ظرفیت تولید پساب در کشور چقدر است؟

ظرفیت تولید پساب در کشور چقدر است؟
خلاصه اخبار

در حال حاضر میزان تولید سالانه پساب در کشور در حدود یک میلیارد و ششصد میلیون مترمکعب در سال بوده که این مقدار نشان دهنده فرصت ارزنده موجود در زمینه بازچرخانی آب در کشور است که قطعا در آینده نزدیک و با افزایش سهم فاضلاب تصفیه شده به طرز قابل توجهی قوت خواهد یافت.

به‌گزارش ایسنا، به جریان خروجی تاسیسات تصفیه فاضلاب اصطالاحاً پساب گفته می شود. معمولا تاسیسات تصفیه فاضلاب بر اساس نوع فاضلاب ورودی و مورد مصرف پساب تولیدی طراحی و اجرا می شوند. بر اساس نوع همین طراحی فرآیند های تصفیه فاضلاب ممکن است تشابهات و یا تفاوت هایی داشته باشند.

میزان تولید پساب در تصفیه خانه های فاضلاب شهری، بستگی مستقیم به نرخ مصرف آب در جوامع دارد، بطوری که کمی پس شروع زمان مصرف حداکثری آب در یک شهر، فاضلاب تولیدی وارد تصفیه خانه های فاضلاب خواهد شد. به دنبال این ورود میزان خروجی پساب تصفیه خانه نیز ازدیاد خواهد یافت. از طرف دیگر در ساعات کاهش مصرف آب و زمان های خاموشی در شهر، میزان پساب تولیدی نیز دچار کاهش چشمگیری خواهد شد.

اصولا کاربرد های مختلف پساب شامل آبیاری اراضی کشاورزی و زمین های زراعی، شارژ منابع آب سطحی و زیرزمینی و کاربرد در صنعت را شامل می‌شود. تصفیه فاضلاب شامل مراحل متعددی بوده و یکی از مهم ترین آنها تصفیه فاضلاب بیولوژیکی است. در سیستم هایی دارای تصفیه بیولوژیکی بی هوازی، بیوگازهای تولید شده از قبیل متان می توانند به عنوان سوخت در سایر صنایع مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه براین، در محیط های آزمایشگاهی یکی از استفاده های مفید از فاضلاب را تولید برق در نظر می‌گیرند. با تعیین آند و کاتد می توان از فاضلاب های صنعتی و بهداشتی بیوالکتریک تولید کرد.

علاوه‌بر این، کشاورزی بیشترین مصرف آب را داشته و این مساله بسیار نگران کننده است. علاوه بر تغییر در روش های آبیاری و استفاده از آبیاری قطره ای، استفاده از پساب نیز در این زمینه کاربرد پیدا کرده است و با توجه به اینکه پساب های تولید شده در بخش های صنعتی و بهداشتی حاوی حجم بالایی از مواد آلی از قبیل فسفر بوده و نقش کود را می توانند ایفا کند.

واحدهای صنعتی و کارخانجات مختلف از دیگر مصرف کننده های آب هستند و روزانه حجم بسیار بالایی از فاضلاب را تولید می کنند. آب مصرف شده در بخش های مختلف کارخانجات حاوی مواد شیمیایی مختلف بوده و با تصفیه صحیح می توان کیفیت آنها را بهبود داد. فاضلاب تصفیه شده یکی از بهترین گزینه ها برای شستشوی سالن های مختلف کارخانجات و واحدهای صنعتی به شمار می رود. علاوه براین، برای خنک سازی ماشین آلات صنعتی و حتی در بویلر و دیگ بخار و سیستم های خنک کننده نیز این پساب ها مورد استفاده قرار میگیرند.

فاضلاب تصفیه شده که در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند، در صورتی مفید هستند که منجر به بیماری افراد نشوند. به همین دلیل روند تصفیه و تجهیزات به کار رفته برای ین منظور اهمیت بالایی دارد.

صنایع مختلفی تاکنون متقاضی اخذ مجوزهای لازم جهت استفاده از پساب بوده اند. به نظر می رسد که با توجه به سیاست های محدود کننده شدید سازمان های آب منطقه ای در خصوص برداشت از منابع آب زیر زمینی و بدنه های آبی، در آینده ای نزدیک استفاده از پساب در مصارف مختلف صنعتی و کشاورزی، از یک انتخاب به تنها گزینه میسر و مقرون بصرفه بدل خواهد شد.

مرجع: ایسنا