فاسمین صورت مالی 6 ماهه را با ابهام ارائه داد/ سود 121.5 تومانی به ازای هر سهم فاسمین در شش ماه محقق شد

فاسمین صورت مالی 6 ماهه را با ابهام ارائه داد/ سود 121.5 تومانی به ازای هر سهم فاسمین در شش ماه محقق شد
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، شرکت کالسیمین (فاسمین) به عنوان یکی از نمایندگان شرکت‌های تولید کننده روی در بازار سرمایه شناخته می‌شود. صورت‌های مالی دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور 98 این شرکت نشان می‌دهد با توجه به وضعیت بازارهای بین‌المللی و محدودیت‌های ایران و هم‌چنین نوساناتی که نرخ روی […]

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، شرکت کالسیمین (فاسمین) به عنوان یکی از نمایندگان شرکت‌های تولید کننده روی در بازار سرمایه شناخته می‌شود. صورت‌های مالی دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور 98 این شرکت نشان می‌دهد با توجه به وضعیت بازارهای بین‌المللی و محدودیت‌های ایران و هم‌چنین نوساناتی که نرخ روی جهانی در مدت شش ماهه گذشته داشته است، قابل قبول همراه با ابهاماتی بوده است. 

نگاهی اجمالی به صورت مالی 

صورت مالی دوره شش ماهه اول 98 شرکت کالسیمین نشان می‌دهد متاثر از افزایش 44 درصدی درآمدهای عملیاتی و رشد اندک 5 درصدی بهای تمام شده سود ناخالص 115 درصد رشد داشته است. مجموع فروش مقداری فاسمین در نیمه نخست امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته رشد 51 درصدی را نشان می‌دهد. فروش صادراتی علی رغم تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت 10 درصد بیشتر از نیمه نخست 97 بوده است و معادل 8927 تن شمش روی طی نیم سال اول 98 توسط فاسمین به صورت فروش صادراتی گزارش شده است. فاسمین طی شش ماه 1215 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل و رقم 687 ریال رشد 77 درصدی داشته است. 

photo_2019-10-30_08-42-47

بررسی یک ابهام

دنیای بورس در گزارشی که درباره فاسمین منتشر کرد به نکته‌ای اشاره کرده است که آوردن آن در اینجا خالی از لطف نیست. بر اساس شفاف‌سازی 7514 تن روی معادل 199 میلیارد تومان از فروش شرکت در عملکرد نیمه نخست کاسته شده که کاملا منطقی است. اما این‌که این مقدار شمش کجا رفته واقعا جای سوال دارد. اگر این مقدار شمش به انبارهای شرکت بازگشته است پس چرا در موجودی پایان دوره قابل مشاهده نیست. این مقدار بازگشت شمش روی در تعدیلات فروش منعکس شده است که طبق معمول هیچ اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.

شرکت تاکید کرده که شمش روی برگشت‌خورده به انبار شرکت مرجوع شده است. این شرکت در ابتدای سال جاری 18785 تن شمش روی در انبار خود داشته است؛ بر اساس صورت‌های مالی. بیش از 12300 تن شمش روی نیز در نیمه نخست تولید شده است. 10441 تن نیز مقدار فروش شمش روی این شرکت در نیمه نخست بوده و بر این اساس در یک رابطه ساده ریاضی مقدار موجودی پایان دوره باید حدود 20644 تن باشد و ارزش آن باید در پایان دوره حدود 246 میلیارد تومان و نه حدود 143 میلیارد تومان ثبت شده باشد.

اما چرا این عدد مهم است؟ در این خصوص باید گفت موجودی پایان دوره از اجزا بهای تمام‌شده فروش است که از مجموع هزینه تولید و موجودی ابتدای دوره کاسته می‌شود. بر این اساس افزایش موجودی کالای ساخته‌شده از بهای تمام‌شده موجودی آماده برای فروش (مجموع تولید و موجودی ابتدای دوره) کاسته می‌شود تا بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی محاسبه شود. بر این اساس اختلاف 246 با 143 میلیارد تومان (یعنی حدود 103 میلیارد تومان) باید در حالت منطقی از بهای تمام‌شده فروش کاسته می‌شد؛ یعنی 50 تومان سود به ازای هر سهم. البته نکات عجیب دیگری نیز در صورت‌های مالی نیمه نخست «فاسمین» مشاهده می‌شود که برای مثال کاهش محسوس هزینه سربار در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته کاملا جالب توجه است. 73 میلیارد تومان سربار شناسایی‌شده در بهار به 57 میلیارد تومان سربار برای کل نیمه نخست کاهش یافته است که در نوع خود بسیار عجیب است و ممکن است این موضوع به عدم ثبت مقادیر برگشت‌خورده در بخش موجودی مرتبط باشد. به هر حال صورت‌های مالی کنونی «فاسمین» و پس از اتفاقاتی که رخ داده نیاز به شفاف‌سازی بیشتر دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها