آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین
خلاصه اخبار

شرکت تأمین سرمایه امین در دی ماه سال 1386 شمسی و بعد از دریافت مجوز تأسیس از شورای عالی بورس تأسیس و شروع به کار نموده است.

شرکت تأمین سرمایه امین در دی ماه سال 1386 شمسی و بعد از دریافت مجوز تأسیس از شورای عالی بورس تأسیس و شروع به کار نموده است. این شرکت در حال حاضر مالک 75.17% از سهام شرکت کارگزاری امین آوید و 34.13% از شرکت ثروت آفرینان امین است.

موضوع فعالیت تامین سرمایه امین

مهمترین موضوعات فعالیت شرکت تأمین سرمایه امین شامل موارد زیر است:

  • پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار
  • ارائه مشاوره در زمینه تأمین مالی، قیمت اوراق بهادار، پذیرش اوراق بهادار در بورس و …
  • امور مدیریت ریسک
  • امور سرمایه گذاری و کارگزاری
  • کارگزار/معامله گری و بازارگردانی
  • خرید و فروش سهام

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه این شرکت در حال حاضر 700 میلیارد تومان است که شامل 7 میلیارد سهم، هریک به ارزش 100 تومان می باشد. این سهام مطابق نمودار زیر بین سهامداران تقسیم شده است.

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

آشنایی با صنعت تأمین سرمایه در ایران

شرکت های تأمین سرمایه از جمله نهادهای مالی تعریف شده در قانون بازار اوراق بهاردار هستند که با مجوز شورای عالی بورس به فعالیت می پردازند و فعالیت آن‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد. این شرکت‌ها به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار (مثلا سهامدار یک شرکت خصوصی در زمان عرضه اولیه) و عامه سرمایه گذاران فعالیت می‌کنند و می‌توانند فعالیت‌های کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی، مشاوره، پذیره نویسی و فعالیت مالی مشابه آن را با دریافت مجوز از سازمان بورس انجام دهند. در ایران و بعد از انقلاب اسلامی در پی رکود موقت بازار سرمایه عملا این دسته از فعالیت‌ها به شدت کمرنگ شده بود اما با شدت گرفتن روند خصوصی سازی شرکت‌های دولتی در پی ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی تأسیس شرکت‌های تأمین سرمایه یکبار دیگر ضرورت پیدا کرد و در این راستا شرکت های تأمین سرمایه امین و تأمین سرمایه نوین اولین شرکت‌هایی بودند که مجوز فعالیت دریافت کردند. از سال 1387 تا کنون هفت شرکت دیگر نیز به جمع شرکت‌های دریافت کننده این مجوز اضافه شده‌اند.

نمودار زیر که نشان دهنده نسبت درآمدی شرکت‌های تأمین سرمایه است بر اساس صورت‌های سود و زیان تمام این شرکت ها در سال 97 به دست آمده.

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

همانطور که مشاهده می‌کنید این شرکت ها تنوع بالایی از منابع درآمدی دارند که در نتیجه در صورت افت هریک از این منابع می‌توانند از سایر روش‌ها بخشی از آن را جبران کنند. علاوه بر این، نمودار بالا به خوبی نشان می‌دهد که شرکت‌های تأمین سرمایه، بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را از طریق سرمایه گذاری در اوراق بهادار به دست می‌آورند که با توجه به رونق این روزهای بازار سرمایه این شرکت‌ها به درآمدهای خوبی دست پیدا کرده‌اند.

اگر در کنار این موارد به بررسی وضعیت خدمات مربوط به مدیریت دارایی و بازارگردانی صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه به عنوان یکی از موضوعات اصلی فعالیت این شرکت‌ها نیم نگاهی داشته باشیم به وضوح دیده می‌شود که با افزایش عمق بازار سرمایه این خدمات هم گسترش مناسبی پیدا کرده است و جایگاه شرکت‌های تأمین سرمایه به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این حیطه بسیار پر رنگ‌تر از گذشته شده است. در نمودارهای زیر می‌توانید به مقایسه روند تغییرات ارزش بازار و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بپردازید. (این نمودارها از امیدنامه شرکت تأمین سرمایه امین استخراج شده است)

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین
آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

این نمودارها به خوبی رشد بازارهای مالی و به طبع آن گسترش ارزش صندوق‌های سرمایه گذاریِ قابل معامله، به عنوان نماینده‌ای از صندوق های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهند.

فعالیت های تأمین سرمایه امین

شرکت تأمین سرمایه امین در حال حاضر مجوز مشاور عرضه، مشاور پذیرش و سبدگردانی را از سازمان بورس اخذ کرده است. این شرکت در سال 97 مدیریت 4 صندوق سرمایه گذاری با در آمد ثابت را بر عهده داشته که از این نظر نسبت به سایر شرکت های تأمین سرمایه عملکرد محدود تری داشته است.(در این لیست تأمین سرمایه تمدن با مدیریت 2 صندوق سرمایه گذاری در سهام،3 صندوق با در آمد ثابت، 1 صندوق مختلط و 4 صندوق بازارگردانی؛ متنوع ترین خدمات را ارائه داده است)

تأمین سرمایه امین بین شرکت‌های رقیب که در بورس پذیرفته شده‌اند از نظر سود و درآمدهای عملیاتی در سال 98، بعد از تأمین سرمایه‌های نوین، لوتوس و ملت در رتبه چهارم قرار داشته است.

لیست زیر عناوین اصلی ترین خدمات این شرکت در سال 98 را نشان می‌دهد:

  • تأمین مالی و انتشار اوراق: انتشار اوراق بدهی با ارزش 3820 میلیارد تومان به منظور تأمین مالی شرکت ها و …
  • تعهد پذیره نویسی مستقیم به مبلغ 2500 میلیارد تومان
  • ارزشگذاری و ادغام و تملیک همراه با مشاوره در این زمینه
  • خدمات مشاوره مالی
  • عملیات بازار و بازارگردانی
  • مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ در حال حاضر بازارگردانی دو صندوق امین یکم و اندیشه ورزان صبا تأمین(اوصتا) در کنار مدیریت 6 صندوق دیگر در اختیار این شرکت قرار دارد.

صندوق های تحت مدیریت تأمین سرمایه امین در جدول زیر ذکر شده‌اند.

نام صندوقنوع
امین انصاردرآمد ثابت
امین یکمدرآمد ثابت قابل معامله با پرداخت سود
امین ملتدرآمد ثابت
امین ساماندرآمد ثابت
مشترک امین آویدمختلط
گنجینه یکم آویددرآمد ثابت

امور مالی و درآمدها

نمودار زیر عملکرد شرکت از نظر سود خالص و حاشیه سود خالص را در سه سال اخیر نشان می‌دهد.

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

همانطور که مشاهده می کنید شرکت در سال 98 با وجود افزایش درآمدها ، با افت حاشیه سود خالص مواجه شده است که دلیل آن افزایش شدید هزینه‌های بازارگردانی بابت نگهداری اوراق بهادار بوده است. البته با وجود این افت حاشیه سود؛ همچنان این مقدار در محدوده میانگین عملکرد در سال‌های اخیر بوده است.

بیشترین سهم از درآمدهای تأمین سرمایه امین مربوط به خدماتی است که ارائه می‌دهد و از این نظر تفاوت قابل توجهی با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه دارد. نمودار زیر ترکیب درآمدی این شرکت را در سال 98 نشان می‌دهد.

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری کشور، سهامدار عمده تأمین سرمایه امین است و با توجه عدم سرمایه‌گذاری در سایر تأمین سرمایه‌ها عملا بخش زیادی از نیازهای خود را در این حوزه از طریق این شرکت تأمین می‌کند. البته درآمدهای ناشی از این دسته از قراردادها تنها نزدیک به 20% از درآمدهای تأمین سرمایه امین را تشکیل می‌دهد و در عمل این شرکت وابستگی جدی‌ای در این زمینه به شستا ندارد.

برآورد ارزش شرکت

بر اساس فایل ارزش‌یابی ارائه شده برای این شرکت ارزش هر سهم آن به صورت زیر برآورد شده است:

آشنایی با شرکت تأمین سرمایه امین
شما می توانید جهت رصد بازار و اخبار عرضه اولیه ها به کانال Signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) بپیوندید.
برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش عرضه اولیه در قسمت سهام نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • بنام خدا. سلام. مقصود از “درآمد ثابت” ، “درآمد ثابت قابل معامله با پرداخت سود” و ” درآمد مختلط” صندوق ها را ممکن است بطور روشن توضیح بفرمایید؟ آیا “در آمد ثابت” به معنای دریافت سود تضمین شده بابت سرمایه گذاری است؟ اوراق بدهی چگونه سود آفرینی می کنند؟ . با تشکر

    • سلام به طور کلی منظور از درآمد ثابت به آن دسته از ابزارهای مالی گفته می شود که بازدهی بدون ریسکی دارند مثلا اوراق بدهی مانند اخزا. “درآمد ثابت قابل معامله با پرداخت سود” به صندوق هایی اطلاق می شود که در اوراق و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می کنند و می توانند در موعد مقرر به سرمایه گذاران، سود پرداخت کنند. ” درآمد مختلط” نداریم ولی صندوق های از نوع مختلط داریم که صندوق هایی هستند که نیمی از دارایی شون در اوراق و نیمی دیگر در سهام سرمایه گذاری میشه. درآمد ثابت به معنای دریافت سود تضمین شده نیست بلکه به این معناست که سود کم ریسکی در این نوع ابزارها وجود دارد. ممکن است صندوقی از نوع درآمد ثابت باشد ولی تقسیم سود نداشته باشد. دقت کنید که صندوق هایی هم که تقسیم سود دارند، درصد خاصی رو تضمین نمی کنند و فقط برخی از آنها پیشبینی سود انجام میدهند. اوراق بدهی ابزارهای مالی هستند که سود مشخصی دارند و شبیه سپرده های بانکی سود معینی دارند.

