فستیوال اطلاع‌رسانی ۱۷ مرداد به پایان رسید/ چنته خالی مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران

فستیوال اطلاع‌رسانی ۱۷ مرداد به پایان رسید/ چنته خالی مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران
خلاصه اخبار

در حالی که انتظار می‌رود هفته خبرنگار بهانه‌ای برای گرامیداشت زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه و رسیدگی به بخشی از چالش‌ها و مشکلات فعالان این حوزه باشد اما امسال نیز همچون همیشه به فستیوالی برای اطلاع‌رسانی مسئولان تبدیل شد تا باز هم امیدها برای رفع چالش‌های پیش‌روی این قشر رنگ ببازد و این چرخه معیوب همچنان در مدار تکرار قرار گیرد.

به گزارش سیگنال به نقل از ایسنا

همدرد و مدافع مردم هستند و در برابر ناملایمت‌ها و سختی‌های حرفه‌شان، همچون کوه مقاومند اما با وجود همه مشقت‌ها و استرس‌های جان‌فرسای کاری حمایت نمی‌شوند گرچه واژه‌های دهن‌پُرکن و دل‌فریب در وصف خبرنگاران زیاد است اما به پای عمل که می رسد کمیت‌شان لنگ می‌زند.

با وجود همه بی‌مهری‌ها، می نویسند تا تابلویی از ناکارآمدی، مشکلات، دردها و فریادهای فروخفته تن‌های رنجوری را به تصویر بکشند که صدایشان حتی به پشت درب ادارات هم نرسیده چه برسد به گوش آقا یا خانم مدیرکل.

امروز می‌خواهم از دستانی هنرمند که اندیشه‌های جامعه را صیقل می‌دهد برایتان بگوییم، کسانی که مناسبت‌های مختلف را گرامی می‌دارند تا در نقطه 17 مرداد باز هم بنشینند و در دل دیدوبازدیدها و گپ‌وگفت‌های خبری باز هم از مشکلات مردم بنگارند بی‌آنکه لحظه‌ای یاد کنند که خود و بسیاری از هم‌کیشانشان حتی کمتر از یک کارگر روزمزد حقوق می‌گیرند بی‌آنکه بگویند که بیمه خبرنگاری با حرفه آنان سنخیت ندارد، آخر به کدام حساب و کتاب هنوز پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی حتی به تعداد انگشتان دست هم در گلستان بازنشسته خبرنگاری نداریم؟

اینها دردهایی است که باعث شده بسیاری از کهنه‌کاران و خاک‌خوردگان عرصه قلم و روزنامه‌نگاری به فضای فرهنگی و یا اقتصادی دیگر کوچ کنند و به نظر می رسد در پسِ این نادیده انگاری‌ها، مرگ خاموش اندیشه‌ها رقم خورده، سالهاست صحبت از مدیریت بحران رسانه می‌شود ولی اندیشه هیچ مدیری بر زخم‌های کهنه و چند ده ساله خبرنگاران مرهم نبوده است.

امسال باز هم هفته خبرنگار فرا رسید و به رسم هر ساله واژه‌ها تکرار می شود حرف‌ها چون ریلی در قطار تملق‌گویی مدیران با محور خبرنگار و رسانه می‌چرخد و هر ساله این صحبت‌ها به نقطه آغازین 17 مرداد می‌رسد گویا قرار نیست اتفاق تازه‌ای برای اصحاب رسانه رقم بخورد این تراژدی تلخ و اسفناک در حالی رقم می خورد که غرب به منظور تسخیر اندیشه مردم فهیم ایران برای رسانه‌های مواجب‌بگیر خود میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا به قله استعمار نو برسند و قدرت تصمیم‌گیری یک جامعه را در دست بگیرند در این زمان خبرنگاران کشورمان به عنوان افسران جنگ نرم با توکل به خداوندی که به قلم قسم یاد می‌کند باید با دستانی خالی سنگرهای خانواده را تحکیم کنند به فرهنگ ایثار و شهادت بپردازند مشکلات اقتصادی بازار و سیاست‌های ناپخته برخی مسئولان را رصد کرده و بنگارند و باید خیلی خوش‌شانس باشند که در این گیرودار ریزبینی خبرنگاری، پایشان به محاکم قضایی کشیده نشود حال می خواهیم امروز با چنین شرایطی از تکریم خبرنگاران سخن بگوییم؛ وعده‌ای که بیشتر به طنزمایه‌های ستون‌های روزنامه شباهت دارد خبرنگارانی که اسیر قلم هستند حتی در 17 مرداد هم نمی‌توانند دست از کار بکشند چراکه قلب اطلاع‌رسانی جامعه از کار خواهد ایستاد.

