عناصر تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟

عناصر تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، عباس معمارنژاد در مورد مصوبه روز چهارشنبه هیات دولت مبنی بر واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات گفت: باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب دارا سوم یا صندوق قابل معامله بورسی (ETF) با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه می‌شود. او درخصوص جزئیات این صندوق اضافه کرد: در هفته‌های اول آبان‌ماه صندوق دارا سوم را در بورس ارائه می‌کنیم و دارنده هر کد ملی می‌تواند واحدهای این صندوق را خریداری کند و الزامی به داشتن کد بورسی نیست. بنابراین آنهایی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری‌های خود یا از طریق شبکه بانکی و آنهایی که کد بورسی ندارند، از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها می‌توانند نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری دارا سوم تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام کنند.بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، بیش از سه میلیون و ۴۸۱هزار نفر با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸۸۶ میلیارد تومان از آحاد مردم در پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مالی یکم مشارکت کردند که با توجه به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومانی، حدود ۳۷ درصد از کل این واحدها به فروش رفت و سهام باقی‌مانده در این دو بخش قرار است مجدد در قالب صندوق ETF این بار در نماد «دارا سوم» به عموم عرضه شود. سه بانک ملت، تجارت و صادرات تشکیل‌دهنده این صندوق سرمایه‌گذاری هستند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم بانک صادرات معادل ۷/ ۸درصد از کل سهام بانک صادرات، ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم بانک ملت معادل ۱/ ۱۱درصد از کل سهام بانک ملت و ۲۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بانک تجارت معادل ۱/ ۱۰درصد از کل سهام بانک تجارت عناصر تشکیل دهنده دارا سوم هستند.بر این اساس ارزش روز کل دارا سوم برابر ۲۷ هزار و ۴۶ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین اگر تخفیف ۲۰ درصدی دولت را لحاظ کنیم ارزش این صندوق سرمایه‌گذاری به ۲۱۶۳۱ میلیارد تومان خواهد رسید. اما وضعیت سه نماد تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟ برای بررسی بهتر این صندوق باید به سراغ عملکرد این ۳ بانک و صنعت بانکی رفت.

نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وپارس و وبصادر، به لحاظ ارزش بازار به ترتیب ۵ نماد اول در صنعت بانکی هستند. وبملت بزرگ‎ترین نماد در این صنعت محسوب می‌شود. به‌طورکلی بازدهی‌ گروه بانکی طی سال ۱۳۹۸ چندان چشمگیر نبوده است و معدود نمادهایی هستند که رشد قابل توجهی داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به وملل، وپارس، سامان و دی اشاره کرد. به خصوص در نمادهایی همچون وبملت، وتجارت، وبصادر، وشهر، ونوین و آیند جاماندگی از بازار وجود دارد. اما همین نمادها از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا به حال رشد قابل قبول و قابل ملاحظه‌ای نسبت به دیگر نمادهای صنایع دیگر داشته‌اند. فعالیت‌‌های اقتصادی، عملیاتی و اقبال سرمایه‌گذاران و همچنین نفوذ نقدینگی‌‌های قدرتمند به برخی نماد‌‌های بانکی نرخ رشد متفاوتی را برای آنها به ثبت رسانده است.

تاثیر تغییر نرخ تسعیر ارز

این سه بانک نیز مانند دیگر بانک‌ها نسبت به افزایش نرخ تسعیر ارز واکنش نشان دادند. بانک ملت و بانک تجارت بیشترین تاثیر مثبت را نسبت به این تغییر خواهند داشت. در میان گروه بانکی به‌طور قطع می‌توان گفت بیشترین تاثیر تسعیر ارزی بر عملکرد بانک ملت بروز پیدا کرده است. مطابق شفاف‌سازی این بانک، با تغییر نرخ تسعیر ارز سود ۲۳۰ درصدی نسبت به سود سال قبل عاید آن شده است. بانک تجارت نیز اگرچه رقم بالایی سود از طریق تسعیر ارزی حاصل خواهد کرد، اما این رقم به نسبت تعداد سهام آن سود بسیار زیادی نخواهد بود. اطلاعیه منتشر شده توسط بانک صادرات نیز نشان از عدم تاثیر قابل توجه تسعیر ارزی بر عملکرد مالی این بانک دارد.

نسبت‌های مالی مهم شرکت‌ها

از میان این سه بانک، بانک ملت با ۲۹ درصد، بیشترین درصد سهام شناور را در اختیار دارد. p/ e یکساله این سهم نیز کمترین را به خود اختصاص داده است. نسبت قیمت به درآمد بانک ملت ۴۳،‌ بانک تجارت ۱۷۲ و بانک صادرات برابر ۱۸۲ است.

دراسوم
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.