عربستان و امارات نتایج آزمایش ارز دیجیتال ملی را اعلام کردند

عربستان و امارات نتایج آزمایش ارز دیجیتال ملی را اعلام کردند

به گزارش سیگنال به نقل از ارز دیجیتال،

عربستان سعودی و امارات، در اطلاعیه خود اعلام کردند که فاز آزمایشی ارز دیجیتال مشترک آنها با موفقیت به پایان رسیده است. در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که با رفع مشکلات بتوان از سیستمی غیرمتمرکز در نقل‌وانتقالات بین بانکی استفاده کرد.

به گزارش دیکریپت، بانک‌های مرکزی عربستان و امارات متحده در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردند که با موفقیت فاز آزمایشی ارز دیجیتال مشترک خود را پشت سر گذاشته‌اند. انجام این آزمایش‌ها یک سال طول کشیده است.

این آزمایش سه مرحله‌ای با عنوان «پراجکت آبر» (Project Aber) شناخته می‌شود و با هدف عقب نیفتادن از توسعه‌های صورت‌گرفته در نقاط مختلف دنیا صورت گرفته است. از دیگر اهداف این طرح، ساخت یک پلتفرم انجام معاملات برون‌مرزی عنوان شده است.

کشور‌های خاورمیانه مانند عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات متحده مدت‌هاست که برای رشد اقتصادی و جلب استعداد به منابع نفتی خود متکی هستند. اما ذخایر رو به کاهش و اکتشاف منابع نفتی جدید در ایالات متحده باعث شده است که این کشور‌ها به شکلی برجسته‌تر در فناوری و بخش گردشگری خود سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق اقتصاد خود را در مقابل نوسانات قیمت نفت حفظ کنند.

پروژه آبر را می‌توان همسو با همین رویکردهای مالی و مرتبط با فناوری دانست. تسویه‌حساب‌های بین بانکی دو کشور، تسویه‌حساب های داخلی آنها و انجام نقل‌وانتقالات مالیِ برون‌مرزی از جمله اهداف این پروژه عنوان شده‌اند.

بانک‌های شرکت‌کننده نتایج مطلوبی را در زمینه سرعت، زمان و دقت تسویه‌حساب‌ها گزارش داده‌اند. آنها در این آزمایشات از پول واقعی استفاده کردند و از این طریق می‌خواستند تمرکز بیشتری بر امنیت و تعامل سیستم با فراهم‌کنندگان پرداخت شخص ثالث داشته باشند.

طی این فاز آزمایشی، هر بانک به‌صورت مستقل نودهای خود را داشت و اطلاعات هم از طریق همین نودها ذخیره و نگه‌داری می‌شدند. استفاده از بلاک چین باعث شد تا سیستم به یک نقطه کانونی متمرکز متکی نباشد؛ این یعنی اگر یک یا چند نود از دسترسی خارج شوند، شبکه همچنان به فعالیت خود ادمه می‌دهد.

این فاز بر روی سرورهای خصوصی انجام گرفته است. این در حالی است که طبق اعلام بانک‌های مرکزی عربستان و امارات، به احتمال زیاد، در فاز عملیاتی، از سرورهای ابری استفاده خواهد شد تا مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه بیشتر شود.

در حالی که این آزمایش‌ها به‌خوبی انجام گرفتند، اما اشکلاتی هم داشتند. نرخ مبادله ارزهای خارجی که پیوسته متفاوت است، نگرانی اصلی در این پروژه بود؛ چرا که این ارز دیجیتال ملی مشترک، به‌صورت مساوی توسط ریال عربستان و درهم امارات پشتوانه‌سازی می‌شود. این آزمایش‌ها از یک نرخ ثابت استفاده کردند اما ارزش‌های متغیر این ارز‌ها به این معنی است که نسبت 50 به 50 دائماً در فضای جهان واقع در حال تغییر است.

نگرانی دیگر این بود که شهر‌ها و حوزه‌های قضایی مختلف مالیات‌ها و یا نرخ سود‌های مختلفی را اعمال می‌کردند. این باعث ایجاد یک موقعیت آربیتراژ می‌شود (که چنین چیزی نباید در یک سیستم پول پذیرفته‌شده و خاص روی دهد) و این احتمالا منجر به انباشت وجوه و یا استفاده نابجا از نرخ سود‌های مختلف می‌شود. 

قابلیت ردیابی ارزهای صادر‌شده به‌عنوان یک مشکل احتمالی مطرح شده است. جدای از قراردادهای قانونی و حسن نیت دخیل در موضوع، یک بانک مرکزی با مقاصد نادرست، از لحاظ تئوری می‌تواند پول بیشتری چاپ کند و آن را با ارزش بیشتری در حوزه‌های قضایی دیگر نقد کند. البته راه‌حلی که برای این موضوع پیشنهاد شد این بود که محدوده‌ای برای مقدار وجوه وضع شود.

علیرغم این نگرانی‌ها، این دو بانک مرکزی ابراز داشتند که این ارز دیجیتالاز لحاظ فنی پایدار بوده است و می‌توان از آن برای طراحی یک سیستم پرداخت توزیع‌شده استفاده کرد.

در مرحله بعد، انتظار می‌رود که عربستان و امارات متحده در توسعه فناوری بلاک چین و کاربرد‌های مختلف آن در بخش مالی با یکدیگر همکاری کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.