مهم‌ترین چالش‌های خبرنگاران گلستانی

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان و مدیر خبرگزاری برنا استان گلستان با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خبرنگاران به خبرنگار ایسنا، گفت: بیمه، حقوق ناکافی، معیشت و عدم پایداری شغلی مهم ترین چالش خبرنگاران است، از طرفی با گسترش فضای مجازی، گرایش مردم به روزنامه‌ها و نشریات چاپی کاهش یافته و این مسئله خود به یک معضل تبدیل شده است.

علی اصغر سلیمانی با بیان اینکه مشکل بیمه خبرنگاران باید از طریق ملی حل شود، بیان کرد: به نظر می رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید در این راستا گام بردارد تا خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و تحلیلی بیمه شوند.

وی حقوق ناکافی را از جمله دیگر معضلات خبرنگاران گلستانی برشمرد و گفت: متاسفانه حقوق ناکافی موجب شده تا یک خبرنگار مجبور شود با فعالیت در رسانه های مختلف زندگی خود را تامین کند.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه متاسفانه درآمد ناکافی موجب شده تا برخی از خبرنگاران به روابط عمومی دستگاه ها مبدل شوند، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از روابط عمومی ها سواد رسانه ای ندارند لذا خبرنگاران برای تامین هزینه امرار و معاش با آنها همکاری می کنند.

سلیمانی فقدان خبرنگاران تخصصی در حوزه های های مختلف از جمله اقتصادی را از دیگر مشکلات حوزه رسانه در گلستان دانست و گفت: خبرنگار باید منتقد و مطالبه‌گر باشد و خبرنگاری که این شاخصه را نداشته باشد روابط عمومی است نه خبرنگار.

مدیر خبرگزاری برنا گلستان با بیان اینکه خانه مطبوعات باید معضل حقوق ناکافی خبرنگاران را حل کند، تاکید کرد: این صنف باید حقوق ثابتی را برای خبرنگاران در نظر بگیرد، خانه مطبوعات باید طوری کاری کند که دستگاه‌ها و شرکت های مختلف برای به کارگیری روابط عمومی، از ظرفیت خانه مطبوعات استفاده کرده و از طریق این صنف نیروی باتجربه و ماهر را به کارگیری کند.

سلیمانی متذکر شد: دو دوره در خانه مطبوعات فعالیت می کنم که معمولاً هر دوره چینش افراد به جز یک الی دو نفر تغییر نمی کند، افرادی که در دوره قبلی در راس کار قرار گرفتند اتفاق خاصی را رقم نزدند این افراد در این دوره نیز باز هم در راس کار قرار گرفتند و متاسفانه اقدام خاصی انجام ندادند که جای سوال دارد وقتی عملکرد خاصی ندارند چرا چنین مسئولیتی را قبول می کنند؟

وی با بیان اینکه بنده تا حد توان در راستای حل مشکلات خبرنگاران گام برداشتم، متذکر شد: انتظار می رود افرادی که از سوی خبرگزاری ها به خانه مطبوعات ورود پیدا می کنند بخشی از مشکلات خبرنگاران این رسانه ها را حل کنند اما متاسفانه خانه مطبوعات به ویژه مدیر و رئیس این خانه دغدغه‌مند خبرنگاران نیستند البته آقای علمدار، رئیس خانه مطبوعات اقداماتی در راستای حل مشکل خبرنگاران داشته اما یک دست صدا ندارد.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان با طرح این پرسش که چطور افرادی که خود از لحاظ حقوق و بیمه مشکل ندارند، می‌توانند مدافع حقوق خبرنگاران باشند، پاسخ داد: متاسفانه برخی از اعضای خانه مطبوعات گلستان مشغله‌های زیادی دارند و این پرمشغلگی موجب شده توان رسیدگی به مشکلات خبرنگاران را نداشته باشند.

