علل داغ شدن سهام «غشهداب» در روزهای اخیر

علل داغ شدن سهام «غشهداب» در روزهای اخیر
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، سهمی که طی حدود یک ماه حدود ۵۰ درصد رشد کرده زیر ذره‌بین قرار گرفته است. در این گزارش به علل داغ شدن سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان پرداخته شده و همچنین بررسی کیفی از احتمالا آتی سهام شده است.   طی روزهای اخیر التهاب […]

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، سهمی که طی حدود یک ماه حدود ۵۰ درصد رشد کرده زیر ذره‌بین قرار گرفته است. در این گزارش به علل داغ شدن سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان پرداخته شده و همچنین بررسی کیفی از احتمالا آتی سهام شده است. 

 طی روزهای اخیر التهاب سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نیز بالا بوده است و امروز صف خرید نسبتا سنگین این سهم عرضه شد. رشد اخیر قیمت این سهم را اگر بخواهیم منطقی بررسی کنیم به التهاب قیمت گوجه در بازار می‌رسیم.

 «غشهداب» با تقاضا مواجه شده‌ است. البته داستان به «غشهداب» محدود نمی‌شود و تقاضای سهام برای کل گروه تبرک تقویت شده است. به صورت کلی می‌توان گفت سودآوری چندان از این سهم و دیگر نمادهای گروه حمایت نمی‌کند مگر این‌که قیمت گوجه را در سطوح کنونی ثابت بدانیم. بر این اساس همان‌طور که در روزهای اخیر نیز اشاره شده است تنها در صورتی سطوح قیمتی برخی از نمادهای غذایی و دارویی (به صورت کلی کالای اساسی) را توجیه کرد که یا انتظار تورمی عظیم (رشد سود اسمی شرکت‌ها) یا تحولی عظیم در اقتصاد (مثلا کاهش محسوس نرخ سود بانکی) رخ دهد.

اما در خصوص نوسانات اخیر یکی از بهانه‌های خوب برای داغ کردن سهام التهاب بازار گوجه فرنگی در کشور است. در حالی‌که برخی التهاب بازار گوجه فرنگی را در اقتصاد کشور گرانی بنزین عنوان کرده بودند اما دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در رویه کشت و سیکل‌های معیوب کشاورزی در اقتصاد کشور و همچنین دلار دانست.

 در پاییز سال گذشته نیز قیمت گوجه جهش داشت و علت آن نیز کاهش کشت و همچنین کشت فصلی و مهم‌تر از آن تلاطم دلار به عنوان محرک افزایش صادرات بود. این موضوع باعث شد که کشاورزان بسیاری به سمت کشت گوجه بروند و همین موضوع زیان آن‌ها در بهار را به دنبال داشت. زیرا حجم زیادی گوجه کاشته شده بود و دلار نیز از تب و تاب افتاد. البته نقش سیاست‌گذاری اشتباه دولت در نرخ‌گذاری محصولاتی مانند چغندرقند نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در نتیجه کشاورزان را به هوای کسب سودهای رویایی و همچنین با توجه به عدم تامین هزینه‌ها در کشت چغندر به سمت کشت‌های جایگزین مانند گوجه رفتند.

 اما این سیکل معیوب باعث شد که کشاورزانی که به شدت از کاشت گوجه فرنگی زیان کرده بودند از کاشت این محصول خودداری کنند و به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شده که قیمت گوجه در تهران به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید. اثر افزایش قیمت گوجه فرنگی بر سودآوری شرکت‌های رب‌ساز مشخص است. افزایش قیمت گوجه راهی افزایش قیمت محصول نهایی را به دنبال دارد و در نتیجه آن در حاشیه سود ثابت افزایش مبلغ فروش به رشد سودآوری این شرکت‌ها منتج می‌شود.

اما در بسیاری از موارد این برآوردها فراتر از واقعیت است و منجر به سبقت قیمت از سودآوری واقعی می‌شود. اگر به کاهش التهاب در اقتصاد کشور امیدوار باشیم این دوره گذرا است. در این خصوص افت نرخ دلار و همچنین افزایش دوباره کشت گوجه فرنگی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. اما به صورت کلی ادامه نرخ‌های کنونی گوجه می‌تواند به جهش قیمت محصولات و تغییر محسوس سود ناخالص منجر شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها