فناوری بلاک‌چین باعث تحول در کدام یک از صنایع جهان خواهد شد؟

فناوری بلاک‌چین باعث تحول در کدام یک از صنایع جهان خواهد شد؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،   اگر جمله‌ی «اینده همان غیرمتمرکزسازی است» به واقعیت تبدیل شود، هیچ شکی وجود نخواهد داشت که فناوری بلاک‌چین هم به قبل این «اینده» بدل خواهد شد. از این گذشته، مفهوم و ایده‌ی غیرمتمرکزسازی براساس معرفی و ابداع بلاک‌چین به وجود امده است.     ساتوشی ناکاموتو(Satoshi […]

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

 

اگر جمله‌ی «اینده همان غیرمتمرکزسازی است» به واقعیت تبدیل شود، هیچ شکی وجود نخواهد داشت که فناوری بلاک‌چین هم به قبل این «اینده» بدل خواهد شد. از این گذشته، مفهوم و ایده‌ی غیرمتمرکزسازی براساس معرفی و ابداع بلاک‌چین به وجود امده است.

 

 

ساتوشی ناکاموتو(Satoshi Nakamoto) توسعه‌دهنده‌ی مرموز و ناشناخته‌ی بیت‌کوین(BTC) در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۰۸ یک نقشه‌ی راه یا White Paper منتشر کرد. این درحالی بود که تنها عده‌ی کمی از مردم در رابطه با اینده و مسیری که جامعه در حال حرکت به سمت ان است، دیدگاه کلی داشتند.

پس از گذشت یک دهه، امروزه فناوری بلاک‌چین حداقل در صنعت جهان به یک ایده‌ی گسترده و فراگیر تبدیل شده است. شرکت‌های پیشرفته و مرتبط با فناوری سراسر جهان در تلاش هستند تا در راستای حذف قدرت مرکزی و تاثیر گذاشتن بر صنایع مختلف، و البته به نفع خودشان، ایده‌های متفاوتی را عملی کنند.

هنوز کاملا مشخص نیست که کدام صنایع جهان و سازمان‌ها تحت تاثیر حضور گسترده‌ی فناوری بلاک‌چین قرار خواهند گرفت، اما چندین احتمال وجود دارد که ما به بررسی ان‌ها خواهیم پرداخت:

 

صنعت بانکداری

بیایید ابتدا با مملوس‌ترین و واضح‌ترین گزینه‌ی پیش‌رو شروع کنیم: بانکداری.

احتمالا زمان که صحبت از اجرایی شدن فناوری بلاک‌چین در صنایع مختلف باشد، بانکداری(و خدمات مالی) یکی از اولویت‌های موجود خواهد بود. به طور سنتی مواردی از جمله «کارمزد»، «وقت‌گیر بودن»، «کاغذ بازی»، «کلاهبرداری» و تعداد زیادی اصطلاحات مشابه دیگر وجود دارد که به جزیی از صنعت بانکداری جهان تبدیل شده‌اند. این درحالیست که فناوری بلاک‌چین وعده‌ی حذف چنین مواردی را ارایه می‌کند.

کارمزد انتقال پول، هزینه‌‌ی دریافتی برای تراکنش‌های برون مرزی، نرخ ارز و زمان لازم برای جابجایی پول به حساب شخص دیگر از جمله موانعی هستند که مصرف‌کنندگان نسبت به وجود ان‌ها علاقه‌ای ندارند.

با وجود رمزارزهایی همچون بیت‌کوین(BTC) و یا هر نوع «دفترکل غیرمتمرکز دیگری برای انجام پرداخت‌ها»، هرکسی می‌تواند میلیون‌ها دلار پول را با کم‌ترین هزینه و زمان ممکن انتقال دهد.

به عنوان مثال شاخصی با نام اشتون کوچر(Ashton Kutcher) طی برنامه‌ای با استفاده از رمزارز ریپل(Ripple) حدود ۴ میلیون دلار پول را به صورت انی و لحظه‌ای جابجا کرد.

سایر بخش‌های صنعت بانکداری از جمله ترخیص و تسویه حساب، وام و اعتبارات، تجارت مالی و موارد مشابه نیز می‌توانند از حضور فناوری بلاک‌چین بهره‌مند شوند.

 

صنعت املاک و مستغلات

امکلاک و مستغلات احتمالا یک از برجسته‌ترین کلاس‌های دارایی هستند که فناوری بلاک‌چین می‌تواند بر روی ان بسیار تاثیرگذار باشد.