سلیمانی فقدان اتحاد و یکپارچگی را ضعف اصلی خانه مطبوعات گلستان برشمرد و گفت: متاسفانه خلا آموزش و سواد رسانه‌ای در بسیاری از خبرنگاران استان حس می شود حتی برخی از این افراد توان پیاده‌سازی و تهیه یک خبر را ندارند که مسئله نشان می دهد که مسئولان ذی ربط باید بحث آموزش خبرنگاران را جدی بگیرند.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه متاسفانه خبرنگاران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیدند، بیان کرد: خانه مطبوعات باید هر یک الی دو هفته نشستی با مدیران ترتیب دهد تا از این طریق بتواند در راستای انعقاد تفاهم نامه و تامین رفاه و حل مشکلات خبرنگاران اقدام کند.

خانه مطبوعات گلستان برای رفع مشکلات خبرنگاران چه اقدامی داشت؟

اما هادی علمدار، رئیس خانه مطبوعات استان گلستان معتقد است؛ در مجموع دغدغه اصلی خانه مطبوعات حل مشکلات خبرنگاران استان است و در این راستا اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده است.

فستیوال اطلاع‌رسانی 17 مرداد به پایان رسید/ چنته خالی مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران

وی افزود: به طور قطع کسی که خود را به خواب زده را نمی‌توان بیدار کرد، متاسفانه برخی از افراد عادت دارند تنها به عملکرد خانه مطبوعات نقد کنند اما سوال این است این افراد طی این سال‌ها که عضو خانه مطبوعات بوده اند چه طرح، ایده و یا پیشنهاد اثرگذاری مطرح کرده و یا چه اقدام مهمی برای خبرنگاران انجام دادند؟

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان با بیان اینکه در دوره سابق خانه مطبوعات برای مسکن خبرنگاران اقداماتی انجام داده و تاکنون 80 نفر از اهالی رسانه با همکاری بنیاد مسکن برای مسکن روستایی ثبت نام کردند، گفت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت، برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی خبرنگاری، حمایت بیمه ای، حمایت معیشتی، بسته سلامت در زمان کرونا، تامین بخشی از هزینه دارو درمان خبرنگاران از دیگر اقدامات ما در جهت حمایت از اهالی رسانه بوده است.

علمدار با بیان اینکه ما برای خدمت رسانی از اهالی رسانه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم، تاکیدکرد: کمتر خبرنگاری در استان وجود دارد که برای حل مشکلات خود با ما تماس گرفته باشد و پاسخگوی وی نباشیم اما متاسفانه برخی از همکاران نه تنها برای حل مشکلات خبرنگاران پیگیری خاصی ندارند بلکه صرفاً به دنبال کسب عنوان هستند این در حالی است که هرکدام از اعضای خانه مطبوعات موظف هستند در راستای پیگیری مطالبات جامعه رسانه ای گلستان گام بردارند، این افراد موقع بهره برداری در صف اول قرار می گیرند اما در زمان پاسخگویی و پیگیری می گویند که ما در جریان موضوعات نیستیم.

حل برخی از مشکلات خبرنگاران از توان استان خارج است/ نمی‌توان شعار توخالی داد

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان تصریح کرد: حل برخی از مشکلات نیز از توان استان خارج است لذا نمی توان شعار توخالی داد اما ما راهکارهای استانی برای رفع برخی مشکلات را با همکاری ارشاد استان گلستان پیدا کرده ایم و وعده هایی گرفتیم که برخی مشکلات با برش استانی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه سنگ‌اندازی برخی از افراد به ضرر اصحاب رسانه استان گلستان تمام می‌شود، بیان کرد: واقعیت آن است که ما عقب‌ماندگی و کم‌کاری چندساله را به یک باره نمی توانیم جبران کنیم لذا طبیعی است که با وجود اقدامات انجام‌شده برخی از مشکلات همچنان پابرجا باشد.

علمدار از برگزاری مراسم گرامیداشت هفته خبرنگار با همکاری ارشاد گلستان به سخنرانی وزیر ارشاد در شرق استان خبرداد و گفت: در راستای ارتقای سطح سواد اصحاب رسانه چندین دوره آموزشی تخصصی با همکاری مرکز مطالعات وزارت ارشاد و حضور اساتید برجسته در شهرستان ها برگزار شد که بالاترین سطح آموزشی ممکن در کشور است.

بازخوانی مشکلات خبرنگاران دردی را دوا نمی‌کند/ گلستان را پایلوت حل مشکلات خبرنگاران کنید

زهره رجبی، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما و یکی از خبرنگاران باسابقه استان گلستان با اشاره به مشکلات بی‌شمار پیش روی خبرنگاران از مسئولان خواست؛ استان گلستان را پایلوت پایان بخشیدن به مشکلات خبرنگاران کنند.

فستیوال اطلاع‌رسانی 17 مرداد به پایان رسید/ چنته خالی مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران

وی با بیان اینکه خبرنگاران با کوله باری از مشکلات تکراری به ایستگاه 17 مرداد رسیدند، افزود: بازخوانی مشکلات این قشر زحمتکش قطعا دردی را دوا نمی‌کند، به نظرم مهمترین دلیل حل نشدن دغدغه‌های خبرنگاران را باید در ورود بی‌ضابطه و بدون چارچوب افراد مختلف به این حرفه پرمشقت دانست؛ افرادی که بدون فراگیری آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی در رسانه‌ها جذب می‌شوند و در فقدان فعالیت حرفه‌ای سرنوشت شان گاهی تلخ تر از کارگران فصلی می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما اعتقاد دارد هنوز تعریف منسجمی از جایگاه خبرنگار وجود ندارد و می گوید؛ از طرفی پالایش خبرنگاران همچنان در حد یک وعده برزمین مانده و سالهاست که خاک می‌خورد و متاسفانه برخی بدون سابقه رسانه ای به راحتی مجوز فعالیت می‌گیرند و فقط تعداد خبرنگاران در لیست را زیاد می‌کنند.

رجبی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزش خبرنگاری خوب اما شرط کافی نیست، تاکید کرد: وقتی جایگاه خبرنگاران مبتدی و حرفه ای در یک حد خلاصه می‌شود معلوم است که برگزاری این دوره ها با توفیق چندانی همراه نخواهد بود.

وی گفت: شاید چشم امید خبرنگاران به عملکرد تشکل‌های صنفی بود اما همکاران رسانه‌ای ما حتی با شکل دادن قالب های جدید این تشکل‌ها اقدام درخوری برای پیگیری و پایان دادن وضع نابسامان مشکلات خبرنگاران انجام ندادند و گویا عزمی برای حل آن وجود ندارد.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما متذکر شد: وجود خبرنگارنماها در نشست‌های خبری که نه قلم می‌زنند، نه تحلیل می‌کنند و نه در پیشرفت استان سهمی دارند از دیگر دلایل لاینحل ماندن مشکلات در عرصه خبرنگاری است.

رجبی با گلایه از فقدان سند توسعه استانی در حوزه رسانه، بیان کرد: گلستان در برهه‌ای با تدوین اسناد توسعه‌ای پایلوت برخی طرحهای متعدد شد اما در حوزه رسانه تابه حال هیچ سند توسعه استانی ترسیم نشده تا در حل ابتدایی ترین مشکلات خبرنگاران چشم به خارج از استان ندوزیم.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های خبرنگاران سال‌هاست با قلم فرسایی متفاوت جریان سازی شده است، ظرفیت رسانه‌ای بر حل این مشکلات تجمیع شدند اما هنوز مسئولان متولی برای از میان برداشتن سنگ‌های کوچک و بزرگ پیش روی حوزه رسانه به ادبیات مشترک و راه حل مشترک نرسیدند.

