عملکرد زنگنه درخشان و قابل دفاع

عملکرد زنگنه درخشان و قابل دفاع
خلاصه اخبار

هجمه‌ها علیه بیژن زنگنه از سوی کسانی که خود مفسدان عرصه نفت هستند در حال افزایش است. از این‌رو نویسنده در ادامه به ذکر پاره‌ای از عملکردهای درخشان وزارت نفت به تصدی‌گری بیژن زنگنه می‌پردازد.

به گزارش سیگنال به نقل از شانا، عملکرد وزارت نفت باید در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ مورد ارزیابی قرار گیرد. مدیریت نفت در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ منجر به این شد تا سهم ایران از برداشت مخازن مشترک گاز در پارس جنوبی به نصف قطر برسد و این کشور بیش از ایران برداشت کند، آن هم در شرایطی که پیش از سال ۸۴ ایران به صورت نصف – نصف از این مخازن مشترک گاز برداشت می‌کرد. مهندس زنگنه زمانی که در سال ۹۲ سکان وزارت نفت را به عهده گرفت تا سال ۹۵ دوباره توانست سهم ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی را نه تنها  افزایش دهد، بلکه بخش عمده و اصلی فازهای باقیمانده پارس جنوبی را نیز افتتاح کند. بسیاری از شهرها و روستاها گازرسانی شد و دیگر شاهد کمبود گاز در کشور نبوده‌ایم. نکته مهم دیگر مربوط به صادرات غیرنفتی است که به بالای ۴۰ میلیارد دلار در سال رسید و بخش عمده‌ای از آن ناشی از محصولات پتروشیمی بود.

صنعت پتروشیمی امروز یک صنعت پرافتخار برای ایران و حاصل عملکرد مهندس زنگنه در این صنعت است. در تولید بنزین نیز در دوره ایشان ایران در تامین بنزین مورد نیاز کشور به خودکفایی رسید که عاملی شد تا آمریکایی‌ها نتوانند ایران را در بخش بنزین تحریم کنند. از سویی اعتباری که زنگنه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دارد، شاید کمتر وزیر نفتی در جمهوری اسلامی در تاریخ چهار دهه گذشته داشته است. زنگنه پیش از تحریم‌های ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ توانست سهم ایران را از بازارهای جهانی نفت خام پس گیرد. اگر در پسابرجام عده‌ای سنگ‌اندازی نمی‌کردند و اجازه می‌دادند زنگنه قراردادهای نفتی را امضا کند و این قراردادها در مجلس شورای اسلامی معطل نمی‌ماند، وضع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت مطلوب‌تر می‌بود.

مجموع این موارد بیانگر این نکته است که زنگنه عملکرد درخشانی در وزارت نفت داشته است. با این حال طبیعی است مدیران برجسته و دارای کارنامه روشن منافع بسیاری را در خطر می‌اندازند. هم‌اکنون به دلیل آنکه نفت بخش جذابی است، ذی‌نفعان فراوانی تمایل دارند وارد این عرصه و صنعت شوند. طبیعی است مفاسدی که در دولت‌های نهم و دهم در وزارت نفت رخ داد و مفسدانی را ایجاد کرد، آنان همچنان به وزارت نفت چشم طمع دارند که در دوره وزارت زنگنه دستشان کوتاه شده است. از این‌رو برای زنگنه و امثال او فضاسازی و حاشیه‌سازی می‌کنند. به نظر می‌رسد کسی نمی‌تواند منکر سلامت یا کارآمدی وزیر نفت شود. آنچه منجر به این شده تا زنگنه مورد هجمه قرار گیرد، سلامت و کارآمدی وزیر نفت نیست، بلکه زنگنه جلوی کسانی را که قصد سوءاستفاده از صنعت نفت داشته و دارند گرفته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها