از اجرای این تغییرات در آینده نزدیک خبر داده بود اما در آن تاریخ یعنی 24 آبان ماه تنها کاهش مدت زمان پیش گشایش اعمال شد و اضافه کردن این تغییرات تاکنون ناتمام مانده بود.

همانطور که به خاطر دارید طی چند ماه گذشته چندین بار شاهد تغییر قوانین معاملات بوده ایم که اکثرا با هدف کاهش نوسانات غیر عادی و محدود کردن امکان دست کاری در تابلوی معاملات انجام شده است. در این بین برخی تغییرات مشابه ممنوعیت نوسان گیری روزانه بعد از مدتی مجددا به وضعیت سابق خود برگشتند اما برخی دیگر  مثل حد نصاب 500 هزار تومانی برای حداقل ارزش سفارش های فروش، محدودیت در وارد کردن سفارش های پر تکرار و نمونه هایی دیگر همچنان در حال اجرا هستند.

باید دید واکنش معامله گران و فعالان بازار سرمایه به این تغییرات چطور خواهد بود؟ و آیا این تغییرات پایدار هستند یا پس از مدتی شاهد برگشت روند قبلی خواهیم بود؟ در روزهای آینده با بررسی نظرات و واکنش های فعالان بازار در این زمینه همراه شما خواهیم بود.


شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.