  • سلام در پرتفوی کارگزار محترم مفید کنار بعضی از سهامها علامت خانه (سود مجمع)درج شده اولا این سود برای کل سهم است در ثانی برای دریافت سود چکار باید کرد ممنون از راهنماییتون….

    • سلام، برای دریافت سود سالیانه شرکت ها باید به روشی که هر شرکت در سایت کدال اعلام کرده اقدام کنید

  • با سلام و تشکر از پاسخگویی خوبتون
    برای اینکه سهام عرضه اولیه رو بخواهیم افزایش بدیم باید مدت زمان خاصی بگذره یا اینکه همان موقع قابل افزایش و معامله اند؟

    • سلام، از اولین روز معاملاتی بعد از عرضه، این سهام به صورت عادی قابل معامله هستند

  • سلام چرا کار گزاری آگاه مابرای راحتی کارگزاری که ترافیک نشه آفلاین جلوتر شفارش میدهیم چرا همیشه یک سهم کمتر به ما میدهد علت چیست ؟

    • سلام، در عرضه اولیه ها گاهی به بعضی کد ها یک سهم کمتر داده می شود که این موضوع کاملا طبیعیه و ارتباطی به نوع سفارش نداره

  • سلام ببخشید برای ثبت نام افراد در زیر ۱۸ سال در سجام باید توی سایت دیگری برویم؟

    • سلام، برای ثیت نام باید به سایت سجام مراجعه کنید

  • سلام ببخشید الان چرا نماد #آبادا رو متوقف کردن و کی مشکل حل میشه؟

    • سلام، این نماد به دلیل افزایش 50 درصدی قیمت متوقف شده، و احتمالا بعد از دو روز کاری باز گشایی بشه

  • عزیزانی که دارا یکم را در پرتفوی مشاهده نمیکنند از طریق سایت کارگذاری در خواست تغییر کارگذار ناظر بدهند همچنین در برخی مواقع این سهم تنها در سامانه های کارگذاری ها قابل مشاهده بوده و نرم افزار هایی مانند ایزی تریدر و رایان همراه ممکن است چیزی نشان ندهند

  • سلام چرا سهام دارایکم و وبیمه در پرتفوی نشان داده نمیشه

  • درود ، میخواستم ببینم چرا نمیتونم آفلاین پیش ثبت نام انجام بدم برای این نماد ، آیا بطور خودکار خود کار گزار اعلام میکنه ؟ سپاس

    • سلام، بعضی از کارگزاری ها به جای خرید آفلاین از خرید خودکار استفاده میکنند

  • سلام چقد باید حساب شارج کنیم برای این عرضه امین؟چقد سهم حدودا میدن ؟

    • سلام، حداکثر نقدینگی مورد نیاز در این عرضه اولیه 314 هزار تومان هست

    • سلام، تا این لحظه هنوز ساعت شروع ثبت سفارش این عرضه اولیه اعلام نشده است، به محض انتشار اطلاعیه از طریق اپلیکیشن و سایت اطلاع رسانی خواهیم کرد

  • سلام می خواستم بدونم این که میشه سود سهام عدالت بدون اینکه بزاریم داخل بورس مستقیم انتقال بدیم حساب بانکی خودمون
    ممنون میشم اگه جواب بدید

  • زمان فروش این عرضه اولیه روز چهارشنبه چه ساعتی است؟

    • سلام، تا این لحظه ساعت شروع ثبت سفارش در این عرضه اولیه اعلام نشده است

  • سلام چرا سهام دارایکم و وبیمه من وارد پرتفوی نمیشه ممنون

  • سلام نحوه افلاین خرید کردن رو اموز یدید

  • سلام. لطفا نگید از کارزاری بپرسید.من کارگزاریم مفید اگر مثلا برای عرضه اولیه فردا بجای ۳۰۰ تومن (کارگزاری همیشه حداکثر سهم رو خریداری می کند)۱۰۰ تومن حسابمو شارژ کنم باز هم مثل همیشه خود به خود برام عرضه اولیه می خره(تیک توافق نامه خرید عرضه اولیه ام فعاله)

    • سلام، معمولا در این شرایط به اندازه دارایی شما درخواست خرید ارسال میشه اما برای اطمینان میتونید بعد از شروع بازه ثبت سفراش یکبار دیگه لیست سفارشات خودتون رو چک کنید

  • سلام فک کنم حجم سهم رو اشتباهی نوشتین ۸۴۰م برا #شاروم هست نه #امین

    • سلام، در عرضه اولیه شاروم 84 میلیون سهم برای عرضه به مردم تعیین شده و در عرضه اولیه امین 840 میلیون

    • سلام، برای آشنایی با فعالیت های این شرکت به مقاله معرفی شرکت تامین سرمایه امین مراجعه کنید

  • سلام .من چجوری بایدسهم بخرم راهنمایی کنید

  • سلام
    هر روز مشارکت در بورس نسبت به روزهای قبل بیشتر هست ممکنه که سهم کمی عایدمون بشه؟