علل جوانمرگی استارتاپ‌های ایرانی چیست؟

علل جوانمرگی استارتاپ‌های ایرانی چیست؟
خلاصه اخبار

علل متفاوتی دست‌به‌دست هم می‌دهند و زمینه‌های شکست و جوانمرگی استارتاپ‌ها را تشکیل می‌دهند. تجارت‌نیوز با همکاری تعدادی از کارشناسان استارتاپی دلایلی که استارتاپ‌های لب پرتگاه را به عمق دره مرگ هل می‌دهد را بررسی کرده است.

کدام عوامل زمینه‌های شکست و در نهایت مرگ استارتاپ‌ها را تشکیل می‌دهد؟ استارتاپ‌ها با رعایت چه نکاتی می‌توانند از این سقوط نجات پیدا کنند؟ کدام موارد مهم و ضروری دلیل اصلی سرپا ماندن و ادامه حیات یک استارتاپ است؟ تجارت‌نیوز طی بررسی‌ای کلی از نگاه کارشناسان متفاوت اکوسیستم، زوایای مختلف این موضوع را با نگاه‌های متفاوت مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.
به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز،

۹دلیل مهم موثر در جوانمرگی استارتاپ‌ها

محمدی سوابق درخشانی در حوزه استارتاپی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارد. از همکاری با نوکیا گرفته تا بنیانگذاری درگاه پرداخت اینترتی آروو موبایل فنلاند گرفته تا پیشنهادی که اخیرا چینی‌ها برای همکاری با وی‌چت به سویش سرازیر کرده‌اند. محمدی که ساکن کشور فنلاند است، نگاه دقیق‌تر و جزئی‌تری به این مسئاله دارد. رک و راست و بی‌سانسور تمام مشکلاتی که زمینه‌های شکست استارتاپ‌های ایرانی را می‌سازند را در ۹ دلیل مهم دسته‌بندی می‌کند.


پویا محمدی علت جوانمرگی استارتاپ‌های ایرانی را در ۹ نکته دسته‌بندی می‌کند.

اسیر ایده ذهن خود نباشید

رضا قربانی یکی از کارشناسان متخصص فین‌تک در دنیای استارتاپ‌هاست و در زمینه فین‌تک و علل جوانمرگی استارتاپ‌های ایرانی نکات مهمی ارائه می‌کند. قربانی معتقد است: بسیاری از استارتاپ‌ها بدون هیچ شناختی از اکوسیستم خصوصا جنبه مالی قضیه، کارشان را کلید می‌زنند و در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. اتفاقا من موافق از بین رفتن استارتاپ‌ها در سال‌های اول هستم. تجربه نشان داده از بین هزار استارتاپ، ۱۰ استارتاپ سال پنجم را می‌بینند و از بین همان ۱۰ استارتاپ یکی برنده میدان می‌شود و سال یازدهم را می‌بیند.


رضا قربانی در رابطه با عدم سقوط استارتاپ‌ها هشدارهایی را مطرح کرده است.

در اقیانوس قرمز غرق نشوید

مصطفی خلیلی‌نسب یکی از فعالان و کارشناسان حوزه استارتاپ‌ هاست و اعتقاد دارد یکی از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها غرق شدن در اقیانوس قرمز و دچار شدن به تکرار مکررات بازار تکراری است.  خلیلی‌نسب می‌گوید: این روزها اکوسیستم استارتاپی ما دچار تکرار مکررات عجیبی شده است. اکثر ایده‌ها شبیه هم هستند و استارتاپ‌ها با خدماتی که بی‌شباهت به هم نیستند وارد میدان رقابتی می‌شوند. با اضافه کردن یکی دو آپشن گمان می‌کنند متفاوت عمل می‌کنند در حالی که نوع خدماتشان شبیه هم است و این یعنی غرق شدن در اقیانوس قرمز.اقیانوس قرمز پر از هزاران بیزینس تکراری است که اغلب قوی‌ترها، ضعیف‌ها را شکار می‌کنند. هر روز یک استارتاپ جدید شروع به کار و در میان کوسه‌ها شروع به حرکت می‌کند و در نهایت قربانی می‌شود. باید فرهنگ ورود به دنیایی که رقیب در آن کم است را یاد بگیریم.


خلیل‌نسب معتقد است برای موفقیت باید وارد اقیانوس قرمز و بی‌رقیب شد.

عدم تامین سرمایه مالی

عدم تامین سرمایه مالی استارتاپ‌ها یکی از موانع رشد آنهاست که در خیلی از مواقع می‌تواند منجر به شکست آنها ‌شود. اغلب استارت‌آپ‌ها در این مورد به دلایلی که گهگاه برای خودشان هم روشن نیست به بن‌بست می‌خورند.

کیارش عباس‌زاده، بنیان‌گذار زودفود (اسنپ‌فود فعلی) به بررسی عوامل و دلایل مختلف این شکست را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید: اغلب استارت‌آپ‌ها در شروع مسیر و در مرحله سیداستیج (بذر) دنبال جذب سرمایه‌اند. در مقابل سرمایه‌گذارها دنبال اطمینان خاطر هستند و در بسیاری از موارد ریسک نمی‌کنند و وارد این دست تعاملات نمی‌شوند. از طرفی بسیاری از استارت‌آپ‌ها از نقطه اول شکل‌گیری، تفکر اقتصادی ندارند و ایده مناسب منابعشان انتخاب نکرده‌اند. لذا نمی‌توانند در ادامه بازار خوبی داشته باشند. سرمایه‌گذار تمام این نکات را رصد می‌کند و زمانی که به این نتیجه برسد که استارت‌آپ به مرحله مارکت فیت نرسیده و نتوانسته محصولی منطبق بر نیاز بازار هدف خودش ایجاد کند و آن را بفروشد، اطمینان نخواهد کرد.

عباس‌زاده عدم تامین مالی استارتاپ‌ها را یکی از دلایل شکست و مرگشان می‌داند.

شاید هر کدام از این هشدارها و تجربه‌ها بتوانند به طی شدن مسیر پیشرفت هرکدام از استارتاپ‌های ایرانی کمک قابل توجهی کند.

منبع: tejaratnews.com

برچسب‌ها