کدام عرضه اولیه ها ضررده شدند؟

کدام عرضه اولیه ها ضررده شدند؟
خلاصه اخبار

در بازارهای مالی، افت قیمت سهام درست به اندازه رشد آن طبیعی و لازم است و عوامل زیادی مثل وضعیت بنیادی سهم، تحلیل‌های ارائه شده توسط سهامدارها و امثال آن در این روند تاثیر زیادی دارد.

این روزها اکثرا میشنویم که وضعیت بازار خوب نیست و قیمت اکثر نمادها، افت های چشمگیر و چند ده درصدی داشته. در مقابل هر وقت سراغ پورتفو عرضه اولیه های امسال رفتیم، همه در سود بودند اما این هفته یک اتفاق جدید افتاد. روز سه شنبه برای دقایقی سیتا به قیمت روز عرضه خود رسیده بود و در نتیجه برای اولین بار در سال 99 یکی از عرضه اولیه ها ضررده شده بود!

اما چرا این اتفاق افتاد و آیا واقعا با خرید سیتا و نگهداری آن ضرر کردیم؟

در بازارهای مالی، افت قیمت سهام درست به اندازه رشد آن طبیعی و لازم است و عوامل زیادی مثل وضعیت بنیادی سهم، تحلیل‌های ارائه شده توسط سهامدارها و امثال آن در این روند تاثیر زیادی دارد. در این بین هیجانات بازار می تواند در برخی مواقع تاثیری حتی بیشتر از تمام این موارد داشته باشد و در نتیجه باعث نوسان بیشتر سهم شود، چیزی که این روزها بارها و بارها در بازار سرمایه با آن مواجه شده ایم.

عرضه اولیه ها هم از این موضوع مشتثنی نیستند و این نوسانات باعث شده در تعداد زیادی از آن ها بخش قابل توجهی از رشد اولیه از دست برود. موضوع تغییر روند در عرضه اولیه ها و راه های مختلفی که این دسته از سهام در پیش گرفتند قبلا در مقاله دیگری بررسی شده. در نتیجه امروز به ارائه وضعیت این نمادها از نظر اختلاف فعلی قیمت با قیمت روز عرضه بسنده می کنیم.

در این قسمت برای بررسی وضعیت فعلی هر نماد و محاسبه درصد سود، از نمودارهای تعدیل شده استفاده شده است. این کار باعث اعمال تاثیر نتایج افزایش سرمایه ها و سودهای تقسیم شده در عملکرد نهایی می‌شود. (اگر می‌خواهید بدانید این کار چه تاثیری می‌تواند داشته باشد، این را در نظر بگیرید که قیمت سیتا روز سه شنبه به قیمت عرضه رسیده بود اما، با توجه به اینکه سیتا سود نقدی تقسیم کرده است، عملا سود دهی آن با وجود رسیدن به این قیمت به صفر نرسیده است)

کدام عرضه اولیه ها ضررده شدند؟

در مورد نمودار بالا به چند نکته دقت کنید، اول اینکه این نمودار بر اساس درصد اختلاف قیمت روز عرضه اولیه با قیمت پایانی تعدیل شده در روز 7 آبان محاسبه شده. علاوه بر آن نمادی مثل شستا در حال حاضر متوقف است و در نتیجه عملکرد آن باید بعد از بازگشایی بررسی شود. در کنار این موارد تعدادی از نمادها مثل پیزد در حال حاضر با صف فروش هستند و امکان معامله در آن ها کم است در نتیجه نمی توان سود ارائه شده در این نمودار را قطعی در نظر گرفت.

همانطور که میبینید اگر بخواهیم ضرر کردن در عرضه اولیه ها را به معنای کاهش قیمت آن ها نسبت به زمان عرضه در نظر بگیریم هنوز هیچ یک از عرضه اولیه ها به ضرر نرسیده اند. اما اگر این ضرر را به معنای از دست رفتن سود بدانیم باید به نمودار زیر مراجعه کنیم. در این نمودار مقایسه ای بین حداکثر سود هر نماد و وضعیت فعلی آن با همان معیارهای نمودار قبل انجام شده است.

کدام عرضه اولیه ها ضررده شدند؟
شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه های اولیه به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات عرضه اولیه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • سلام.کارشناس محترم نفهمیدم چراشپنامتوقف شد!؟انشااله حقوقی این سهم ریشه کن بشه که مالباختمون کردتعمدی ۱۰۰درصد!؟

  • من عرضه اولیه پالایش یکم خریدم از طریق اپلیکیشن بانکی هنوز به پورتفوی من اضافه نشده!!! هنوز هم در پالایش یکم ممنوع المعامله هست؟؟؟

    • سلام، این صندوق هنوز قابل معامله نشده اما میتونید اونو در درگاه یکپارچه ذینفعان مشاهده کنید

  • در گزارشی دیدم عرضه اولیه سال گذشته سود قال توجهی را نصیب سهامداران خود کرد با این باور از ابتدای تیر ماه کلیه هام اولیه را با نگاه میان مدت خریداری کردم که متاسفانه تاکنون انتظارات سهامداری را برآورده نکرده است .
    لطفا بفرمایید با توجه به جمیع شرایط بازار آیا تا پایان سال رشد قابل توجهی می توان در عرضه اولیه ها متصور بود ؟

    • سلام، سود عرضه اولیه ها به خاطر تخفیف اولیه و انتظار رشدی هست که سهامداران دارند و در شرایطی که وضعیت بازار صعودی نباشد نمیتوان از این سهام انتظار رشدهای چندین درصدی مثل سال گذشته یا اوایل امسال را داشت

  • سلام چرا نمادهای پالایشی یکم ازتخفیف ۲۰درصدی که دولت داده اینقدر پایین امده هرسهم پالایش یکم ۱۰تومن خریدم الان کمتر از۹تومن شده….چطوری میخاید دارای سوم باقیمانده سهام دولت در بانکهای تجارت صادرات ملت دوباره به مردم قالب کنید به چه امیدی دربورس سرمایه گذاری کنن مردم ..دلارتا۳۲بالارفت بورس ضرر کرد الانم که دلاربین۲۷تا۲۸تومن هست اصن خرید فروش نمیشه پس این بورس کی میخاد با بازارهای موازی رشد کنه….این بود نتیجه اعتماد مردم

  • سلام
    تشکربابت ارسال اخبار مفید بصورت روزانه از بازار سرمایه

  • با چقمدار پول متوان سهام خرید واز کجا متومعن شومیم

  • با ارزه حسته نباشید ،اگه امکان داره، اصطلاحات بکار رفت رو با زبانهای ساده تر هم بفرستید،ممنون میشم

  • ممنون از پیامهای خوب و آموزنده ای که منتشر میکنید.خسته نباشید

  • سلام
    وتجارت تعلیق شد
    میشه توضیح بدید
    وبعد باز شدن منفی باز میکنه یامثبت

    • سلام، طبق اطلاعیه ناظر بازار ، این سهم با توجه به عدم رعايت ضوابط افشاي اطلاعات با اهميت، موقتا متوقف شده و این موضوع تا 24 آبان تمدید شده است. در مورد اینکه مثبت باز خواهد شد یا منفی نمیشه اظهار نظر کرد چون موضوع وابستگی زیادی به وضعیت بازار داره