آغاز پذیره نویسی تپسی

آغاز پذیره نویسی تپسی
خلاصه اخبار

پذیره نویسی عمومی تپسی از ساعت9:30 دقیقه 18 مهر شروع می شود. در این مرحله 4000 سهم با قیمت 4988 ریال به هر شخص اختصاص پیدا می کند.

تپسی کار خود را از بهمن ماه 1394 با هدف  راه اندازی یک کسب وکار جدید آغاز نمود. نسخه اولیه تپسی خرداد ماه 1395 به بازار عرضه شد. این شرکت کار خود را از تهران آغاز نمود و پس از تثبیت موقعیت خود در این استان به سرعت فعالیتش را در 13 استان ایران گسترش داد. فرایند ورود تپسی به بازار سرمایه با عرضه اولیه بخشی از سهام این شرکت به سرمایه گذاران واجد شرایط کلید خورد و در ادامه با پذیره نویسی سهام این شرکت در تاریخ 18 مهر تکمیل خواهد شد.

زمان پذیره نویسی تپسی

بعد از عرضه اولیه تپسی برای سرمایه گذاران واجد شرایط و بازگشایی نماد این شرکت، حالا نوبت به پذیره نویسی و افزایش سرمایه نهایی تپسی رسیده است. در این مرحله، 259,029,309 برگ از حق تقدم های تپسی از طریق پذیره نویسی به فروش خواهد رسید. برخلاف فرآیند عرضه اولیه، پذیره نویسی تپسی به صورت عمومی انجام می شود و همه مردم می توانند در آن شرکت کنند.

مشخصات پذیره نویسی تپسی:

  • نماد: تپسیح1
  • تاریخ شروع پذیره نویسی: از ساعت 9:30  روز دو شنبه 18 مهر 1401
  • مدت پذیره نویسی: از شروع پذیره نویسی به مدت 30 روز(یا اتمام اوراق در نظر گرفته شده برای پذیره نویسی)
  • تعداد سهام قابل عرضه به عموم: 259,029,309 سهم
  • ارزش اسمی هر سهم: 1,000 ریال
  • قیمت پذیره نویسی هر سهم: 4,988 ریال
  • محدودیت حجمی هر سفارش: 4,000 سهم

با توجه به این اطلاعات هر خریدار میتواند در هر سفارش حداکثر 4000 سهم را با قیمت هر سهم 4988 ریال خریداری کند. دقت داشته باشید که پذیره نویسی تا اتمام مهلت 30 روزه یا به فروش رسیدن کلیه اوراق در نظر گرفته شده برای پذیره نویسی(هر کدام زودتر محقق شد) ادامه خواهد داشت.

شرکت تپسی در یک نگاه

تپسی در سال 1400 موفق به کسب درامد 19 میلیارد تومانی شده است به عبارتی به ازای هر سهم 16 تومان سود ساخته است که از این مقدار 1.7 تومان را بین سهامداران تقسیم نموده است. شرکت در جهت تحقق برنامه توسعه جغرافیایی در شهرهای جدید و افزایش عمق بازار شهر های موجود ، طبق تصویب هیات مدیره در فاز اول فعالیت خود را در پنج شهر جدید کرمانشاه، قزوین، اراک ، گرگان و نیشابور آغاز کرده است.

عرضه نخستین شرکت استارتاپی(تپسی)

تعداد 58 میلیون 526 هزار و 440 سهم شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس(تپسی) معادل 5 درصد سهام این شرکت، سه شنبه (24 خرداد) با نماد معاملاتی “تپسی” در فرابورس ایران عرضه می‌شود. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی: 1٫400٫000 سهم تعیین شده است و سرمایه گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار) به روش حراج در این عرضه اولیه شرکت خواهند کرد. همچنین 50 درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا 90 روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت. سهمیه این عرضه اولیه مخصوص صندوق هاست. اکثر صندوق های سرمایه گذاری(درامد ثابت، مختلط و سهامی) با توجه به سودآوری عرضه اولیه در این عرضه ها مشارکت می کنند. اشخاص حقیقی که علاقه مند به مشارکت در این عرضه اولیه هستند می توانند با سرمایه گذاری در صندوق ها، به صورت غیر مستقیم از منافع این عرضه اولیه بهره مند شوند.

معاملات ثانویه در نماد معاملاتی تپسی مادامی که شرکت مذکور در شمولیت شرکت های موضوع ضوابط و شرایط اختصاصی پذیرش سهام شرکتهای نوپا و فعال در حوزة اقتصاد دیجیتال باشد، صرفاً توسط سرمایه گذاران حرفه ا ی موضوع تبصره 1 ماده 8 مکرر دستورالعمل پذیره نویسی و عرضۀ اولیۀ اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران قابل انجام است. لذا عرضه اولیه این نماد پس از کشف قیمت توسط صندوق های سرمایه گذاری مجددا از طریق صرف سهام برای عموم مردم عرضه می شود. متقاضیان و افرادی که تمایل به مشارکت در عرضه اولیه را دارند می تواند از طریق کارگزاری اقدام به خرید این عرضه اولیه نمایند. لازم به توضیح است این عرضه همچون پذیره نویسی تجلی، استقلال و پرسپولیس می باشد. لذا پس از اتمام عرضه و ثبت افزایش سرمایه ناشی از صرف سهام این نماد قابلیت داد ستد را پیدا می نماید.

ریسک های تپسی

ریسک های شناسی شده برای تپیسی در سه گروه عملیاتی ، بازار و رگولاتوری  به شرح زیر است و احتمال وقوع هر کدام، در دایره های روبرو مشخص شده است. دایره خالی به معنای وقوع بسیار کم و دایره پر به معنای احتمال وقوع بسیار زیاد است.

ارزش ذاتی تپسی

ارزش ذاتی تپسی بر اساس 3 روش تنزیل جریانات نقدی، رویکرد مقایسه ای مبتنی بر بازار و رویکرد مبتنی بر دارایی به شرح زیر است. 

بر مبنای رویکرد جریانات نقدی تپسی 1489 تومان ارزش گذاری شده است . براساس رویکرد مقایسه ای قیمت به فروش 1455 تومان و بر مبنای گزارش کارشناس 1326 تومان قیمت گذاری است که میانگین وزنی این سه روش  1441تومان می شود .معمولا عرضه های اولیه  حداقل 20 درصد زیر قیمت ارزش ذاتی ارزش گذاری می شوند.

سهامداران تپسی

تپسی یک شرکت ۱۰۰ درصد ایرانی است. بیش از ۴۰ درصد سهام آن متعلق به مدیران و کارکنان شرکت، ۳۰ درصد مربوط به مجموعه خورشیدسان از گروه صنعتی سام، ۱۷ درصد دانش‌بنیان برکت است. مدیر عامل تپسی در جلسه معارفه بیان کرد شرکت تپیسی در سال گذشته ۲۶۶ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است و پیش‌بینی ما از درآمد عملیاتی سال آینده ۶۸۰ میلیارد تومان از محل کمیسیون است. البته ۷۰ درصد از درآمد نیز ناشی از رشد عملیات و ۳۰ درصد آن هم از رشد قیمت‌ها بوده است.

حاشیه سود تپسی در سال‌های آینده

کارشناس ارزش گذاری تامین سرمایه کاردان  بیان کرد در آخرین افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است. شانه وند ادامه داد: در سال ۹۶ حاشیه سود تپسی منفی ۶ درصد بوده و در سال ۹۸ شرکت به نقطه سربه سر مالی رسیده است. در ۶ ماهه ۱۴۰۰ حاشیه سود ۱.۳ درصد و اکنون به ۷ درصد افزایش داشته است. وی جمع دارایی‌های شرکت را ۲۷۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

پیش بینی سود شرکت

شانه وند در خصوص پیش بینی سود و زیان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ در سال ۱۴۰۰ سود شرکت ۱۹۳ میلیارد ریال بوده که پیش بینی می شود در 1404 به ۵۰۹۱ میلیارد ریال برسد. شانه‌وند حاشیه سود شرکت در سال ۱۴۰۰ را ۱.۷ درصد اعلام و بیان کرد: این رقم در ۱۴۰۱ به ۳درصد و در سال ۴۰۲ به ۹ درصد و در نهایت در سال ۴۰۴ به ۱۵ درصد میرسد.

طرح های آتی تپسی

طبق صحبت های مدیر عامل در جلسه معارفه، سرویس های جدید تپسی  «متوپیک»، پیک موتوری، «اتوپیک»، پیک ماشینی و «تپسی‌پک»، سرویس جدید انتقال بسته سازمانی، سرویس‌های جدید تپسی هستند که به زودی رونمایی می شوند. او همچنین خاطرنشان کرد که قرار است تپسی به سوپراپ تبدیل شود.

مزیت رقابتی تپسی

هومن دمیرچی، هم‌بنیانگذار تپسی در پاسخ به چشم‌انداز رشد درآمد تپسی گفت هم‌اکنون در ۱۶ شهر حضور داریم و طبق گزارش‌ها به ۱۵۰ شهر پتانسیل ورود داریم. دمیرچی بیان کرد در شهرهایی که ما حضور نداریم کمیسیون اسنپ ۲۰ درصد است، اما برای ما ۱۵ درصد است و فکر می‌کنیم می‌توانیم به خوبی رقابت کنیم.

نظرات کاربران
  • عرضه تپسی فاجعه اس
    همین الانشم رقابتو به اسنپ باخته
    فقط راه خروجی برا سهامداراشه

    • سلام، براساس اطلاعات ارائه شده در کنفرانس اطلاع رسانی؛ در مرحله اول سهام تپسی به سرمایه گذاران واجد شرایط واگذار خواهد شد و بعد از تعیین قیمت، در مرحله دوم عموم مردم امکان شرکت در پذیره نویسی این شرکت را خواهند داشت

  • سلام شرکت حمل و نقل کالا و مسافر درون شهری و برون شهری … با دیرینه ای که داره و ظرفیت فعالیت در 150 شهر سهام خوبی میتونه داشته باشه ..در خصوص تحریم و نوسانات اقتصادی تقریبا بلااثر باید باشه .در قزوین چطور..

  • سلام شرکت حمل و نقل کالا و مسافر درون شهری و برون شهری … با دیرینه ای که داره و ظرفیت فعالیت در 150 شهر سهام خوبی میتونه داشته باشه ..در خصوص تحریم و نوسانات اقتصادی تقریبا بلااثر باید باشه