برخی صرفاً به قصد سوداگری وارد حوزه مطبوعات شدند

اما رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اعتقاد دارد؛ تا جایی که بنده بررسی کردم خبرنگاران گلستانی برای ارتقای دانش خود کمتر هزینه می کنند و علت این مسئله هم می تواند از نظر مادی باشد و یا هزینه در وقت برای مطالعه.

ایرج رمضانی در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های گذشته و فعلی در حد وسع و توان خود آموزش های رایگان که هزینه های زیادی را بر ارشاد تحمیل می کند به صورت مستمر در دستور کار خود قراره داده و در آینده نیز نسبت به برگزاری آن اقدام خواهیم کرد.

فستیوال اطلاع‌رسانی 17 مرداد به پایان رسید/ چنته خالی مسئولان برای حل مشکلات خبرنگاران

رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تاکید کرد: اگر قرار بود از روی آموزش هایی که به صورت تخصصی و حرفه ای در استان گلستان برگزار شده جایگاه استان گلستان را در حوزه رسانه بررسی و ارزیابی کنیم قاعدتاً باید در جایگاه بالایی قرار می‌گرفتیم اما متاسفانه اینگونه نیست و بخش عمده ای از مشکلات به خود خبرنگاران برمی گردد که برای حرفه‌ای شدن خود تلاش نمی کنند.

وی بیان کرد: به جرات می توان گفت برخی افراد در استان گلستان می‌توانند در بیشتر حوزه های تخصصی اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، محیط زیست، بهداشت و درمان و غیره قلم بزنند اما متاسفانه رویکرد رسانه های امروزی ما به ویژه هفته نامه ها، رقابت در موازنه منفی است لذا افراد مؤثر و صاحب نظر در استان گلستان، میدان را به افرادی واگذار کردند که نه تنها از نظر من خبرنگار نیستند بلکه صرفاً به قصدسوداگری به حوزه مطبوعات وارد شدند به همین علت به جز نقش روابط عمومی دستگاه های خصوصی و دولتی، هیچ خروجی برای شهروندان شهر و مردم استان خود و به ویژه در توسعه استان ندارند.

رمضانی از راه اندازی سامانه صدور کارت خبرنگاری و بانک اطلاعات فعالان فضای به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و ابراز داشت: برای تشخیص خبرنگاران واقعی و هویت بخشی به روزنامه نگاران استان گلستان از اردیبهشت ماه سال جاری سامانه‌ای ایجاد شد تا خبرنگاراران رسانه های رسمی و دارای فعالیت حرفه ای کارت خبرنگاری داشته باشند که به طور قطع این کارت خبرنگاری در آینده معیار و ملاک خواهد بود.

هویت‌بخشی تمامی خبرنگاران گلستانی تا کمتر از یک سال دیگر/ خانه مطبوعات گلستان در محاصره حواشی

رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه تا کمتر از یک سال دیگر تمامی خبرنگاران استان گلستان دارای هویت شده و اداره کل ارشاد استان بانک اطلاعاتی جامعی از فعالان رسانه ای گلستان را تهیه خواهد کرد، تصریح کرد: در همین راستا در مرحله نخست کارت های خبرنگاری افراد متقاضی صادر شده و در روز خبرنگار تقدیم آنها خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که انجمن‌های صنفی مانند خانه مطبوعات را چقدر در رفع مشکلات خبرنگاران استانی راهگشا می بینید، پاسخ داد: خانه مطبوعات و تشکل های دیگر مانند انجمن های صنفی و تشکل‌های مطبوعاتی می توانند در راستای حل مشکلات خبرنگاران نقش پررنگی ایفا کنند مشروط به آنکه در رسیدن به اهداف خود یک صدا بوده و عصاره واقعی قشر خبرنگاران و رسانه های استان باشند البته این مهم نیاز به همدلی فعالان رسانه ای دارد تا بتوانند یک گروه فعال و موثر انتخاب کنند و در عین حال مطالبه گری هم داشته باشند.