موانع سنتی موجود در صنعت املاک از جمله دسترسی تنها برای افرادی که درامد بالا دارند، عدم شفافیت، کمبود نقدینگی، وام مسکن و کارمزد بانکی، سرعت پایین معاملات، کلاهبرداری و مواردی از این قبیل را می‌توان با استفاده از فناوری بلاک‌چین برطرف نمود.

بلاک‌چین یک سری از سوابق تغییر ناپذیر، مهر و موم شده به وسیله‌ی گذر زمان و غیرمتمرکز است. این بدان معناست که فردی ملک مورد نظر خود را به فهرست اضافه کند، همه‌ی افراد حاضر می‌توانند اطلاعات و جزییات مربوط به مالکیت این ملک را بدون هرگونه کلاهبرداری، در اختیار داشته باشند.

واسطه‌هایی همچون بانک‌ها، وکلا و دلالان معاملات ملکی را هم می‌توان با استفاده از قرارداد‌های هوشمند(smart contracts) از میان برداشت. به طور خلاصه حدود ۳ تا۵ درصد هزینه‌های جاری کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، مواردی همچون سرعت و تراکنش‌های بدون محدودیت که به بانکداری مربوط هستند، با اجرایی شدن فناوری بلاک‌چین تحقق خواهند یافت.

یکی دیگر از مزایایی که فناوری بلاک‌چین بر طرفین معاملات به همراه خواهد داشت، فرایند توکنیزه کردن است. یک خریدار با درامد کم‌تر نیز می‌تواند حق مالکیت بخشی از ملک را در اختیار بگیرد، این بدان معناست که فروشنده می‌تواند بدون انتظار برای یافتن یک شخص مناسب جهت فروش تمام قسمت‌های ملک خود، با فروش به چندین شخص مختلف، بلافاصله پول نقد دریافت کند.

به طور کلی می‌توان گفت که فناوری بلاک‌چین در صنعت املاک و مستغلات می‌تواند مزایای بی‌شماری را ارایه کند.

 

زنجیره‌ی تامین

 زنجیره‌ی تامین یک صنعت بسیار پیچیده است. در یک زنجیره‌ی تامین جهانی می‌تواند صد‌ها مرحله از جمله کالاها، قطار‌ها، موجودی و مواردی از این قبیل حضور داشته باشند. یک دفترکل توزیع شده‌ی دیجیتال می‌تواند در این میان ارزش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

استفاده از  بلاک‌چین برای افزایش شفافیت، توافقات، ردیابی و فرایند پرداخت در تمامی بخش‌های زنجیره‌ی تامین عملی خواهد بود. به عنوان مثال، هر فردی در سراسر زنجیره‌ی تامین می‌تواند به جزییات بلاک قبلی و سایر اطلاعات مرتبط دسترسی کامل داشته باشد.

نام‌های بزرگی همچون فروشگاه زنجیره‌ای Walmart، هم اکنون در حال بررسی و پذیرش فناوری بلاک‌چین در زنجیره‌ی تامین خود هستند و تلاش می‌کنند تا از مزایای بی‌شمار ان بهره‌مند شوند. یکی دیگر از نمونه‌های عالی اجرایی شدن فناوری بلاک‌چین در زنجیره‌ی تامین، پلت‌فرم Tokens.net می‌باشد.

 

مالکیت معنوی

سرقت ایده‌ی اصلی و یا ساخته‌‌های یک فرد دیگر، به نوعی کلاهبرداری رایج در جهان تبدیل شده است. مردم همیشه سعی دارند تا از مالکیت معنوی(IP) برای مصارف شخصی و تجاری استفاده کنند، سازندگان هم هیچ مشکلی برای انجام اقدامات قانونی علیه ان‌ها ندارند. دلیل این امر چیست؟ ان‌ها نیاز دارند تا با استفاده از مواردی همچون ثبت اختراع، علایم تجاری و یا حقوق چاپ و نشر(Copyright) مالکیت یک اثر موجود در دسترس عمومی را اثبات کنند، روندی که بسیار وقت‌گیر و پر هزینه است.

فناوری دفاترکل دیجیتال می‌تواند به ذخیره‌ی مالکیت معنوی کمک کند. با توجه به تغییر ناپذیر و ایمن بودن سیستم‌های بلاک‌چینی، هرکسی می‌تواند یافته‌ها و یا ساخته‌ی خود را در دفاترکل دیجیتال ذخیره و ثبت کند. زمانی که حق مالکیت یک اثر مورد پرسش قرار گیرد، این مورد می‌تواند به عنوان یک مدرک مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی می‌توان گفت که فناوری بلاک‌چین می‌تواند از کلاهبرداری و سرقت مالکیت معنوی یک اثر، دست «خلافکاران دیجیتال» را کوتاه کند.

 

صنعت سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

بلاک‌چین می‌تواند جان مردم را نجات دهد. شاید این جمله به نظر اغراق‌امیز باشد، اما پتانسیل چنین چیزی وجود دارد.

نکته‌ی اول اینکه استفاده از فناوری بلاک‌چین در زنجیره‌ی تامین دارو می‌تواند فروشندگان کلاهبردار صنعت دارو را از بین ببرد. هر شرکت دارویی و فروشگاه وسایل پزشکی معتبری می‌تواند برای یک بلاک‌چین مشترک ثبت نام کرده و به بانک‌های اطلاعاتی ان‌ها متصل شوند. با توجه به شفافیت و تغییرناپذیری بلاک‌چین، اگر اعداد و اطلاعات موجود در این پایگاه‌ها مطابقت نداشته باشند، به راحتی می‌توان کلاهبرداری‌ را شناسایی کرد.

یکی دیگر از مکان‌هایی که بلاک‌چین می‌توان جان افراد را نجات دهد، بیمارستان‌ها هستند. اگر یک بلاک‌چین جهانی ساخته شود که در ان داده‌های مربوط به هر مرحله‌ی پزشکی تمام بیماران در ان جمع‌اوری و ذخیره شده و توسط پزشکان مجاز قابل دسترسی باشد، این پزشک‌ می‌تواند در مواقع اضطراری جان بسیاری از بیماران خود را نجات دهد.

علاوه بر این، می‌توان براساس سوابق بیمار یک داروی ایده‌ال برای وی تجویز کرد. این درحالیست که شرکت‌های بیمه‌ی پزشکی هم می‌توانند مدعیان کلاهبرداری را از بین ببرند.

 

اموزش

اموزش انلاین و یا اموزش از راه دور امروزه به یک واقعیت تبدیل شده‌اند، و بلاک‌چین می‌تواند این واقعیت را به مراحل بعدی ان سوق دهد.

با استفاده از فناوری بلاک‌چین می‌تواند تمامی سوابق یک دانشجو از دوره‌ی ابتدایی تا دوره‌ی دکترا در کنار دستاوردها و مهارت‌های فردی وی در اختیار موسسات و دانشجویان مربوطه قرار بگیرد. این سوابق تغییر ناپذیر، شفاف و تایید شده هستند، که باعث می‌شود موسسات و سازمان‌ها دانشجویان مرتبط را پیدا کرده و سوابق موارد جعلی را حذف کنند.

علاوه بر این، بلاک‌چین می‌تواند در حوزه‌ی همکاری بین موسسات و دانشجویان کمک‌های شایانی ارایه دهد.

به طور خلاصه هر زمان و مکانی که لازم باشد سوابق یک دانشجو مورد تایید قرار بگیرد، فناوری بلاک‌چین می‌تواند مفید اشد. علاوه بر این، یادگیری متقابل از هر نقطه‌ای از جهان هم یک نکته‌ی مثبت دیگر بشمار می‌اید.

 

امنیت سایبری

اخرین صنعت مورد بحث(در فهرست ما) امنیت سایبری می‌باشد.

بلاک‌چین در این زمینه می‌تواند راه‌حل‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز را ارایه کند، به این معنی که داده‌ها بر روی یک سرور مرکزی خاص ذخیره نخواهند شد. گرچه بلاک‌های اینگونه دفاترکل به صورت عمومی در دسترس قرار دارند، اما رمزنگاری پیشرفته می‌تواند داده‌های حساس را در مقابل دستکاری و سوءاستفاده‌ی هکرها در امان نگه دارد.

این مفهوم برای موارد دیگری همچون امنیت اینترنت اشیاء(IoT)، پیام‌های خصوصی و موارد دیگر نیز عملی بوده و در کل با تهدید‌های سایبری مقابله می‌کند.

 

نکات پایانی

بلاک‌چین می‌تواند هر صنعتی که شامل تراکنش مالی، انتقال داده‌ها، و امنیت باشد را دچار تغییر و تحول کند. با وجود ویژگی‌های مختلفی از جمله تغییر ناپذیری، رمزنگاری و غیرمتمرکزسازی، فناوری بلاک‌چین احتمالا می‌تواند تمام صنعت فوق‌الذکر را تحت تاثیر قرار داده و تغییرات چشم‌گیری در ان‌ها ایجاد کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.