عملکرد شرکت های سیمانی در مردادماه چگونه رقم خورد؟

عملکرد شرکت های سیمانی در مردادماه چگونه رقم خورد؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، با انتشار گزارش عملکرد سیمان‌سازان بورسی در ماه میانی تابستان، «دنیای بورس» عملیات این بنگاه‌‌ها را با دو بازه تیر و بهار سال جاری قیاس کرده است. این مقایسه می‌تواند در تعیین سطح انتظارات از سودآوری سیمانی‌ها در فصل تابستان به شدت اثرگذار باشد.به گزارش رادیو […]

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، با انتشار گزارش عملکرد سیمان‌سازان بورسی در ماه میانی تابستان، «دنیای بورس» عملیات این بنگاه‌‌ها را با دو بازه تیر و بهار سال جاری قیاس کرده است. این مقایسه می‌تواند در تعیین سطح انتظارات از سودآوری سیمانی‌ها در فصل تابستان به شدت اثرگذار باشد.
به گزارش رادیو سهام، در تیر ماه سال جاری شرکت‌های سیمانی از خبر افزایش نرخ رونمایی کردند. موضوعی که به سرعت در گزارش‌های ماهانه خود را نشان داد. جدول زیر که وضعیت عملکرد مرداد ماه شرکت‌های این گروه را با ماه گذشته و همچنین بهار سال جاری قیاس می‌کند به خوبی گواه آن است که تمامی شرکت‌های گروه از افزایش نرخ‌های محصولات متاثر شده‌اند. نماد «کماسه» نیز به علت تشابه جنس صنعت در این جدول گنجانده شده است. «کماسه» نیز ۲۵ تیر ماه مجوز افزایش ۴۰ درصدی نرخ را دریافت کرده و از این لحاظ وضعیت مشابهی با گروه سیمان دارد.

نکته قابل توجهی که پیش از این نیز در گزارش‌های «دنیای بورس» بر آن تاکید شد آن است که افزایش نرخ و ثبات هزینه‌های بهاری احتمالا رشد سودآوری را برای شرکت‌های سیمانی در فصول آتی به خصوص در تابستان در پی خواهد داشت. از آن لحاظ این موضوع «احتمالی» عنوان می‌شود که روند دو ماهه اخیر نشان از آن دارد که افزایش نرخ‌ها تا حدودی مقادیر فروش و به تبع آن مقادیر تولید را متاثر ساخته است. این مساله به خصوص در فصول سرد سال احتمالا با شدت بیشتری همراه خواهد بود.
نمودار بالا روند تولید سیمان و کلینکر تمام شرکت‌های بورسی را از اسفند سال گذشته تا مرداد ماه را نشان می‌دهد. تولید فروردین ماه به علت تعطیلات نوروزی با افت قابل‌توجه و البته مورد انتظار همراه بود. اگر تولید فروردین ماه را در روند مذکور لحاظ نکردم تولید مرداد ماه نسبت به ماه تیر با افت ۵ درصدی و نسبت به ماه‌های خرداد و اردیبهشت به ترتیب با کاهش ۲۳ و ۹ درصدی همراه بوده است. از این منظر نمی‌توان امیدوار بود که همه شرکت‌های صنعت بتوانند از افزایش نرخ‌های فروش به یک میزان منتفع شوند و این مساله رصد عملیات بنگاه‌ها و ضمنا سودآوری فصل بهار را ضروری می‌کند.
در کل می‌توان گفت روند عملیات برای همه شرکت‌های سیمانی بر یک مدار نمی‌چرخد. در ماه گذشته «سفانو»، «سهگمت» و «سغرب» وضعیت بهتری را نسبت به سایر شرکت‌های هم‌گروه داشتند. از بین ۲۹ شرکت آورده‌شده در جدول، روند تولید در ۹ شرکت نسبت به ماه تیر صعودی و در رابطه با ۲۰ شرکت دیگر نزولی بوده است. از این بین ۲۰ شرکت با کاهش بیش از ۱۰ درصدی تولید نسبت به تیر مواجه شده‌اند.
در این بین وضعیت سیمان هرمزگان تا حدود زیادی سوال‌برانگیز است. «سهرمز» در ۸ ماه گذشته از سال مالی منتهی به آبان ۹۸ به طور میانگین در هر ماه حدود ۱۹۰ هزار تن سیمان و کلینکر مازاد تولید کرده است. این عدد در مرداد ماه کمتر از ۹۴ هزار تن بوده و حجم فروش نیز در همین سطح گزارش شده است. علاوه بر این نرخ فروش شرکت نسبت به ۸ ماه گذشته با کاهش ۱۲ درصدی همراه بوده است. با توجه به این که شرکت در مرداد ماه فروش صادراتی نداشته این کاهش نرخ نکته مبهم مهمی در گزارش ماهانه است. به نظر می‌رسد شفاف‌سازی از عملکرد شرکت بتواند در روشن‌سازی تصویر سهامداران بسیار موثر باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.