کدام عرضه اولیه ها به قیمت عرضه رسیدند؟

کدام عرضه اولیه ها به قیمت عرضه رسیدند؟
خلاصه اخبار

از ابتدای امثال عرضه اولیه ها به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک و پربازده معرفی شدند که نتیجه آن تعداد بسیار زیاد مخاطبان آن بود.

از ابتدای امثال عرضه اولیه ها به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک و پربازده معرفی شدند که نتیجه آن تعداد بسیار زیاد مخاطبان آن بود. این روال در ماه های ابتدایی باعث شد تا شرکت کننده های عرضه اولیه ها از چند صد هزار نفر، به پنچ میلیون و چند صد هزار نفر افزایش پیدا کند. اما با شروع اصلاح بازار خریداران این سهام شاهد افت قیمت آن ها بودند. این افت برای همه سهم ها طبیعی بوده است اما کمتر کسی انتظار داشت که قیمت این سهام به قیمت عرضه اولیه آن‌ها برسد. اتفاقی که باعث شده تا تعدادی از این سهام به قیمت های جالبی برسند.

همانطور که می دانید در زمان عرضه اولیه، سهام شرکت ها با تخفیف 20 تا30 درصدی نسبت به قیمت گذاری کارشناسی عرضه می شود. در نتیجه رسیدن قیمت به این اعداد در شرایط فعلی، دور از انتظار نبوده اما چه سهم هایی بیشتر از این افت کردند؟ در ادامه لیست این سهم ها را مشاهده می کنید.

نمادتاریخ تشکیل کفکمترین فاصله تا قیمت عرضه اولیه(%)اختلاف فعلی با قیمت عرضه اولیه (%)
امین18 آبان012
سیتا6 آبان017
بگیلان19 آبان2/1211/2
بپیوند6 آبان2/6833/2
آبادا19 آبان1/6819/3
وسپهر17 آبان1024/6
غزر5 آبان8/2531/7
ثبهساز19 آبان12/6538
ثامید20 آبان17/3247

همانطور که مشاهده می کنید از بین 20 عرضه اولیه امسال 9 مورد به فاصله کمتر از 20 درصدی نسبت به قیمت روز عرضه رسیده اند. از این بین تنها دو نماد سیتا و امین تا قیمت عرضه اولیه افت کرده اند و در حال حاضر تمام آن ها حداقل 11 درصد بازدهی داشته اند. 

اما آیا خریداران این عرضه اولیه ها ضرر کردند؟ اگر بخواهیم به عنوان معیار از سرمایه گذاری در بانک با سود سالیانه 15 درصد استفاده کنیم، این حساب به ازای هر ماه 1.25 درصد سود دهی داشته. در نتیجه بیشترین بازدهی بانک برای 8 ماه گذشته تنها 10 درصد است! این یعنی حتی اگر همه این نمادها در ابتدای فروردین ماه عرضه می شد، همچنان بازدهی آن ها تا این لحظه بیشتر از سپرده بانکی بوده است.

شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات عرضه اولیه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • چراباسودبانکی؟ نمیگیم بامرغ وروغن ولاستیک و… که چندده برابرشدندلااقل باهویج مقایسه کنی بایددویست درصدسودمیدادند! باهویح!

  • چرا با سود بانکی مقایسه میکنید برادر! با پفک نمکی هم مقایسه کنی باز ضرر کردیم!
    قیمت یه جفت لاستیک ایرانی اول سال ۵۰۰ بود، الان حدود ۲ تومنه.

    • سلام دوست عزیز، نوسان ذات بازارهای مالی است و هیچ روند رو به بالا یا رو به پایینی تا ابد ادامه دار نیست

  • عرضه اولیه نمیاد، چون الان دولت باید با حسن نیت خودش، پالایش مثبت باز کنه، بعد از اون، توی بهمن، با پایین اومدن نرخ ارز و طلا حجوم سرمایه‌داران به سمت بازار بورس، عرضه اولیه رو توی اوج بفروشه، بعد از دوهفته یا یک ماه، با نو شدن سال و شب، دوباره افزایش قیمت طلا داریم و این یعنی الان وقت کم کردن میانگین ضرر، افزایش سرمایه هست و توی بهمن هم که اوج تو بورس بودن بورسه، وقت خرید طلاست. عرضه اولیه هم، پول تو جیبی دولته.

  • آقاطرف اگه میخواست سودبانکی بگیره که میذاشت توبانک اینهمه استرس هم نداشت توهم گیرآوردی مردمو

  • سلام چرا مدتی هست که عرضه اولیه ای توضیح نمی‌شود واینکه این سهام پالایش کی باز می‌شود ممنون وسپاسگزارم