رمضانی با بیان اینکه انجمن های صنفی خانه مطبوعات در برخی از شهرها و استان ها کارهای انجام دادند که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از انجام آن قاصر هستند، بیان کرد: متاسفانه در برخی استانها که گلستان هم مبرا از آنها نیست این تشکل مهم و موثر درگیر مسائل و حاشیه‌هایی شده که از اهداف اصلی و مدنظر خود تا حدی دور شده و تا زمانی که این چالش ها و حاشیه های بیهوده پیرامون تشکل های ما وجود دارند رسیدن به اهداف تعیین شده دور از ذهن است.

هیچ ضمانت شغلی برای خبرنگاران وجود ندارد

رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه مشکلات رسانه های استان مانند سایر استانها از سال ها و دهه‌ها پیش گریبان آنها را گرفته است، افزود: در خصوص مشکلاتی اعم از معیشت، حقوق، بیمه و تنگناهایی که خبرنگاران در آن قرار دارند باید گفت حرفه خبرنگاری تاکنون به عنوان شغل و یک حرفه که بتوان بر آن یک قراردادی مترتب باشد در کشور دیده نشده و به خبرنگاری صرفاً به عنوان یک شغل موقتی و غیردائم نگاه می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مدیران مسئول زیر بار مسئولیت حقوق و بیمه خبرنگاران نمی روند و هیچ ضمانت شغلی برای این حرفه وجود ندارد، تاکید کرد: گرچه مدیران مسئول هم در این حوزه حرف‌هایی برای گفتن دارند و معتقدند عدم استمرار درآمدهای نشریه موجب شده قادر به تامین خواسته خبرنگاران نباشند از طرفی در استان هایی مانند گلستان که جزو استان های کم برخوردار بوده و صنعقت قوی ندارد افراد غیرخبرنگار نیز به ناچار وارد این حرفه شدند تا مجیزگو و روابط عمومی دستگاه‌ها شوند و همان نقش روابط عمومی ها را در رسانه خود ایفا کنند.

رمضانی معتقد است تا زمانی که روزنامه نگاران جایگاه خود را پیدا نکرده و به آن هویت ندهند هیچ نقشی در توسعه استان گلستان و همچنین ارتقای آگاهی جامعه نخواهد داشت، خبرنگاران و همچنین مطبوعات باید مستقل و آزاد باشند به طور قطع تا زمانی که ناف رسانه‌های ما به دولت وصل باشد نباید از آنها انتظار کیفیت داشت.

رئیس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه هفته نامه های ما باید به تولید محتوا روی بیاورند، گفت: دوستان ما باید تشخیص بدهند که هفته نامه باروزنامه فرق دارد متاسفانه برخی هنوز هم در هفته نامه و یا ماهنامه خبر چاپ می کنند حال آنکه فلسفه وجودی هر کدام فرق می کند، از سویی دیگر وقتی از مدیرمسئول هفته نامه‌ها درباره علت بیمه نشدن چرا خبرنگاران سوال می شود نداشتن تولید محتوا را بهانه می کنند و زمانی که همین پرسش از خبرنگار می شود عدم پرداخت حقوق و بیمه را علت این مسئله عنوان می کنند. 

وی افزود: با وجود آنکه رسانه به عنوان یک کارگاه اطلاع رسانی مشغول فعالیت است اما به توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور و نیز مطبوعات از نظر درآمدی به جایگاهی نرسیدند که مانند یک کارگاه تجاری مطالبات همکاران خود را تامین کنند البته اگر در سطح ملی یک تشکل صنفی مقتدر و موثر در حوزه رسانه تشکیل می شد، می توانست تا حدی گره گشا باشد اما فعلا باید با کم و کاستی ها ساخت تا ببینیم در آینده چه اتفاقاتی مطبوعات را متحول خواهد کرد.

به گزارش ایسنا؛ سال‌هاست که مشکلات و چالش‌های خبرنگاران بر زمین مانده و امنیت شغلی برای فعالان این حوزه به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شده و به نظر می رسد فعالان این حوزه نیز همچون مسئولان عادت کردند تا در هفته خبرنگار صرفاً به بیان مشکلات اکتفا کنند بدون آنکه امیدی به رفع آن داشته باشند.